Tegenwijzerzin

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Tegenwijzerzin

Ik vroeg me af waarom mensen een voorkeur hebben voor het bewegen in tegenwijzerzin.

Ik besef dat dit nogal veralgemenend klinkt, dus hier enkele concrete voorbeelden:

- Het lopen op pistes gebeurt steeds tegen de klok in.

- Circle pits op metalconcerten, steeds tegenwijzerzin.

- Auto's op een rotonde, idem dito.

- Om je eigen as draaien voelt veel natuurlijker linksom, dan rechtsom (maar misschien is dit persoonsafhankelijk).

- Enz.

Heeft iemand hier een logische verklaring voor? Of is deze opvatting verkeerd, en is er helemaal geen specifieke voorkeur voor een bepaalde richting.

(Hopelijk staat dit topic op de correcte plaats.)

Berichten: 37

Re: Tegenwijzerzin

Misschien omdat de meesten van ons rechtshandig zijn en je met de rechterarm de grootste kracht bij het roeren kunt uitoefenen indien je draaibewegingen in tegenwijzerzin maakt.

Dat van die rotonde heeft niets te maken met zo'n voorkeur. Het is gewoon een gevolg van onze keuze om rechts te rijden. In Engeland en landen waar ze eveneens links van de weg rijden, zal een rotonde wellicht in wijzerzin worden genomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tegenwijzerzin

In Engeland en landen waar ze eveneens links van de weg rijden, zal een rotonde wellicht in wijzerzin worden genomen.
Niet "wellicht" maar "zeker". Ik heb op de fiets in Engeland veel rotondes genomen, het wemelt daar van die dingen. Het is ook logisch dat ze daar andersom rijden, want probeer je maar eens voor te stellen dat ze in Engeland in tegenwijzerzin rijden, of wij in wijzerzin. Dan moeten voertuigen die de rotonde oprijden en voertuigen die de rotonde verlaten elkaar kruisen. En dan help je het hele voordeel van de rotonde om zeep.

Er zijn nog wel meer voorbeelden van tegenwijzerzin. Schaatswedstrijden bijvoorbeeld, of warmlooprondjes bij de voetbaltraining.

Berichten: 369

Re: Tegenwijzerzin

Ik dacht een taalfout te zien in de topictitel, maar het blijkt een vlaams bestaand woord te zijn. Zo leert met elke dag weer iets bij ;)
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tegenwijzerzin

Dat was me niet eens opgevallen. Komt misschien omdat ik zo dicht bij Vlaanderen woon dat ik er niets ongewoons aan zag. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tegenwijzerzin

Ik dacht een taalfout te zien in de topictitel, maar het blijkt een vlaams bestaand woord te zijn. Zo leert met elke dag weer iets bij ;)
Wat mag dat woord dan wel zijn?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Tegenwijzerzin

Wat mag dat woord dan wel zijn?
tegenwijzerzin

te·gen·wij·zer·zin

de (m.); g.mv.

(algemeen Belgisch-Nederlands) richting tegengesteld aan de richting waarin de wijzers van een klok bewegen

antoniem: wijzerzin

;) Ik was ook benieuwd maar tegenwijzerzin staat in Van Dale inderdaad als Belgisch-Nederlands wat "VanDaals" is voor Vlaams.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tegenwijzerzin

E.Desart schreef:tegenwijzerzin

te·gen·wij·zer·zin

de (m.); g.mv.

(algemeen Belgisch-Nederlands) richting tegengesteld aan de richting waarin de wijzers van een klok bewegen

antoniem: wijzerzin

;) Ik was ook benieuwd maar tegenwijzerzin staat in Van Dale inderdaad als Belgisch-Nederlands wat "VanDaals" is voor Vlaams.
Wat gebruiken ze in Nederland dan wel? ;)

Ik had helemaal geen idee dat dit 'Vlaams' was.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Tegenwijzerzin

Ik vroeg me af waarom mensen een voorkeur hebben voor het bewegen in tegenwijzerzin.
De klok met wijzers is een tegenvoorbeeld.
- Auto's op een rotonde, idem dito.
Als men rechts rijdt is het in de praktijk onmogelijk om 'aan jouw voorkeur' te voldoen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tegenwijzerzin

Mimetidae schreef:Ik vroeg me af waarom mensen een voorkeur hebben voor het bewegen in tegenwijzerzin.

...

- Om je eigen as draaien voelt veel natuurlijker linksom, dan rechtsom (maar misschien is dit persoonsafhankelijk).

...

Heeft iemand hier een logische verklaring voor? Of is deze opvatting verkeerd, en is er helemaal geen specifieke voorkeur voor een bepaalde richting.
Even het boek 'Biological Psychology' van Kalat erbij gehaald. Daar staat op pag. 426:

Als links- of rechtshandigen op een Y-splitsing komen, dan blijkt dat ze inderdaad vaak een verschillend pad kiezen:

- linkshandigen kiezen vaker het rechterpad

- rechtshandigen kiezen vaker het linkerpad

In een studie werd bijgehouden hoe vaak mensen zich naar links of naar rechts draaiden in een periode van 3 dagen. Rechtshandigen bleken inderdaad meer naar links te draaien en linkshandigen naar rechts.

Uit deze studie zou ook blijken dat we de voorkeur hebben om ons weg te draaien van de hersenhelft met het meeste dopamine:
There is, however, a lateralized motor preference in animals, turning behavior, that is strongly associated with hemispheric dopamine (DA) asymmetries. Turning consistently occurs towards the side with less DA. The authors tested 69 right-handers and 24 non-right-handers with a device recording spontaneous turning behavior for 20 hr within 3 days. Findings indicate that right-handers preferred left-sided turning and non-right-handers preferred right-sided turning. This result suggests a link between handedness and DA asymmetries
uit (full text): Mohr, Landis, Bracha, Brugger, Opposite Turning Behavior in Right-Handers and Non-Right-Handers Suggests a Link Between Handedness and Cerebral Dopamine Asymmetries, Behavioral Neuroscience, 2003, Vol. 117, No. 6, 1448–1452

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tegenwijzerzin

Dido schreef:- linkshandigen kiezen vaker het rechterpad

- rechtshandigen kiezen vaker het linkerpad
Ik heb het bij mezelf nooit geturfd, maar ik denk dat ik een linkshandige uitzondering ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Tegenwijzerzin

Ik heb het bij mezelf nooit geturfd, maar ik denk dat ik een linkshandige uitzondering ben.
Even in de statistiekjes gedoken van het onderzoek:

rechtshandigen:

- 51 mensen vertoonden een voorkeur voor het draaien naar links

- 18 mensen vertoonden een voorkeur voor het draaien naar rechts

niet-rechtshandigen (dus linkshandig & ambidexter?):

- 7 mensen vertoonden een voorkeur voor het draaien naar links

- 17 mensen vertoonden een voorkeur voor het draaien naar rechts

Of, statistisch:
a significant main effect for handedness groups, X2 (1, N=93) = 22.72, p=.000002 (more subjects were right-handed than non-right-handed) and preferred turning side, X2 (1, N=93) = 5.75, p = .02 (more subjects preferred left turns to right turns), as well as a significant interaction between handedness groups and preferred turning side, X2 (1,N = 93) = 15.02, p=.0001 (right-handed subjects preferred left turns and non-right-handed subjects preferred right turns;
...In vertebrates, however, there exists another stable intraindividual motor preference, turning behavior, which is strongly associated with hemispheric dopamine (DA) asymmetries. In animals, the direction is ipsilateral to the hemisphere with the less active DA system, or in other words, contralateral to the hemisphere with the more active DA system (Glick, 1983; Patino, Garcia-Munoz, & Freed, 1995). This relation is so well established that without quantitative DA measurements, turning behavior alone is taken as proof of DA asymmetries (Brunner & Gattaz, 1995; Lindemann, Lessenich, Ebert, & Loscher, 2001). In humans, there is one known pathological condition, asymmetric Parkinson’s disease, in which one hemisphere contains less DA than the other. Consistent with animal findings, such patients turn away from the hemisphere that is more intact...
Ik vermoed dat jij dan misschien één van die 17 mensen bent... En misschien heb je meer Dopamine in jouw rechter hemisfeer (meer specifiek, in de Globus Pallidus van jouw Basale Ganglia).

Er zijn nu eenmaal altijd mensen die weigeren om zich te voegen naar de norm en dus 'mee te doen' met de gemiddelde mens waarop de statistiek van toepassing is... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tegenwijzerzin

Er zijn nu eenmaal altijd mensen die weigeren om zich te voegen naar de norm en dus 'mee te doen' met de gemiddelde mens waarop de statistiek van toepassing is... ;)
Daar kan ik me helemaal in herkennen. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Tegenwijzerzin

317070 schreef:Wat gebruiken ze in Nederland dan wel? ;)

Ik had helemaal geen idee dat dit 'Vlaams' was.
In Nederland gebruiken we meestal de uitdrukking "tegen de wijzers van de klok in".
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tegenwijzerzin

Uit deze studie zou ook blijken dat we de voorkeur hebben om ons weg te draaien van de hersenhelft met het meeste dopamine


Interessante bevinding, want dat houdt in dat rechtshandigen meer dopamine zouden hebben in hun rechter hemisfeer die juist verantwoordelijk is voor de motoriek van de linker lichaamshelft. Geven ze hier een verklaring voor?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer