Productregel & quotiëntregel
#1
Geplaatst op 24 april 2010 - 10:51
alsvolgt dit zijn de vragen maar ik kom er zelf niet helemaal uit, terwijl ik vanalles heb geprobeerd. Dat is best frustrerend! Zou iemand mij kunnen helpen, voor maandag?
Dan kan ik nog oefen met deze vragen van 't weekend.
1 a Functie is: f(x)= x^2(x-5)^3
laat algebraisch zien dat geldt: f'(x)= 5x(x-5)^2(x-2)
Ik: 2x(x-5)^3+ x^2 ∙ 3(x-5)^2 ∙1 =
(x-5)^2 ∙ 3(x^2)+ 2x(x-5)^3
en dan loop ik hier vast...
a2:
Bereken algebraisch een vergelijking van de raaklijn in het punt (4, -16)
IK:
y= ax+b
-16= a ∙ 4 + b
voor x = 4 invullen in de formule geeft 40.
Dus dy / dx = : (40-0)/(4-0)= 10 dus a = 10
-16= 10∙ 4 +b
dus b = -24
b
Functie is (breuk):
Fp(x)= x^3 -2x
_______
x^2 - p
Laat met een bereking zien dat er 'e'en waarde van P is waarvoor de grafiek
van Fp perforaties heeft. ( Perforatie is een punt in de gafiek waarvoor de nulpunten van teller en noemer samenvallen)
Ik dacht:
x^2 - P = 0
dus x= 0
p=0
dus x=p?
c.
Bereken voor de waarden van P uit opdcht B exact de coordinaten
van de perforaties van de grafiel van Fp.
Ik: aan de hand van opdracht b dacht ik zelf aan (0,0)= p
d. Laat met een bereking zien dat geldt (breuk):
f'p(x)= x^4 - (3p -2)x^2 + 2p
________________________
(x^2 - p )^2
Ik: Nat- tan / N^2= noemer ∙ t' - teller ∙ n' / noemer^2
(x^2 - p )∙ (3x^2 - 2) - (x^3 - 2) - (x^3 - 2x) ∙ (2x)
____________________________________________
(x^2 - p)^2
-p x^2 (3x^2 -2) - x^3 -4x
-p (3x^4 - 2x^2 - x^3 - 4x)
x^2-p ∙ (3x^2 - 2) - (x^3 - 2x) ∙ (2x)
-p: 3x^4- 2x^2 - x^3......
Hier loop ik echt vast.
en toen liep ik vast, ik betwijfel of dit uberhaupt wel klopt?
e. Een van de functies Fp heeft een minumum voor x=2
bereken exact de waarde van dit minimum.
IK:
F'p= 0 bij x=2
F'p(x)= 2^4 - ( 3p- 2) 2^2 + 2p
______________________________ = 0
(2^2 - p )^2
16 - ( 3p - 2) ∙ 4 + 2p
___________________
(4-p)^2
?????
Ik hoop dat u mij kunt helpen?
Met vriendelike groeten,
R0os
#2
Geplaatst op 24 april 2010 - 11:20
Eerst maar deze:1 a Functie is: f(x)= x^2(x-5)^3
laat algebraisch zien dat geldt: f'(x)= 5x(x-5)^2(x-2)
Ik: 2x(x-5)^3+ x^2 ∙ 3(x-5)^2 ∙1 =
(x-5)^2 ∙ 3(x^2)+ 2x(x-5)^3
en dan loop ik hier vast...
Differentiëren gaat goed.
Haal zoveel mogelijk factoren buiten haakjes, welke ... ?
#3
Geplaatst op 24 april 2010 - 11:26
Eerst maar deze:
Differentiëren gaat goed.
Haal zoveel mogelijk factoren buiten haakjes, welke ... ?
laat algebraisch zien dat geldt: f'(x)= 5x(x-5)^2(x-2)
Ik: 2x(x-5)^3+ x^2 ∙ 3(x-5)^2 ∙1 =
(x-5)^2 ∙ 3(x^2)+ 2x(x-5)^3
die 3(x^2) en 2x(x-5)^3
dus dat wordt dan 3x^3
en (2x^2-10x)^3
#4
Geplaatst op 24 april 2010 - 11:33
voor x = 4 invullen in de formule geeft 40.1 a Functie is: f(x)= x^2(x-5)^3
laat algebraisch zien dat geldt: f'(x)= 5x(x-5)^2(x-2)
/color]
a2:
Bereken algebraisch een vergelijking van de raaklijn in het punt (4, -16)
IK:
[color="#FF0000"]y= ax+b
-16= a ∙ 4 + b
voor x = 4 invullen in de formule geeft 40.
Dus dy / dx = : (40-0)/(4-0)= 10 dus a = 10
-16= 10∙ 4 +b
dus b = -24
Je bedoelt in f'(x)? correct f'(4)=40
raaklijn: y=40x+b, Waarom?
Welk punt ligt er op? Controleer ook of (-4,16) punt is van f(x).
Veranderd door Safe, 24 april 2010 - 11:34
#5
Geplaatst op 24 april 2010 - 11:54
het gaat om gemeenschappelijke factoren:laat algebraisch zien dat geldt: f'(x)= 5x(x-5)^2(x-2)
Ik: 2x(x-5)^3+ x^2 ∙ 3(x-5)^2 ∙1 = dit is goed
(x-5)^2 ∙ 3(x^2)+ 2x(x-5)^3 ... x² niet tussen haakjes zetten
die 3(x^2) en 2x(x-5)^3
dus dat wordt dan 3x^3
en (2x^2-10x)^3
term 1: factoren zijn 2, x en 3 factoren x-5
term 2: ...
Welke zijn gemeensch?
#6
Geplaatst op 24 april 2010 - 12:00
Dit blijkt lastig ... Je moet dit dus goed begrijpen.b
Functie is (breuk):
Fp(x)= x^3 -2x
_______
x^2 - p
Laat met een bereking zien dat er 'e'en waarde van P is waarvoor de grafiek
van Fp perforaties heeft. ( Perforatie is een punt in de gafiek waarvoor de nulpunten van teller en noemer samenvallen)
Ik dacht:
x^2 - P = 0
dus x= 0
p=0
dus x=p?
c.
Bereken voor de waarden van P uit opdcht B exact de coordinaten
van de perforaties van de grafiel van Fp.
Ik: aan de hand van opdracht b dacht ik zelf aan (0,0)= p
Eerst de functie:

Ontbind de teller (x buiten haakjes)
Voor welke waarde van p kan je teller en noemer vereenvoudigen.
Welke functie krijg je dan en welke x-waarden moet je dan uitzonderen?
#7
Geplaatst op 24 april 2010 - 12:25
Je vergeet haakjes in de eerste term van de teller.Functie is (breuk):
Fp(x)= x^3 -2x
_______
x^2 - p
d. Laat met een bereking zien dat geldt (breuk):
f'p(x)= x^4 - (3p -2)x^2 + 2p
________________________
(x^2 - p )^2
Ik: Nat- tan / N^2= noemer ∙ t' - teller ∙ n' / noemer^2
(x^2 - p )∙ (3x^2 - 2) - (x^3 - 2) - (x^3 - 2x) ∙ (2x)
____________________________________________
(x^2 - p)^2
-p x^2 (3x^2 -2) - x^3 -4x
-p (3x^4 - 2x^2 - x^3 - 4x)
x^2-p ∙ (3x^2 - 2) - (x^3 - 2x) ∙ (2x)
-p: 3x^4- 2x^2 - x^3......
Hier loop ik echt vast.
en toen liep ik vast, ik betwijfel of dit uberhaupt wel klopt?
e. Een van de functies Fp heeft een minumum voor x=2
bereken exact de waarde van dit minimum.
IK:
F'p= 0 bij x=2
F'p(x)= 2^4 - ( 3p- 2) 2^2 + 2p
______________________________ = 0
(2^2 - p )^2
16 - ( 3p - 2) ∙ 4 + 2p
___________________
(4-p)^2
?????

vergelijk dat met jouw resultaat:
(x^2 - p )∙ (3x^2 - 2) - (x^3 - 2) - (x^3 - 2x) ∙ (2x)
____________________________________________
(x^2 - p)^2
dan zie ik 'iets vreemds' in de teller ...
e. je kan toch p wel uitrekenen? Een breuk is 0 als de teller/noemer 0 is ... Welke keuze?
Attentie: Wat mag de noemer nooit zijn?
#8
Geplaatst op 25 april 2010 - 10:53
Je vergeet haakjes in de eerste term van de teller.
![]()
vergelijk dat met jouw resultaat:
(x^2 - p )∙ (3x^2 - 2) - (x^3 - 2) - (x^3 - 2x) ∙ (2x)
____________________________________________
(x^2 - p)^2
dan zie ik 'iets vreemds' in de teller ...
e. je kan toch p wel uitrekenen? Een breuk is 0 als de teller/noemer 0 is ... Welke keuze?
Attentie: Wat mag de noemer nooit zijn?
o, ik ben nou helemaal in de war!
mag nooit nul zijn?!
Ik ben écht in de war nou met al die termen enzovoorts.
Waar moet ik als eerst mee beginnen?
Mijn excuses om dat ik zo moelijk doe, begin te stressen.
#9
Geplaatst op 25 april 2010 - 12:33
#10
Geplaatst op 25 april 2010 - 17:29
Als je iets niet begrijpt (al is het maar een woord) dan geef je dat aan.o, ik ben nou helemaal in de war!
mag nooit nul zijn?!
Ik ben écht in de war nou met al die termen enzovoorts.
Waar moet ik als eerst mee beginnen?
Mijn excuses om dat ik zo moelijk doe, begin te stressen.
Concentreer je op jouw probleem.
0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
rekenenen met waarnemingsfouten
18-04
10
-
percentage onterechte (on-)vo...
18-04
3
-
Beschouw de lineaire transfor...
18-04
1
-
Ombouwen van een formule
18-04
14
-
Bepaalt het voorschrift een u...
18-04
-
Puntlast op ingeklemde plaat
18-04
2
-
Puntlast op ingeklemde plaat
18-04
1
-
silicagel
18-04
1
-
Gewoon enkele merkwaardighede...
17-04
11
-
Waterstofperoxide aantonen
17-04
1