Gemiddelde snelheid berekenen met een primitieve?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 90

Gemiddelde snelheid berekenen met een primitieve?

Hey iedereen,

Ik heb zo een Totale reistijdsfunctie met T voor totale reistijd en v ingevuld als variabele. Nu moet je een vergelijking opstellen voor de gemiddelde snelheid met waardoen van 0-10. WAt ik nu niet snap, is dat ze dan de integraal van deze functie nemen en dan met 1/10 vermenigvuldigen. Ik bedoel, ik snap dat de primitieve van snelheid afstand is etc. maar wat krijg je nou als primitieve van T?!

Alvast bedankt,

Aiden

Berichten: 19

Re: Gemiddelde snelheid berekenen met een primitieve?

Omdat je V tegen T uitzet, is S (afstand) de afgelegde afstand af te lezen als oppervlakte onder de grafiek (integraal, zoals je zelf al aangeeft). Ik denk dat bedoeld wordt dat je deze afstand (de integraal) moet delen door de totale tijd (10 sec., namelijk van 0 - 10) zodat je de gemiddelde snelheid krijgt over 10 sec. met het v(t)-diagram.

(delen door 10 natuurlijk hetzelfde als vermenigvuldigen met 1/10 ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 90

Re: Gemiddelde snelheid berekenen met een primitieve?

PieterS schreef:Omdat je V tegen T uitzet, is S (afstand) de afgelegde afstand af te lezen als oppervlakte onder de grafiek (integraal, zoals je zelf al aangeeft). Ik denk dat bedoeld wordt dat je deze afstand (de integraal) moet delen door de totale tijd (10 sec., namelijk van 0 - 10) zodat je de gemiddelde snelheid krijgt over 10 sec. met het v(t)-diagram.

(delen door 10 natuurlijk hetzelfde als vermenigvuldigen met 1/10 ;) )
oooh tnx

Reageer