Geotropie en fototropie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Geotropie en fototropie

Hallo allemaal,

Voor biologie moet ik een proefopstelling bedenken.

Het vraagstuk is: 'Wat is sterker: positieve fototropie of negatieve geotropie bij stengels?'

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit zou kunnen onderzoeken? Wat voor proefopstelling kan ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt,

Kirsten

Berichten: 369

Re: Geotropie en fototropie

Een hele leuke zou zijn om een plantje mee de ruimte in te nemen, maar daar heb jij, neem ik voor het gemak even aan, de middelen niet voor. Bovendien was André Kuipers je voor.
Of een plant de zwaartekracht wel of niet nodig heeft voor zijn ontwikkeling is in april 2004 door astronaut André Kuipers op zijn vlucht in de ruimte aan raketslazaadjes (Rucola of Eruca sativa) onderzocht. Op 26 april 2004 is bekend geworden dat de kiemplantjes alle kanten opgroeiden, dus de zwaartekracht nodig hebben voor het bepalen van de groeirichting.
Verder zou ik een plantje van schuin belichten zodat deze zich naar het licht zal vormen en een andere van alle kanten. Daarnaast is het leuk om een plantje in een schoenendoos te plaatsen met een deksel erop met een kleine gat erin en deze zodoende te belichten. Die proef (in een iets andere vorm) staat ook hier, onder proef 1.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer