Praktische proef lasers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Praktische proef lasers

Goeiedag!

ik zit in mijn laatste jaar humaniora in de richting wetenschappen-wiskunde en ik moet een eindwerk maken voor wetenschappen.

ik heb als onderwerp LASERS gekozen

het probleem is nu dat een deel van ons eindwerk moet bestaan uit een praktische proef en ik kan er geen originele of zinvolle bedenken

ik had al gedacht aan het ineenprutsen van een laser met een diode van cd-speler (ik weet de brander beter zou gaan, maar dat heb ik nu eenmaal niet om kapot te maken), maar ik denk niet dat ik daar veel punten mee zal scoren

ik ben in bezit van een laser met golflengte 532nm (groen licht), en ik wou hiermee iets doen, nagaan wat er gebeurt als ik op of door verschillende dingen schijn

nu vroeg ik mij af of iemand van jullie soms ongelooflijk doordachte en super originele ideeën heeft, die de moeite waard zijn, mijn horizon verbreden en waarvan eventueel de ogen uit de oogkassen van mijn lerares vallen,

gewoon wat tips om mij in de goede richting te duwen zijn natuurlijk al meer dan welkom ;)

dank bij voorbaat

masterexploder

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Praktische proef lasers

Probeer de lichtsnelheid te meten door de laserstraal 999x te laten weerkaatsen tussen twee evenwijdige spiegels op flinke afstand van elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Praktische proef lasers

isdie 999x een bewust getal of gewoon bij wijze van voorbeeld?

ik snap nog niet volledig hoe, maar dat zoek ik wil uit, alleszinds tof idee, danku!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Praktische proef lasers

is die 999x een bewust getal of gewoon bij wijze van voorbeeld?
Een willekeurig getal. Je hebt een lange weg nodig om een meetbaar tijdverschil tussen vertrek en aankomst te kunnen meten.
Alleszins tof idee, dank u!
Blij, dat je blij bent. Ik ben benieuwd naar je resultaten.

Reageer