Fasensamenstelling & mengselsamenstelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Fasensamenstelling & mengselsamenstelling

Hoi,

ik begrijp niet precies wat er gebeurt bij het mengen van heterogene mengsels met beperkte mengbaarheid, zoals bij ether en water.

Er staat in mijn cursus dat het essentieel is het onderschedi te maken tussen fasensamenstelling & mengselsamenstelling, maar ik heb dat onderscheid niet volledig (niet eigenlijk) door.

Kan iemand me kort even de situatie schetsen of een goede link geven alstublieft?

Alvast erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fasensamenstelling & mengselsamenstelling

De fasesamenstelling is de verhouding waarin de componenten in die fase voorkomen. De mengsamenstelling is de verhouding waarin de stoffen aanwezig zijn in het compartiment, dus gesommeerd over alle fasen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fasensamenstelling & mengselsamenstelling

Bedankt voor je antwoord, Marko!

Om het wat concreter te maken: ik heb één kolf met daarin een mengsel (slecht mengbaar) van ether en water.

Daarin zit x mol ether en y mol water, dat is de mengselsamenstelling.

Omdat het mengsel heterogeen is, gaat het zich groeperen in twee 'lagen', dat zijn de fasen. De bovenste, de lichtste, is de etherfase, met een kleine hoeveelheid water in opgelost.

In deze bovenste etherfase, is er bijvoorbeeld a mol water aanwezig in b mol ether. Dit is de fasesamenstelling van de etherfase.

Analoog voor de onderste fase, de waterfase met een weinig ether in aanwezig.

Is dat correct?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fasensamenstelling & mengselsamenstelling

Is dat correct?


Helemaal juist!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer