Mol opgave

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Mol opgave

Hallo,

Ik zit met een probleem. Ik heb morgen scheikunde pw en heb als voorbereiding hierop, opgaves van mijn docent gekregen. Ik heb ze alle opgelost behalve 1. Wat ik ook probeer, het lukt me niet.

Misschien dat een van jullie mij kan helpen. Dat zou fantastisch zijn.

Het betreft de volgende opgave:

Hoe groot moet de molariteit van een natronloogoplossing zijn om uit een 35.0 ml 0.200M CuSO4-opl alle Cu-ionen te verwijderen?

Alvast bedankt!

Berichten: 369

Re: Mol opgave

m_psv schreef:Hallo,

Ik zit met een probleem. Ik heb morgen scheikunde pw en heb als voorbereiding hierop, opgaves van mijn docent gekregen. Ik heb ze alle opgelost behalve 1. Wat ik ook probeer, het lukt me niet.

Misschien dat een van jullie mij kan helpen. Dat zou fantastisch zijn.

Het betreft de volgende opgave:

Hoe groot moet de molariteit van een natronloogoplossing zijn om uit een 35.0 ml 0.200M CuSO4-opl alle Cu-ionen te verwijderen?

Alvast bedankt!


Stel eerst de reactie vergelijking/oplos vergelijkingen eens op. Hoeveel mol Cu2+ is er? Hoeveel mol OH- is er nodig om alle Cu2+ te verwijderen? Als je dat weet dan ben je er natuurlijk al, want 1 mol/1 L = 1 M
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 10

Re: Mol opgave

Stel eerst de reactie vergelijking/oplos vergelijkingen eens op. Hoeveel mol Cu2+ is er? Hoeveel mol OH- is er nodig om alle Cu2+ te verwijderen? Als je dat weet dan ben je er natuurlijk al, want 1 mol/1 L = 1 M
Ja dan krijgen we het volgende:

CuSO4 --> Cu 2+ + SO4 2-

N= CxV = 0.0007 mol

Dus om het gehele Cu 2+ te verwijderen heb ik 0.0007 mol hydroxide nodig,

maar hoe leidt ik hier de molariteit van het natronloog uit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mol opgave

Je noteert hier een oposreactie. Daarvoor heb je geen NaOH nodig

en nee, die 0,007 mol is de hoeveelheid Cu2+, niet de gevraagde hoeveelheid OH-

de neerslagreactie vertelt je dat je hiervoor ...... mol OH- nodig hebt.

En vervolgens loop je vast, omdat je geen volume NaOH oplossing gegeven hebt en dus niet kunt berekenen wat de concentratie van die oplossing dan wel moet zijn.

er had moeten staan bijvoorbeeld

Hoe groot moet de molariteit van 100 mL natronloogoplossing zijn om uit een 35.0 ml 0.200M CuSO4-opl alle Cu-ionen te verwijderen?


(of voor die 100 mL kun je zonodig om het even welk volume bedenken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Mol opgave

Jan van de Velde schreef:Je noteert hier een oposreactie. Daarvoor heb je geen NaOH nodig

en nee, die 0,007 mol is de hoeveelheid Cu2+, niet de gevraagde hoeveelheid OH-

de neerslagreactie vertelt je dat je hiervoor ...... mol OH- nodig hebt.

En vervolgens loop je vast, omdat je geen volume NaOH oplossing gegeven hebt en dus niet kunt berekenen wat de concentratie van die oplossing dan wel moet zijn.

er had moeten staan bijvoorbeeld

Hoe groot moet de molariteit van 100 mL natronloogoplossing zijn om uit een 35.0 ml 0.200M CuSO4-opl alle Cu-ionen te verwijderen?


(of voor die 100 mL kun je zonodig om het even welk volume bedenken)
Oh zo, ja dankjewel! Dus het is een fout van mijn docent want zonder dat gegeven kon ik de som niet maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mol opgave

Dus het is een fout van mijn docent want zonder dat gegeven kon ik de som niet maken?
Wees eerlijk, zover was je nog niet, en je tussenconclusie
Dus om het gehele Cu 2+ te verwijderen heb ik 0.0007 mol hydroxide nodig,
klopte niet. Dus ik zou niet op al te hoge poten naar je docent stappen ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Mol opgave

Wees eerlijk, zover was je nog niet, en je tussenconclusie klopte niet. Dus ik zou niet op al te hoge poten naar je docent stappen ;) .
Ja oké, was een rekenfoutje van mij.

Maar zou je op geen enkele manier de molariteit van de natronloogoplossing kunnen oplossen zonder dat het volume is gegeven van die natronloogoplossing?

Berichten: 369

Re: Mol opgave

m_psv schreef:Ja oké, was een rekenfoutje van mij.

Maar zou je op geen enkele manier de molariteit van de natronloogoplossing kunnen oplossen zonder dat het volume is gegeven van die natronloogoplossing?
Wel als je zelf een aanname maakt van het volume. Dus gewoon zegt: stel we hebben een liter natronloog dan is de molariteit huppeldepup mol/1 L. Maar zonder een aanname kan men bij een onbekend volume geen molariteit bepalen inderdaad. Neemt niet weg dat je wel kunt rekenen tot aan die laatste stap. Mocht de docent het volume dan alsnog kenbaar maken dan kost die geen enkele moeite om de opgave af te maken.

Maar snap je nou hoe je een dergelijke opgave aanpakt?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 10

Re: Mol opgave

Wel als je zelf een aanname maakt van het volume. Dus gewoon zegt: stel we hebben een liter natronloog dan is de molariteit huppeldepup mol/1 L. Maar zonder een aanname kan men bij een onbekend volume geen molariteit bepalen inderdaad. Neemt niet weg dat je wel kunt rekenen tot aan die laatste stap. Mocht de docent het volume dan alsnog kenbaar maken dan kost die geen enkele moeite om de opgave af te maken.
Ja precies! Harstikke bedankt!

Reageer