Versneld blokje zonder wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Versneld blokje zonder wrijving

Hallo,

De situatie is als volgt : Er ligt een blokje op een ondergrond(A) en er is geen sprake van schuifwrijving of luchtweerstand. Het blokje zit met een touw vast aan en andere blokje die over de rand van de ondergrond hangt(B). Het blokje die hangt zal dus m.b.v. de zwaartekracht voor de eventuele versnelling zorgen.

Massa A:1.5kg B:2kg

Wat is de versnelling van blokje A?

Wat is de spankracht in het touw?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versneld blokje zonder wrijving

Dag AItt, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 246

Re: Versneld blokje zonder wrijving

ja sorry.

Ik dacht zelf dat de versnelling van blokje A gelijk is aan de versnelling van blokje B omdat er geen wrijving is. Dus de versnelling van blokje a is 9.81m/s^2.

En over de spankracht in de touw dacht ik : F=ma F=1.5x9.81=14,7N

Maar omdat de zwaartekracht uiteindelijk de oorzaak is van de versnelling. Zou je ook kunnen zeggen :F=(1.5+2)x9.81=34.3N

Dus ik zit eigenlijk hier in de knoop.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versneld blokje zonder wrijving

Ik dacht zelf dat de versnelling van blokje A gelijk is aan de versnelling van blokje B omdat er geen wrijving is. Dus de versnelling van blokje a is 9.81m/s^2.
Ook al zou er wel wrijving zijn, omdat beide blokjes met een touw verbonden zijn zullen snelheid en versnelling van beide blokjes altijd even groot zijn (hoogstens een andere richting hebben)
En over de spankracht in de touw dacht ik : F=ma F=1.5x9.81=14,7N

Maar omdat de zwaartekracht uiteindelijk de oorzaak is van de versnelling. Zou je ook kunnen zeggen :F=(1.5+2)x9.81=34.3N
Deze blokjes halen geen versnelling van 9,81 N.

De kracht die alles op gang brengt is de zwaartekracht op blokje B, Fz=m·g = 2·9,81 = 19,62 N.

en dié kracht versnelt een totale massa van (1,5+2=) 3,5 kg, zodat de versnelling van beide blokjes gelijk wordt aan a = F/m = 19,62/3,5 = ....m/s²
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Versneld blokje zonder wrijving

AItt schreef:Hallo,

De situatie is als volgt : Er ligt een blokje op een ondergrond(A) en er is geen sprake van schuifwrijving of luchtweerstand. Het blokje zit met een touw vast aan en andere blokje die over de rand van de ondergrond hangt(B). Het blokje die hangt zal dus m.b.v. de zwaartekracht voor de eventuele versnelling zorgen.

Massa A:1.5kg B:2kg

Wat is de versnelling van blokje A?

Wat is de spankracht in het touw?

alvast bedankt
Ik heb het vervolg van dit draadje gelezen en wil toch een opmerkingetje maken omdat ikzelf in een val was getrapt :

om precies te zijn moet bij die ondergrond (A) wel vermeld worden dat hij vlak en horizontaal is.

Je mag dit pieteleuterig vinden maar in de voorstelling die ik me maakte was A (naar beneden) hellend, wat de oplossing moeilijker maakt, en is het nodig te vermelden onder welke hoek die helling ligt .

Berichten: 246

Re: Versneld blokje zonder wrijving

ok. Dus de versnelling van beide blokjes wordt 5,6m/s^2. Maar nu begrijp ik dit eigenlijk niet ook al weet ik dat dit de juist uitkomst is.Want omdat er geen wrijving is kun je toch de beide blokjes zien als 1 voorwerp. Met een massa van 3.5 kg. En dan heeft dit toch een versnelling van 9.81m/s^2?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Versneld blokje zonder wrijving

De gravitatiekracht op het blokje A wordt volledig opgeheven door de normaalkracht uitgeoefend door de ondergrond, vandaar dat de kracht op deze massa niet bijdraagt tot een versnelling.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versneld blokje zonder wrijving

Nou, het is niet in alle opzichten "één voorwerp". Het ene blokje beweegt opzij, het andere blokje naar beneden. En daar zit het verschil. Op blokje B werkt de zwaartekracht in de bewegingsrichting, Op blokje A werkt óók een zwaartekracht, maar die staat loodrecht op de bewegingsrichting en doet dus helemaal niet mee.

Leg blokje A maar eens alleen op tafel, zonder blokje B eraan vast. Gaat blokje A versnellen? Nee dus. Kortom, de zwaartekracht op blokje B alleen zal moeten gaan zorgen voor de versnelling van beide blokjes samen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 246

Re: Versneld blokje zonder wrijving

Juist ja. Nu snap ik t. Bedankt maar weer. :eusa_whistle:

Reageer