Combinatoriek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Combinatoriek

Dag iedereen,

Ik heb wat moeite met volgend probleem:

Acht vrienden gaan samen tennissen.

a) Hoeveel verschillende partijen enkelspel kunnen ze spelen?

b) Hoeveel verschillende partijen dubbelspel kunnen ze spelen?

Oplossing:

a) Dit is een combinatie van 2 uit 8. Er kunnen 28 verschillende partijen enkelspel gespeeld worden.

b) Ik wou dit oplossen adhv een combinatie van 4 uit 16. Dit kwam uit op 1820. Dit is verkeerd.

Zou iemand me kunnen helpen?

Bedankt!

Berichten: 21

Re: Combinatoriek

De tweede moet combinatie 4 uit 8 zijn (i.p.v.). Eventueel kan je daarin nog wel corrigeren, afhankelijk van wat je als "verschillende spelletjes" definieert: andere spelers, of ook dezelfde spelers anders ingedeeld.

Berichten: 47

Re: Combinatoriek

Combinatie van 4 uit 8 komt uit op 70. Het juiste antwoord is immers 210, kan je me uitleggen waarom je me een combinatie van 4 uit 8 voorlegt?

Berichten: 7.068

Re: Combinatoriek

brxpower schreef:b) Hoeveel verschillende partijen dubbelspel kunnen ze spelen?

Oplossing:

b) Ik wou dit oplossen adhv een combinatie van 4 uit 16. Dit kwam uit op 1820. Dit is verkeerd.
Hoe kom je op 16? (er zijn maar 8 mensen)

Als je 4 mensen hebt, op hoeveel manieren kunnen die dan een partijtje dubbel spelen?

Berichten: 21

Re: Combinatoriek

Combinaties 4 uit 8 volgt uit je dubbelspel: Dat zijn toch telkens vier van de 8 spelers.

Die vier (laten we ze A,B,C,D noemen die geselecteerd zijn) kunnen nog op drie verschillende manieren ploegen vormen:

AB - CD

AC - BD

AD - BC

Dus: 70 combinaties van spelers * 3 manieren om vier spelers in twee ploegen te steken = 210 mogelijke wedstrijden.

Berichten: 47

Re: Combinatoriek

Bedankt voor je snelle hulp.

Het is heel logisch, maar ik had er gewoon niet aan gedacht omdat je bij het enkelspel enkel een formuletje moest toepassen en bij het dubbelspel moest je nog verder nadenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Combinatoriek

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Combinatoriek

... en bij het dubbelspel moest je nog verder nadenken.
Iets wat je nu niet echt hoefde te doen omdat het antwoord je werd voorgezegd. Er is echter nog een andere manier om dit op te lossen. Hier krijg je meer inzicht van (dus denk ik dat het leerzaam is als je het probeerd):

Op hoeveel manieren kun je het eerste dubbel samenstellen?

Op hoeveel manieren kun je het tweede dubbel samenstellen?

Gebruik nu deze informatie om tot het antwoord te komen.

Reageer