Examenhulp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Examenhulp

Beste Chemisten,

Wij zijn 2 leerlingen uit 6vwo en hebben over 4 weken een examen scheikunde op het programma staan.

Op dit moment staan we beiden onvoldoende voor scheikunde en de examenopgaven die we oefenen van oude examens snappen we totaal niet. We weten als we een opgave voor ons krijgen niet welke stappen we moeten zetten. We vinden alle onderwerpen moeilijk, met nadruk op molberekeningen.

We hopen dat er mensen zijn die ons tips kunnen geven of dat er schema’s bestaan hoe we te werk kunnen gaan, want zoals het er nu voorstaat is onze kans op slagen voor ons examen minimaal en dat zou heel zonde zijn. We hopen dat er leden zijn die in dezelfde situatie hebben gezeten en toch nog zijn geslaagd. Van deze mensen zouden we graag tips willen hebben en tips van andere mensen zijn ook welkom, iedere tip is goud waard.

Met vriendelijke groet,

2 wanhopige 6vwo leerlingen

Berichten: 369

Re: Examenhulp

Ik wil best een helpende hand uitsteken, maar ik moet dan toch wel iets specifieker weten waar de problemen liggen. Ik heb iets dergelijks overigens niet meegemaakt, ik heb het geluk "scheikunde"-genen te hebben...

U mag mij best een PB sturen dan wil ik over die weg wel e.e.a. proberen uit te leggen. Ook kunt u altijd hieronder een discussie starten.

Enkele tips:

- Lees eerst de vraag goed door! Wat wordt er gevraagd? Welke gegevens heb je nodig?

- Stel indien nodig reactievergelijkingen/oplosvergelijkingen/etc op.

- Maak voor uzelf een schema met rekenstappen: zie bijlage. Doe dit ook bovenaan uw examenblaadje direct bij aanvang zodat u niet meer in de war kunt raken. Tip: alles naar gram toe is maal en alles van mol af is maal, de omgekeerde bewerkingen zijn tegengesteld uiteraard. Alles is op deze wijze bekend!

- bereken het gevraagde.

En goed gebruik maken van de BiNaS, natuurlijk. Leer de pagina's uit uw hoofd die handig zijn.
Bijlagen
Omrekenschema_scheikunde.jpg
Omrekenschema_scheikunde.jpg (16.68 KiB) 737 keer bekeken
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 369

Re: Examenhulp

Overigens zijn er hele fijne samenvatting boekjes. Samengevat heeft een hele goede samenvattingboekje voor elk vak, maar in dit geval natuurlijk speciaal interessant voor scheikunde! Zie o.a. hier, maar de (betere) boekenhandel heeft er ook een voor je en wellicht staan ze zelfs in de bibliotheek.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 7

Re: Examenhulp

Bedankt voor de tips, dit zijn onze examenonderwerpen:

-stoffen

-reacties

-zuren en basen

-redox

-koolstofchemie

-biochemie

-chemische technieken(o.a. massaspectrometrie)

-al het rekenwerk er omheen

Berichten: 369

Re: Examenhulp

Goed, maar wat snap je niet binnen die examenonderwerpen? Zet anders enkele voorbeeld examenvragen neer over een bepaald onderwerp en vertel waar je er niet uitkomt. Ik kan natuurlijk moeilijk alle stof proberen uit te leggen over een forum, al zou ik dat best willen, daar niet van. Waar liggen de moeilijkheden?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Examenhulp

Lees ook onze (micro) cursussen door over bijvoorbeeld rekenen met de mol, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: Examenhulp

- Redox: vergelijkingen opstellen (van onbekende stoffen)

- Zuren en basen: Buffers, titratiesommen, pH-berekeningen

- Chemische technieken: Massaspectrometrie

- Koolstofchemie: cis/trans, optische isomerie,verzeping,hydrolyse (van esters)

- Biochemie: enzymen,vettten,eiwitten en aminozuren

- rekenen: mol,titratie,volumes

Misschien is het een beetje te veel gevraagd,maar als u de tijd heeft of u misschien de algemene regelgeving/uitleg zou kunnen geven.

Alvast bedankt voor de voorgaande reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Examenhulp

Holy cow, je vraagt ons een jaar scheikunde aan je uit te leggen.

Dit is werk voor een huiswerk instituut / examen training. Niet voor ons ben ik bang.

Begin eens met de micro cursussen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Examenhulp

We gaan zeker beginnen met de micro cursussen!!

Er werd ons gevraagd welke onderwerpen we precies lastig vinden, dit hebben we dan ook opgesomd. We hoeven heus niet overal antwoord op en we weten ook best dat het jullie ook tijd kost maar het enige wat wij willen is slagen en dat willen we graag doen met een voldoende voor scheikunde. Vandaar dat wij hiervoor de nodige tips vragen.

