Aluminiumoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Aluminiumoxide

Hallo,

Ik moet de reactie geven van aluminiumoxide in een basisch milieu waarbij onder andere aluminaat ontstaat.

Tevens is er gegeven dat "in contact met een basisch of zuur milieu reageert eerst het aluminiumoxide (Al2O3) weg en reageert vervolgens het aluminium."

Dus ik ga er vanuit dat bij de te geven reactie aluminaat en aluminium ontstaan.

Al2O3 + OH- -> AlO2- + Al(3+) + ...

Maar dan is mijn probleem dat ik nog 2 O'tjes en een H over heb.

Waar zit ik hier fout?

Vervolgens moet is de bedoeling dat ik een totaalvergelijking geef van de vrijgekomen aluminium in basisch milieu waarbij Al(OH)4- ontstaat.

Als ik dan in Binas kijk, zie ik als halfreactie staan Al(OH)4- + 2e- -> Al(s) + 4OH-

Hoe kan ik hier een totaalvergelijking van geven als de gevraagde in een halfreactie staat?

Mvg,

Mark

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Aluminiumoxide

Snizzie schreef:Hallo,

Ik moet de reactie geven van aluminiumoxide in een basisch milieu waarbij onder andere aluminaat ontstaat.

Tevens is er gegeven dat "in contact met een basisch of zuur milieu reageert eerst het aluminiumoxide (Al2O3) weg en reageert vervolgens het aluminium."

Dus ik ga er vanuit dat bij de te geven reactie aluminaat en aluminium ontstaan.

Al2O3 + OH- -> AlO2- + Al(3+) + ...

Maar dan is mijn probleem dat ik nog 2 O'tjes en een H over heb.

Waar zit ik hier fout?

Vervolgens moet is de bedoeling dat ik een totaalvergelijking geef van de vrijgekomen aluminium in basisch milieu waarbij Al(OH)4- ontstaat.

Als ik dan in Binas kijk, zie ik als halfreactie staan Al(OH)4- + 2e- -> Al(s) + 4OH-

Hoe kan ik hier een totaalvergelijking van geven als de gevraagde in een halfreactie staat?

Mvg,

Mark
Wat als je achter de Al nu eens de OH plaatst in plaats van beiden afzonderlijk te zoeken.

Probeer Al te koppelen met OH te samen. Dan geraak je wel verder.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 2

Re: Aluminiumoxide

Bedankt voor de reactie!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er alleen maar meer door in de knoop ben komen te zitten ;)

Ik probeer het even anders. Dit is wat er exact staat:

"Aluminiumfolie bestaat uit aluminium met daarop een laagje aluminiumoxide. In contact met een basisch of zuur milieu reageert eerst het aluminiumoxide (Al2O3) weg en reageert vervolgens het aluminium.

Als het laagje aluminiumoxide reageert in basisch milieu (OH- ionen) ontstaat het aluminaation (AlO2-)."

Is het dan niet mogelijk dat in tegenstelling tot wat ik in mijn eerste bericht heb staan dat er achter de pijl geen Al(3+) komt maar dat de vergelijking er als volgt uit komt te zien?

Al2O3 + 2 OH- -> 2AlO2- + H2O

En dat ik dan voor de volgende reactie (redox) waarbij Al(OH)4- ontstaat, die AlO2 bij kan gebruiken?

Of zit ik nu helemaal verkeerd?

mvg

Mark

Reageer