Draaibal voetbal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Draaibal voetbal

Hallo,

Ik zit hier al een tijdje op te denken maar ik kan het antwoord niet zo direct vinden, zelf heb ik al wat mechanica gehad in de hogeschool (doch was dit mijn buisvak).

In de voetbal heb je zoiets als een draaibal (denk wel dat iedereen dat kent), maar ik vroeg me nu af hoe dat mechanisch te verklaren is.

Als ik een kracht op een voorwerp uitoefen (onder de vorm van een impuls is dat dan denk ik?) dan neem ik toch aan dat dat voorwerp maar een bepaalde richting kan uitgaan, namelijk de richting waarin ik het voorwerp duw.

Toch is er een draaibal waarbij na bepaalde tijd de bal in de andere richting gaat. Zou er iemand dit kunnen uitleggen voor mij?

En dan had ik nog een paar bijkomende vraagjes:

- Kan je ook een draaibal maken in het luchtledige? Want ik denk dat het iets me de wrijving te maken heeft maar daar ben ik absoluut niet zeker van;

- Zou je dan met dezelfde techniek een kogel met een effectje wegschieten (zoals in sommige films)?

Alvast bedankt voor de moeite :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Draaibal voetbal

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Draaibal voetbal



Bedankt! Nu kan ik zelf ook op m'n bijvragen antwoorden :eusa_whistle:

In een luchtledige ruimte is het dus niet mogelijk doordat er geen enkele kracht kan ontstaan omdat er geen druk is?

Maar bij een kogel twijfel ik een beetje, bij een kanonskogel of een musket-kogel zeker wel omdat het object rond is maar bij een gewone kogel (cilindervorm) denk ik dat het niet onderhevig is aan het magnus-effect omdat de as van de draaibeweging niet loodrecht maar in dezelfde richting staat als de beweging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Draaibal voetbal

De draaibeweging van een (in hoofdzaak cilindrische) geweerkogel wordt er alleen aan gegeven om "dwarrelen" van de kogel te voorkomen. Een gyroscoop-effect dus om te voorkomen dat de as van de kogel van de bewegingsrichting gaat afwijken. De snelheid van een kogel is zó groot dat het magnus-effect nagenoeg zo niet geheel verwaarloosbaar is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer