Edta titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Edta titratie

Hallo,

Ik heb vandaag een EDTA titratie uitgevoerd, ik zal even kort vertellen welke concentraties we waarvan bij elkaar hebben toegevoegd.

EDTA

- 4 g dinatriumzout EDTA en 0,1 g MgCl2.6H2O en oplossing tot 800ml water.

CaCo3 standaardoplossing

- 0,200 g CaCO3 afwegen en oplossen in maatkolf van minimaal 250ml met 5ml 1M HCL aanlengen met gedestilleerd water tot 200ml. (1g/L)

En natuurlijk indicator: Eriochroom T zwart

En buffer: NH4CL <-> NH4OH

We hebben 25ml van de CaCo3 standaardoplossing (met buffer en indicator) getitreerd met de EDTA oplossing.

Hiervoor was 19ml EDTA voor nodig.

Hierna hebben we dezelfde proef gedaan alleen dan met 25ml kraanwater en 25ml hardwater.

Hiervoor was respectievelijk 3ml en 20ml EDTA voor nodig.

Hoe kunnen we hieruit de hardheid bepalen?

- Is het waar dat de rode kleur veroorzaakt wordt door het complex tussen het magnesium in het water en het Erio T zwart? En dat het EDTA eerst reageert met het Calcium en daarna met het Magnesium, zodat het Erio T zwart vrij komt in de oplossing, waardoor de kleur van rood naar blauw veranderd?

Wordt een deel van het EDTA dan niet gebonden aan het MgCl2.6H2O ?

En is dus de werking van EDTA ''geremd"

- Bij het eerste deel kan je dus zeg maar kijken hoe "goed" de EDTA werkt?

en dan kan je dit daarna vergelijken met het kraanwater en harde water.

Dus dan zou de hardheid van het harde water ongeveer 1 g CaCo3 zijn.

Hoe bereken je de hardheid?

Wordt de hardheid uitgedrukt in 0,1mmol per Liter of iets dergelijks?

Gr en alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Edta titratie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Edta titratie

died123 schreef:Hallo,

Ik heb vandaag een EDTA titratie uitgevoerd, ik zal even kort vertellen welke concentraties we waarvan bij elkaar hebben toegevoegd.

EDTA

- 4 g dinatriumzout EDTA en 0,1 g MgCl2.6H2O en oplossing tot 800ml water.

CaCo3 standaardoplossing

- 0,200 g CaCO3 afwegen en oplossen in maatkolf van minimaal 250ml met 5ml 1M HCL aanlengen met gedestilleerd water tot 200ml. (1g/L)

En natuurlijk indicator: Eriochroom T zwart

En buffer: NH4CL <-> NH4OH

We hebben 25ml van de CaCo3 standaardoplossing (met buffer en indicator) getitreerd met de EDTA oplossing.

Hiervoor was 19ml EDTA voor nodig.

Hierna hebben we dezelfde proef gedaan alleen dan met 25ml kraanwater en 25ml hardwater.

Hiervoor was respectievelijk 3ml en 20ml EDTA voor nodig.

Hoe kunnen we hieruit de hardheid bepalen?

- Is het waar dat de rode kleur veroorzaakt wordt door het complex tussen het magnesium in het water en het Erio T zwart? En dat het EDTA eerst reageert met het Calcium en daarna met het Magnesium, zodat het Erio T zwart vrij komt in de oplossing, waardoor de kleur van rood naar blauw veranderd?

Wordt een deel van het EDTA dan niet gebonden aan het MgCl2.6H2O ?

En is dus de werking van EDTA ''geremd"

- Bij het eerste deel kan je dus zeg maar kijken hoe "goed" de EDTA werkt?

en dan kan je dit daarna vergelijken met het kraanwater en harde water.

Dus dan zou de hardheid van het harde water ongeveer 1 g CaCo3 zijn.

Hoe bereken je de hardheid?

Wordt de hardheid uitgedrukt in 0,1mmol per Liter of iets dergelijks?

Gr en alvast bedankt!
Kreeg je voor dat je de titratie uitvoerde geen blad ter voorbereiding?

Normaal gezien staan er formules op, het zou misschien handig zijn als je eventuele formules er even bij schrijft.

Dan kan iemand die er meer van kent die formules uitleggen en zeggen welke gegevens in die formule horen.

Zo zal je wel met de juiste mensen de hardheid kunnen bepalen.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 389

Re: Edta titratie

Een tip voor de concentratiebepaling van Mg + Ca

1 mol EDTA complexeert 1 mol metaalionen. Dus als ge weet hoeveel mol EDTA ge hebt toegevoegd tot aan het omslagpunt, kent ge direct de som van het aantal mol Mg + Ca.

Dus gij moet nu gaan uitmaken hoeveel mol gij in 19, 3 en 20 ml titer hebt gestoken.

Berichten: 2

Re: Edta titratie

Nja, Ik wist al dat 1 mol EDTA reageert met 1 mol Ca of 1 mol Chloride..

Maar aangezien wij zelf de EDTA oplossing gemaakt hebben, en deze in een vast mengsel aanwezig was, konden we hiermee de sterkte van onze EDTA oplossing berekenen.

Ik vraag me vooral af, of het in het EDTA opgeloste magnesiumchloride dan dus ook gewoon reageert met EDTA, en waarom dit nodig is?

Kleurt de indicator alleen met magnesium rood?

En bind EDTA dus het eerst/liefst aan het calcium, en daarna aan het magnesium...

Gr,

Reageer