Mvg,

DiamondElite

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Examenhulp

Waarom geen concreet voorbeeld geven waar je vast loopt? Dan kan men je daar helpen en op basis daarvan tips geven!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 369

Re: Examenhulp

Goed, luister Golden- en ook DiamondElite, ik wil jullie heel erg aanraden om op te volgen wat Mrtn zegt. Vraag ons gerust, maar zoek ook acuut bijles bij een student/universiteit/klasgenoot/chemicus/docent scheikunde!

Dan, ik ben bereid jullie uitleg te verschaffen over de thema's die jullie aankaarten. Van jullie kant uit is er dan de verantwoordelijkheid hier goed mee om te gaan en alles direct na te vragen (liefst met quotes over wat je niet snapt) en alles zelf goed te bestuderen! Dat laatste lijkt me wel snor te zitten!

Ik heb nu heel even geen tijd, maar zal ik jullie vanavond dan nog wat meer uitleggen over moleenheden en dergelijke? Hebben jullie moeite met dergelijke sommetjes?

Waar zit het probleem, betreft mol? Het omrekenen hiernaar toe en vanaf, de reactievergelijkingen, alles omtrent mol? Of meer specifiek in gevallen van zuurgraad en concentratie(-breuken)?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Examenhulp

Stuur me maar een privébericht met jullie e-mailadres(sen), dan wil ik jullie wel proberen te helpen via e-mail.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Examenhulp

Wij hebben allebei ook ''professionele'' hulp gezocht, maar omdat onze achterstand zo groot is is het gewoon noodzakelijk dat we alle hulpbronnen die we tot onze beschikking hebben raadplegen, zoals dit forum. Ik kan nu al zeggen dat ik er iets aan heb gehad.

Ik heb gekeken of ik de opgave kon maken. Ik kwam er zelf achter dat het volume van de natronloogoplossing ontbrak, maar daar bleef het ook wel bij. Het enige wat ik had gedaan was de molariteit van de CuSO4-oplossing berekend (7 M??) verder kwam ik niet.

Dit soort opgaven hoort een 6vwo leerling gewoon te beheersen....

Alles omtrent mol vinden we lastig. Laat dit nou net essentieel zijn voor zowel alle scheikunde.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite:)

Berichten: 369

Re: Examenhulp

DiamondElite schreef:Ik heb gekeken of ik de opgave kon maken. Ik kwam er zelf achter dat het volume van de natronloogoplossing ontbrak, maar daar bleef het ook wel bij. Het enige wat ik had gedaan was de molariteit van de CuSO4-oplossing berekend (7 M??) verder kwam ik niet.

Dit soort opgaven hoort een 6vwo leerling gewoon te beheersen....

Alles omtrent mol vinden we lastig. Laat dit nou net essentieel zijn voor zowel alle scheikunde.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite:)
Goed, 7 mmol zou kloppen (niet 7 M). Hoe kom je hier aan (schrijf altijd alle eenheden op bij het rekenwerk):

35 mL CuSO4 oplossing met een molariteit van 0,200 M = 0,200 mol/L (of in dit geval handiger) = 0,200 mmol/mL

Dus hoeveel mol CuSO4 hebben wij nu? 0,200 mmol/mL x 35 mL (want zoveel stof hebben wij) = 7 mmol.

Tot zo ver duidelijk?

Dan gaan we verder met het opstellen van de benodigde vergelijkingen. Aan u de beurt. Tip: zowel de reactievergelijking als de oplosvergelijkingen zijn handig op te schrijven!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 30

Re: Examenhulp

Een goede tip, voor als je het even niet weet,

Altijd Terug naar Mol,

Verder staan in je examenbundel sinds een aantal jaar, allerlei oefenopgaven op onderwerp gerangschikt.

Kijk niet gelijk bij de antwoorden en ga eerst zelf puzzelen.

Daarna kijk je wat het antwoord is en waar je de fout bent ingegaan.

Het klinkt oudbollig, maar bij mij werkte het heel goed, ik ben ook geen ster geweest in scheikunde, maar ben wel met een voldoende geslaagd hierdoor.

Verder is samengevat inderdaad een goed boekje om te raadplegen. Hierin staat kort maar krachtig de theorie in combinatie met voorbeeld opgaven. Dus als je ze niet hebt, zorg dan dat je de examenbundel en samengevat in je bezit krijgt, eventueel lenen van iemand of kopen. kosten samen ongeveer € 30,- gewoon bij je eigen schoolleverancier voor boeken
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gesloten