Practica veerconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Practica veerconstante

Heej!

Ik ben bezig met de theorie van een practicum over de veerconstante.

In dit practicum moeten we gewichtjes aan de veer hangen en dan de verlenging aflezen .

In de theorie wordt de volgende vraag gesteld : " Gebeurt de verlenging in het elastische gebied?"

Nu vraag ik mij af wat ze juist bedoelen met het elastische gebied?

Ik heb al gezocht op internet en gelezen dat als je in het elastische gebied werkt , je dan onder de zogenaamde elasticiteitsgrens zit van het materiaal .. dit snap ik echter niet zo goed..

Alvast bedankt! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Practica veerconstante

Aquarizzle schreef:Heej!

Ik ben bezig met de theorie van een practicum over de veerconstante.

In dit practicum moeten we gewichtjes aan de veer hangen en dan de verlenging aflezen .

In de theorie wordt de volgende vraag gesteld : " Gebeurt de verlenging in het elastische gebied?"

Nu vraag ik mij af wat ze juist bedoelen met het elastische gebied?

Ik heb al gezocht op internet en gelezen dat als je in het elastische gebied werkt , je dan onder de zogenaamde elasticiteitsgrens zit van het materiaal .. dit snap ik echter niet zo goed..

Alvast bedankt! :eusa_whistle:
Ik ben geen fysicus ... laat dat duidelijk zijn.

Misschien kan je met dit stukje iets doen?

In het elastisch gebied geldt de wet van Hooke, met de veerconstante gelijk aan de elasticiteitsconstante

Zoek de wet van Hooke ... en neem de veerconstante gelijk aan de elasticiteitsconstante ...

Dan zou je werken in het elastisch gebied. Ik hoop dat u wat meer inzicht,eventueel formules hebt om dat stukje te verklaren. Ik vond het op een woordverklaringsite.

http://www.encyclo.nl/begrip/Elasticiteitsmodulus
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 382

Re: Practica veerconstante

Ik heb al gezocht op internet en gelezen dat als je in het elastische gebied werkt , je dan onder de zogenaamde elasticiteitsgrens zit van het materiaal .. dit snap ik echter niet zo goed..
1. Wat denk je dat er gebeurd, als je over de elasticiteitsgrens komt?

2. Wat is elasticiteit?

Wellicht kom je er nu zelf uit?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 2

Re: Practica veerconstante

ik denk dat ik het snap .. Als ik het goed begrijp dan krijg je vervorming als je de elasticiteitsgrens overschrijdt..

Dus werken binnen het elastische gebied d.w.z. dat je veer een verlenging krijgt en dat die erna terugkeert naar de oorspronkelijke vorm , zonder vervorming, denk ik ](*,)

Alvast dikke merci allebei :eusa_whistle:

Berichten: 382

Re: Practica veerconstante

Ik zie dat je het inderdaad niet helemaal begrijpt, dat kan ook aan mijn manier van uitleggen liggen. Daarom ga ik zelf wat meer context geven. Elasticiteit is de stijfheid of starheid van een bepaald voorwerp. En staat in verband met de veerkracht van het voorwerp. Stel jij buigt een een plank door, dan zal hij weer terugveren. Maar buig jij dan nog verder door, dan zal hij breken. Dat punt is de elasticiteitsgrens. In feite geldt hetzelfde voor de ijzerdraad van de veer. Het elastisch gebied is dan het gebied van uitrekken van de veer tot en met de veer in rust.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 771

Re: Practica veerconstante

In het elastisch gebied geldt de wet van Hooke, met de veerconstante gelijk aan de elasticiteitsconstante
ff ter correctie, dit klopt niet (helemaal)

De wet van Hooke geldt doorgaans voor het grootste deel van het elastisch gebied, maar naarmate je dichter bij de grens komt (de zogenaamde vloeigrens) ga je heel vaak verder afwijken van dat lineair gedrag

Er kan ook een verschil worden gemaakt tussen de vloeigrens en de lineariteitsgrens(hoewel beide afhankelijk van het materiaal toch redelijk dicht bij elkaar liggen)

@ kleine fysicus, dat is toch de breukspanning?

De vloeigrens is degene waartoe je kan uitrekken, dat bij verwijderen van de belasting, je terug de originele lengte hebt

De meeste materialen breken redelijk ver van hun vloeigrens

Om een te lang verhaal kort te maken: de vraag is gewoon of de veer nog altijd even lang is als je ze loslaat

Berichten: 369

Re: Practica veerconstante

Ik zie dat je het inderdaad niet helemaal begrijpt, dat kan ook aan mijn manier van uitleggen liggen.
Helaas. Hij toont in zijn reactie aan dat hij het wel (in ieder geval ten dele) begrijpt!
Daarom ga ik zelf wat meer context geven. Elasticiteit is de stijfheid of starheid van een bepaald voorwerp. En staat in verband met de veerkracht van het voorwerp.
Elasticiteit, wet van Hooke
Stel jij buigt een een plank door, dan zal hij weer terugveren.
Juist, dan verkeer je je in het elastische gebied. Er treden dan geen deformaties op! De veer keert geheel terug in de oorspronkelijke begintoestand.
Maar buig jij dan nog verder door, dan zal hij breken. Dat punt is de elasticiteitsgrens.
Onjuist. De boel zal na de elasticiteitsgrens gaan deformeren/vervormen en komt dan in een andere hoedanigheid terug dan voor de start van de belasting (bij een rechtlijnige belasting als de standaard trekproef komt de trekstaaf iets langer terug). Pas bij de breukspanning zal er breuk optreden. Zie ook de bijlage. De hellingshoek van het "lineaire" stuk tot de vloeigrens is de Elasticiteitsmodulus (EDIT: in dit plaatje overigens niet, omdat op de verticale as de belasting in kracht en niet in spanning is uitgezet!). De hoeken a zijn gelijk!
Bijlagen
Deformatie.jpg
Deformatie.jpg (19.76 KiB) 558 keer bekeken
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer