Oppervlakte tussen twee functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Oppervlakte tussen twee functies

De oppervlakte van een functie bepalen boven, onder (of beiden) de x-as is geen probleem. maar.

Stel, je hebt 2 functies die elkaar snijden en zo een gebied afbakenen.

Hoe kan je de oppervlakte van dit gebied dan zoeken via integralen?

bedankt.

Groeten, glenn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte tussen twee functies

Dan zoek je de snijpunten en bepaal je het apart per stuk (interval) waar de ene functie wel overal boven (resp. onder) de andere ligt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 25

Re: Oppervlakte tussen twee functies

En wat neem je dan voor de grenzen? De snijpunten?

Dus neem je dan een som van de integraal van de twee functies?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte tussen twee functies

De grenzen zijn telkens de eindpunten van elk interval waarover je integreert, daarna inderdaad alles optellen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Oppervlakte tussen twee functies

Het is wel: de integraal van het verschil van de functies met als grenzen de x-waarden van de snijptn.

Berichten: 25

Re: Oppervlakte tussen twee functies

Ik wil iedereen toch nog bedankten voor de antwoorden.

Toen, na het verkregen van jullie reacties, heb ik de snijpunten afgelezen op mijn grafisch rekenmacine. Maar is het ook mogelijk deze snijpunten wiskundig te bepalen?

Gr, Glenn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte tussen twee functies

Dat hangt van de functies af, soms is het mogelijk om de snijpunten 'met de hand' te vinden, soms niet.

Als de twee functies voorschriften f(x) en g(x) hebben, vind je de snijpunten door deze aan elkaar gelijk te stellen en de oplossingen te bepalen; dus f(x) = g(x) oplossen naar x.

Dat kan voor f(x) = x²+3 en g(x) = -4x bijvoorbeeld met de hand; maar voor f(x) = ln(x)+2 en g(x) = x.sin(x) niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Oppervlakte tussen twee functies

Ja klopt!

Je stelt de twee functies gelijk aan elkaar en vind de snijpunten. Dit kan soms met de hand, anders grafisch of nummeriek. Dus f(x)=g(x)

In geval van 2 snijpunten

Vervolgens kijk je naar de grootste funtie [bijvoorbeeld f(x) ]

Dan doe je f(x)-g(x) en deze integreer je dan met als grenzen je twee snijpunten.

In geval van 3 snijpunten

Als een functie meer dan twee snijpunten heeft en f(x) niet de hele tijd boven g(x) loopt moet je de integraal in twee stukken delen,

waar f(x) het grootst is: f(x)-g(x) integreren van het eerste snijpunt tot middelste

waar g(x) het grootst is: g(x)-f(x) integreren van het middelste snijpunt tot het laatste.

Vervolgens tel je de losse stukje bij elkaar op.

Met nog meer snijpunten volg je een soortgelijke procedure, het wordt alleen steeds meer werk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte tussen twee functies

Samengevat moet je dus |f(x)-g(x)| integreren op dat interval. In de praktijk komt dat op hetzelfde werk neer, maar je hebt zo wel een 'elegante formule' om te onthouden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer