Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Zoals de meeste wel weten zoekt de mensheid ongeveer de laatste 50 jaar naar leven. En het kan bijna nergens anders dan op planeten ontstaan natuurlijk. Nou hebben ze al honderden planeten ontdekt waarvan het grootste deel gasreuzen zijn (gelukkig ook een deel rocky planeten). En ze verwachten dat op gasreuzen geen leven voorkomt in ieder geval zouden wij dat niet zo een twee drie kunnen onderzoeken. Nou hebben die Gasreuzen natuurlijk manen verwacht ik kijk maar naar onze eigen gasreuzen die stikken van de manen. Wat nou als zo'n gasreus in de habitable zone staat van zijn zon is het dan mogelijk dat wel op die manen water is en misschien dan ook leven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Wat nou als zo'n gasreus in de habitable zone staat van zijn zon is het dan mogelijk dat wel op die manen water is en misschien dan ook leven?
Satellieten van (exo-)gasreuzen lijken me wel degelijk potentiële kandidaten om leven te herbergen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

We moeten natuurlijk niet uitgaan van leven zoals wij dat kennen: het bestaan van leven daar is geen garantie voor het feit dat wij er ook zouden kunnen leven.

Denk maar aan een atmosfeer etc.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Simpel voorbeeld "dicht bij huis": Titan, een maan van Saturnus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Simpel voorbeeld "dicht bij huis": Titan, een maan van Saturnus.
En nog dichter bij huis (niet op dit moment maar gemiddeld wel), Europa, een maan van Jupiter.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_%28maan%29
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Maar, om zo maar te zeggen het is dus helemaal niet zo gek om daar in de toekomst ook naar leven te zoeken? Want dan gaan er heel wat meer deurtjes open denken jullie niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Heb je de links wel gelezen? Dat is juist het plan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 6

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

Nou hebben ze al honderden planeten ontdekt waarvan het grootste deel gasreuzen
Is het niet zo dat juist deze planeten makkelijk(er) te ontdekken zijn dan de kleinere "rocky" planeten?

Laat staan manen welke dan meestal weer kleiner zijn?

Wat ik bedoel is dat men toch eerder de planeten gaat onderzoeken, daarna pas de manen.

En wie zegt dat er op gasreuzen geen leven mogelijk is? We hebben pas leven ontdekt in de oceaan op een plek dat zo diep is dat er geen zuurstof noch zonlicht is...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Is er ook leven mogelijk op manen van exoplaneten?

robocop schreef:Is het niet zo dat juist deze planeten makkelijk(er) te ontdekken zijn dan de kleinere "rocky" planeten?

Laat staan manen welke dan meestal weer kleiner zijn?
Jep. Exoplaneten worden meestal gevonden doordat ze invloed uitoefenen op een ster, die minieme schommelingen vertoont vanwege onderlinge aantrekkingskracht of doordat ze voor een ster langsschuiven en daardoor invloed hebben op het licht dat wij waarnemen. Bij grote planeten is dat natuurlijk een stuk gemakkelijker dan bij kleine planeten. Ik kan me zo ook niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat er manen bij exoplaneten zijn gevonden (wat geen garantie is dat die oo echt niet ontdekt zijn).
Wat ik bedoel is dat men toch eerder de planeten gaat onderzoeken, daarna pas de manen.
Zeker waar, vooral als ze nog niet gevonden zijn. :eusa_whistle:

Zie ook hieronder.
En wie zegt dat er op gasreuzen geen leven mogelijk is? We hebben pas leven ontdekt in de oceaan op een plek dat zo diep is dat er geen zuurstof noch zonlicht is...
Klopt, maar dat is wel vloeibaar, en vloeistof is wel een voorwaarde voor leven zoals wij het kennen. Volgens mij is vloeistof op gasreuzen alleen mogelijk dicht rondom de kern, waarbij de druk enorm is (± 3 miljoen atm) en de temperatuur enkele duizenden graden. Het lijkt me sterk dat daar leven ontstaat.

En daarom is het inderdaad niet zo'n gek idee om op de manen te kijken. Zoals het voornoemde Europa en Titan, waar de omstandigheden voor leven veel gunstiger lijken. Die manen zijn echt totaal niet te vergelijken met onze eigen maan. Titan is bijvoorbeeld al groter dan de planeet Mercurius. Het draait echter om een andere planeet heen ipv om de zon, en daarom heet het nu eenmaal een maan. ](*,)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer