Snelheid in de Relativiteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Snelheid in de Relativiteit

Ik lees op alle sites over zwarte gaten, dat wanneer een object ernaar toevalt, het nooit de scharzshield straal overschreidt voor een waarnemer. Nu, ik heb daar een andere visie over. Ze stellen dat doordat het object dichter bij een sterk zwaartekrachtsveld komt, ook de tijd trager gaat lopen.

Ik ga niet betwisten dat de tijd trager gaat lopen, maar wel dat het trager lopen van deze tijd de snelheid beïnvloed waarmee het object naar het zwarte gat toevalt.

Tijd wordt in de relativiteitstheorie gedefinieerd als een opvolging van gebeurtenissen. Dus bij een groter zwaartekrachtsveld, gaan dus de gebeurtenissen trager opeenvolgen.

Nu is mijn mening dat snelheid hier niet onder valt. Snelheid is naar mijn mening geen opvolging van gebeurtenissen. Dit is slechts één beweging en zal dus niet vertragen bij het zwaartekrachtsveld. Versnelling daarentegen is wel een opvolging en dit zal dus wel trager gaan verlopen.

Dus in mijn visie zal een object, vallend naar een zwart gat, niet vertragen, maar versnellen, alleen zal die versnelling steeds trager gaan, maar niet de snelheid van het object.

Zo zal een waarnemer wél een object de schwarzshieldstraal zien overschreiden.

Echter overal lees ik dat een object zal vertragen. Dus dat betekent dat het vertragen van tijd, als effect een tragere snelheid heeft.

Ik zie hier een probleem in omdat een hoge snelheid, als effect heeft een trage tijd.

Hoge snelheid>trage tijd en trage tijd>trage snelheid.

Daarom stel ik dat een trage tijd, hier door het grote zwaartekrachtsveld, geen invloed heeft op de snelheid van een object, omdat snelheid geen opvolging van beweging is en dus niet onder 'tijd' valt.

Ik heb het hier gepost, maar dit kon waarschijnlijk ook op theorieontwikkeling, of sterrenkunde, maar ik dacht dat het hier het best paste, daar het het meeste over de relativiteitstheorie ging.

Ik zou graag de mening hierover hebben van anderen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 14

Re: Snelheid in de Relativiteit

Ik denk dat je er een wat onorthodoxe opvatting over snelheid op na houdt. De snelheid van een vallend voorwerp die een waarnemer op grote afstand van het zwart gat ziet is simpelweg dx/dt. Alleen zijn als gevolg van de gekromde ruimte-tijd bij het zwart gat de "lokale" waarden van x en t afwijkend van de meetlatten die de waarnemer gebruikt. Het komt er op neer dat de lengte dx die de waarnemer ziet in werkelijkheid bij het zwart gat groter is, terwijl de "tijdlengte" in werkelijkheid kleiner is dan de dt van de waarnemer. De snelheid {dx (wordt te klein gemeten)}/{dt (wordt te groot gemeten)} die de waarnemer denkt te zien wordt daardoor steeds kleiner naarmate het voorwerp de Schwarzschild straal nadert.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Snelheid in de Relativiteit

Bedankt, ik had er niet aan gedacht dat in de RT ook de afstand landger wordt. (alhoewel ik de RT niet aanneem) lost dat mijn vraag op.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer