Leren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Leren

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik een nieuw lid. Ik schaam mij ervoor omdat ik formules niet begrijp omdat ik deze nooit echt gehad heb. Ik vind het fascinerend om het te leren, en wil er graag tijd voor vrij maken, want ik zal het later nodig hebben bij het bedrijfseconomie, economie, etc.

Mijn vraag naar jullie is:

Wat is de Y bijvoorbeeld?

Als jullie hier formules posten en deze uitleggen zal ik deze leren.

Een van mijn levensdoelen is om naar het HBO te gaan. Ik ben laag begonnen, namelijk met VMBO BASIS

nu zit ik op het MBO, niveau 2. Nu zal je waarschijnlijk denken wat doe jij hier? Mijn antwoord daarop luid als volgt:

Ik ben een leergierige jongen, ik houd ervan om dingen te leren. Omdat ik zo snel mogelijk mijn doel wil bereiken zal ik alles doen om er te komen.

Ik hoop dat jullie mij wiskunde leren op Havo niveau. Graag zou ik willen beginnen met de basis.

Lafontaine

Re: Leren

Wat is de Y bijvoorbeeld?
Je bedoelt denk ik
\(y\)
(met een kleine letter).

Als je een som maakt zoals
\(3 + 5 =\)
,

dan kun je wat je niet weet een naam geven.

In de som weet je de uitkomst niet. Ik geef die uitkomst een naam
\(y\)
.

Dan staat er
\(3 + 5 = y\)
,

Ik had in plaats van
\(y\)
ook een andere letter kunnen kiezen, b.v.
\(a\)
.
\(3 + 5 = y\)
,

Dan vraag ik, bereken
\(y\)
Niet moeilijk. De
\(y\)
is hier 8.

Dus de uitkomst is
\(y = 8\)
.

Nog wat voorbeeldjes:

Bereken
\(y\)
als
\(5 + 7 = y\)
.

Bereken
\(b\)
als
\(2 + 7 = b\)
,

Bereken
\(x\)
als
\(2 + x = 9\)
,

Re: Leren

LaFontaine schreef:Een van mijn levensdoelen is om naar het HBO te gaan. Ik ben laag begonnen, namelijk met VMBO BASIS

nu zit ik op het MBO, niveau 2. Nu zal je waarschijnlijk denken wat doe jij hier? Mijn antwoord daarop luid als volgt:

Ik ben een leergierige jongen, ik houd ervan om dingen te leren. Omdat ik zo snel mogelijk mijn doel wil bereiken zal ik alles doen om er te komen.
Met leergierigheid kan je ver komen. Ik ben vroeger op de Lagere Technische School begonnen, heb daarna de Middelbare Technische School gedaan, en toen de Hogere Technische School. Dat is allemaal gelukt, pas op de Universiteit liep ik vast. Met andere woorden: als je niet snel opgeeft en alle mogelijkheden aangrijpt om iets te leren is er een gerede kans dat het je lukt.

Berichten: 9

Re: Leren

Bedankt voor jullie serieuze reacties. Ook bedankt voor de voorbeelden. Hier heb ik dus veel aan.

Ik stel voor om een stapje verder te gaan.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Leren

Y heeft, alleen in de economie, de betekenis van: Nationaal inkomen.

Re: Leren

Nog wat voorbeelden:

Bereken
\(x\)
als
\(2 \times 3 = x \)
Bereken
\(a\)
als
\(2 \times a = 10\)
De
\(x\)
in het eerste voorbeeld en de
\(a\)
in het tweede voorbeeld noem je een onbekende.

In de laatste opgave wordt bijna altijd het maalteken weggelaten.

Dus de tweede opgave wordt dan

Bereken
\(a\)
als
\(2a = 10\)
.

maar je mag de opgave ook zo schrijven:

Bereken
\(a\)
als
\(2 \cdot a = 10\)
.

Dus een maalteken kun je vervangen door een punt of helemaal weglaten als links van het maalteken een getal staat en rechts een onbekende.

Dus
\(2x = 2 \cdot x = 2 \times x\)
.

Let wel op:
\(25\)
is natuurlijk vijfentwintig en niet 2 x 5

en
\(a2\)
is geen vermenigvuldiging, maar iets raars.

Wat moeilijker voorbeeldjes

Bereken
\(x\)
als
\(2x + 1 = 5\)
Bereken
\(y\)
als
\(12 = 3 \cdot y\)
Bereken
\(x\)
als
\(13 = 3x + 1\)

Berichten: 9

Re: Leren

PeterPan schreef:Nog wat voorbeelden:

Bereken
\(x\)
als
\(2 \times 3 = x \)
Bereken
\(a\)
als
\(2 \times a = 10\)
De
\(x\)
in het eerste voorbeeld en de
\(a\)
in het tweede voorbeeld noem je een onbekende.

In de laatste opgave wordt bijna altijd het maalteken weggelaten.

Dus de tweede opgave wordt dan

Bereken
\(a\)
als
\(2a = 10\)
.

maar je mag de opgave ook zo schrijven:

Bereken
\(a\)
als
\(2 \cdot a = 10\)
.

Dus een maalteken kun je vervangen door een punt of helemaal weglaten als links van het maalteken een getal staat en rechts een onbekende.

Dus
\(2x = 2 \cdot x = 2 \times x\)
.

Let wel op:
\(25\)
is natuurlijk vijfentwintig en niet 2 x 5

en
\(a2\)
is geen vermenigvuldiging, maar iets raars.

Wat moeilijker voorbeeldjes

Bereken
\(x\)
als
\(2x + 1 = 5\)
Hmm 1x is gewoon 2 waard?

Bereken
\(y\)
als
\(12 = 3 \cdot y\)
Bereken
\(x\)
als
\(13 = 3x + 1\)
Oké,

Dit is wat ik denk:

De laatste opgave: 13= 3x + 1

Eerst de waarde van de x berekenen toch? in dit geval 13:3+1= waarde x?

eerste opgave: Bereken x als 2x3=r Dus r is 6 waard?

2xa=10, dus a is vijf waard?

Als ik het goed of fout heb, laat het me dan even weten, dan kan ik op dat manier de volgende formules ook uitrekenen. Graag wordt ik op eventuele fouten gecorrigeerd!

Berichten: 30

Re: Leren

De laatste opgave: 13= 3x + 1

Eerst de waarde van de x berekenen toch? in dit geval 13:3+1= waarde x?


laatste opgave in stappen:

je haalt eerst de 1 eraf bij beide kanten

13 -1 = 3x > 12 = 3x

nu deel je beide kanten door 3

12:3 = (3x):3 > 4 = x

in een keer opgeschreven: (13-1):3 = waarde x = 4 en niet 13:3+1, dat is namelijk 5 1/3

Het helpt al een hoop, wanneer je alle stappen opschrijft

let er wel op, dat wanneer je iets verandert aan de ene kant van de =, je dat ook bij de andere kant doet

ik hoop dat je het nu wel begrijpt, succes
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Re: Leren

@ drsmart: Uiteraard mee eens, maar aan die bewerkingsmethoden is hij lijkt mij nog niet toe.

Als ie het wel begrijpt, deste beter natuurlijk.

Bereken
\(x\)
in
\(13 = 3x + 1\)
De bedoeling was eigenlijk via raden de oplossing te vinden. Geen trucs gebruiken. Dat komt later wel.

Als je voor
\(x\)
1 invult staat er
\(13 = 3 + 1\)
. Klopt niet.

Als je voor
\(x\)
2 invult staat er
\(13 = 6 + 1\)
. Klopt ook niet.

Als je voor
\(x\)
3 invult staat er
\(13 = 9 + 1\)
. Klopt ook niet.

Als je voor
\(x\)
4 invult staat er
\(13 = 12 + 1\)
. Klopt.

Dus moet
\(x\)
4 zijn.
\(x = 4\)
.

Re: Leren

LaFontaine schreef:

eerste opgave: Bereken x als 2x3=r Dus r is 6 waard?

2xa=10, dus a is vijf waard?

Klopt.

Je zou de antwoorden nog korter kunnen schijven als volgt

voor opgave 1
\(r = 6\)
2xa=10, dus a =5.

Berichten: 9

Re: Leren

PeterPan schreef:Klopt.

Je zou de antwoorden nog korter kunnen schijven als volgt

voor opgave 1
\(r = 6\)
@ drsmart: Uiteraard mee eens, maar aan die bewerkingsmethoden is hij lijkt mij nog niet toe.

Als ie het wel begrijpt, deste beter natuurlijk.

