Scheuren in betonvloer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Scheuren in betonvloer

Geachte heer/mevrouw

Ik woon in een appartement op de 2e verdieping van een appartementen-complex uit 1984. Een paar weken geleden heb ik ontdekt dat er op het punt waar de vloer en de muur samenkomen een scheur van een halve centimeter in het beton zit. Deze is tot nu toe niet opgevallen omdat deze onder de plint zit. Deze scheur loopt over de gehele lengte van het appartement. Kan iemand mij hier vertellen welke actie ik moet ondernemen en of dit misschien zelfs wel gevaarlijk is? Ik voel me er in elk geval niet comfortabel bij. Ter verduidelijking heb ik een plaatje bijgevoegd waarbij de rode lijn symbool staat voor de scheur in het beton.

Alsvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Bijlagen
Scheur_in_betonnen_vloer.jpg
Scheur_in_betonnen_vloer.jpg (32.8 KiB) 1273 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Scheuren in betonvloer

Ik zou onmiddellijk naar bouw- en woningtoezicht in het gemeente- of stadhuis gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Scheuren in betonvloer

Schakel een erkend aannemer of ingenieur in voor advies.

Lees ook onze disclaimer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Scheuren in betonvloer

Dit zal gewoon een krimpscheur van vloerplaten zijn als die scheur parallel aan de platen loopt en is er geen groot probleem,je kunt hem afdichten met een specie of kit.

Ik kan me niet voorstellen dat de krimpscheur aan de oplegkant is want dan zouden de platen al op de salontafel liggen! ;)

Berichten: 2

Re: Scheuren in betonvloer

oktagon schreef:Dit zal gewoon een krimpscheur van vloerplaten zijn als die scheur parallel aan de platen loopt en is er geen groot probleem,je kunt hem afdichten met een specie of kit.

Ik kan me niet voorstellen dat de krimpscheur aan de oplegkant is want dan zouden de platen al op de salontafel liggen! ;)
Nou de scheur loop aan de "kopse kant" van de vloerplaten, dus de scheur loopt haaks op de vloerplaat (als deze hetzelfde gelegd zijn als de platen die in het plafond te zien zijn). Als ik met een lineaal door de scheur ga voel ik ook waar de wapeningsstaven zitten, het is trouwens niet zo dat ik bij mn beneden buren de woonkamer in kijk, het is niet compleet doorgescheurd. Het is wel zo dat de scheur volgens mij nog steeds "werkt" tevens maakt het ook wel eens "geluid" als ik in de woonkamer loop, maar of dit nou door de scheur komt of dat ik me dit nu "verbeeld"?

Berichten: 4.502

Re: Scheuren in betonvloer

Zie je die scheur aan de binnenzijde van de voorgevel en wel van de binnenmuur of van een mogelijk tot de grond reikend voorgevelkozijn,dat wrs. tov. de binnenmuur teruggeplaatst is.

Is er metselwerk boven je voorgevelkozijn,waarin wrs. een draagbalk zit,die dan weer gelijk zit met het binnenvlak van de binnenmuur .

Ik kan me anders die mogelijke constructiescheur niet voorstellen.

Berichten: 15

Re: Scheuren in betonvloer

Dit is waarschijnlijk een scheur welke optreedt door het steunpuntsmoment omdat de vloer daar is opgelegd. Weet niet hoe ver deze precies openstaat? Kan me voorstellen dat het iets met de kruip van de beton te maken heeft, gezien er 25 jaar staat..

Berichten: 50

Re: Scheuren in betonvloer

Als ik het goed voorheb is dit ter hoogte van een scheidingsmuur tussen 2 appartementen.

Zo ja, heb je ook een scheur aan de andere kant van de muur?

Als je schrijft dat je met een lineaal in de scheur de wapening voelt, is het al geen gewoon scheurtje meer. In dit geval zou ik een erkend ingenieur raadplegen die ter plaatse de zaak kan nazien.

Is deze scheur er al een tijdje of heb je ze pas onlangs opgemerkt?

Door funderingswerken in de buurt kan een gebouw scheuren vertonen.

Reageer