"praktische proef ijzer"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

"praktische proef ijzer"

Hallo!!

Ik studeer wetenschappen wiskunde en zit nu in het 6de middelbaar. Dit jaar moeten we een eindwerk maken over een wetenschappelijk onderwerp,

en ik heb gekozen voor "het element ijzer".

Het is verplicht om bij dit schriftelijke werk ook een praktische proef te doen.

Ik vroeg me af of iemand me via dit forum ideën kan geven voor expirementen in verband met het element

Fe. Dit onderwerp mag je heel breed bekijken, de enige vereiste is dat het op de ene of andere manier met

ijzer te maken moet hebben. Het mag niet te gemakkelijk zijn, maar het mag ook geen dure of moeilijk

verkrijgbare benodigdheden vereisen. Het experiment moet immers doorgaan in het labo van mijn middelbare

school. (besckikking over een groot aantal stoffen en enkele basis apparatuur).

Alvast bedankt!

Berichten: 382

Re: "praktische proef ijzer"

Oxidatie van ijzer? Oxidatie van ijzer is niets meer dan een reactie tussen ijzer en zuurstof. Haal de zuurstof weg (door een vacüum) en je zult merken, dat het ijzer niet meer zal oxideren. Hiermee heb je aangetoont dat een reactie met zuurstof oxidatie tot gevolg heeft. Hier iets van wikipedia. Ik ben echter geen scheikundige en heb er ook (nog) geen les in gehad. Dus ik weet niet of dit de moeite waard is, maar je kunt het in ieder geval proberen...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: "praktische proef ijzer"

Zeker dezelfde school als deze vraagsteller? ;)

Ik zou zeggen dat voor jou hetzelfde geldt als wat Bartelomeus daar zegt. Dit is wel een heel brede vraagstelling.

Wil je aan de galvanische bescherming, wil je zuiver ijzer proberen te maken, roesten en verschillende omstandigheden, verschillende legeringen, etc.

Je moet ons echt even wat meer geven om mee te werken dan dit.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: "praktische proef ijzer"

ijzer vernikkelen.

ijzer in bloed (hemoglobine); staalpillen.

vervormbaarheid van zuiver ijzer, gietijzer en staal vergelijken.

meten vd dichtheid, soortelijke warmte, soortelijke weerstand.

Meten van de gravitationele aantrekkingskracht tussen twee ijzeren bollen.

Magnetisatie, remanent magnetisme, hysterese(lus)

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: "praktische proef ijzer"

Zeker dezelfde school als deze vraagsteller? ;)
hehe jaa, kheb gewn e beetj gekopieerd van hem.. Ik had het een beetje druk. ;)

Maar bedankt voor je hulp.. Ik ga het ijzergehalte bepalen van een ijzertabletje..

Reageer