Bereken
\(x\)
De laatste opgave: 13= 3x + 1

Eerst de waarde van de x berekenen toch? in dit geval 13:3+1= waarde x?


laatste opgave in stappen:

je haalt eerst de 1 eraf bij beide kanten

13 -1 = 3x > 12 = 3x

nu deel je beide kanten door 3

12:3 = (3x):3 > 4 = x

in een keer opgeschreven: (13-1):3 = waarde x = 4 en niet 13:3+1, dat is namelijk 5 1/3

Het helpt al een hoop, wanneer je alle stappen opschrijft

let er wel op, dat wanneer je iets verandert aan de ene kant van de =, je dat ook bij de andere kant doet

ik hoop dat je het nu wel begrijpt, succes
Bedankt. Deze snap ik nu ook. Je hebt zeer duidelijke uitleg gegeven. Kan ik dit overal toepassen?

Berichten: 30

Re: Leren

Je kan deze manier heel makkelijk gebruiken bij vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken

Met worteltrekken en machtsverheffen kan het ook wel, maar ik denk dat, dat nog te pittig is.

Dat krijg je vanzelf wel een keer op school, maakt niet uit welke versie van wiskunde je krijgt.

Verder is wiskunde niet iets wat je uit je hoofd leert, het is een vaardigheid.

Die bereik je door te oefenen, oefenen en oefenen.

Veel succes verder
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Berichten: 9

Re: Leren

drsmart schreef:Je kan deze manier heel makkelijk gebruiken bij vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken

Met worteltrekken en machtsverheffen kan het ook wel, maar ik denk dat, dat nog te pittig is.

Dat krijg je vanzelf wel een keer op school, maakt niet uit welke versie van wiskunde je krijgt.

Verder is wiskunde niet iets wat je uit je hoofd leert, het is een vaardigheid.

Die bereik je door te oefenen, oefenen en oefenen.

Veel succes verder
Heb ik wel een paar keer gehad. Ik zal ook gaan oefenen. Nogmaals bedankt.

Heeft iemand verdere toevoegingen of opdrachten die ik kan doen?

Alvast bedankt.

Berichten: 30

Re: Leren

een paar sommetjes van makkelijk naar moeilijk,

Drop de vragen die je hebt maar weer hier, ik heb tot zondag tijd om te helpen

Niveau 1

2x = 6

0.25 x = 2

x + 1 = 5

-6 + x = 12

Niveau 2

2x + 5 = 13

14 - 2x = 2

3+ 3x = 18

4x - 8 = 12

Niveau 3

3 (x + 2) = 24

5 (6 - x) = 20

(x - 4): 2 = -1

(8 - x): 3 = 2

Dit lijkt me voorlopig wel genoeg
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Berichten: 9

Re: Leren

drsmart schreef:een paar sommetjes van makkelijk naar moeilijk,

Drop de vragen die je hebt maar weer hier, ik heb tot zondag tijd om te helpen

Niveau 1

2x = 6

0.25 x = 2

x + 1 = 5

-6 + x = 12

Niveau 2

2x + 5 = 13

14 - 2x = 2

3+ 3x = 18

4x - 8 = 12

Niveau 3

3 (x + 2) = 24

5 (6 - x) = 20

(x - 4): 2 = -1

(8 - x): 3 = 2

Dit lijkt me voorlopig wel genoeg
2x =6: 1x = 3 dus 2x =6

0.25x =2: dus 0.50x is 4?

x + 1 =5: de x is vier waard? 4 plus 1 is vijf

-6 + x = 12: de x is achttien? 18-6=12

Niveau 2: 2x + 5= 13-5=8 en de acht is 2x en 1x is een vier?

14 - 2x = de x is 6 waard? want 14-12=2

3+ 3x = 18: 18-3=15 15:5 is 3 dus de X is vijf waard?

4x - 8 = 12: 1x is vijf waard? 4x5=20 - 8 = 12.

Niveau 3:

ik doe 24 - 2=22 daarna 22:3=waarde x?

5 (6 - x)=20 : deze vond ik wat lastiger. Ik snap dat tussenhaakjes gebeuren niet helemaal denk ik. Deze weet ik niet echt. Next one:

(x - 4): 2=-1 : X= 2? 2 min -4 =2:2=min 1? ;) De laatste 3 snap ik niet. Hier wil ik graag uitleg. En graag zou ik het willen weten als ik wat fout heb. Ik denk dat ik alleen de laatste 3 niet snap.

Reageer