Magnitudes grote beersterren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Magnitudes grote beersterren

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb hulp nodig op het gebied van sterrenbeelden+magnitudes.

Wat is de magnitude van de helderste ster van de grote beer en de op een na helderste ster?

Ik heb op verschillende sites heb ik gezocht naar het antwoord maar ik krijg steeds andere sterren deze rijtjes heb ik gevonden;

Alioth (ε,)

Dubhe (α,)

Alkaid (η,)

Mizar (ζ,)

Merak (β,)

Phad (γ,)

Megrez (δ,)

Dubhe (Alpha UMa)

Merak (Beta UMa)

Phad (Gamma Uma)

Megrez (Delta Uma)

Alioth (Epsilon Uma)

Mizar (Zeta Uma)

Alkaid (Eta Uma)

Het gaat om de zeven sterren in het steelpannetje van de grote beer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Magnitudes grote beersterren

Helderste: Alioth, magnitude 1.76; op een na helderste: Dubhe, magnitude 1.81 (zie lijstje)

Berichten: 7

Re: Magnitudes grote beersterren

Helderste: Alioth, magnitude 1.76; op een na helderste: Dubhe, magnitude 1.81 (zie lijstje)
Oke hartstikke bedankt!

In de opgave staat ook nog het volgende :

De 7 sterren van de grote beer (in het steelpannetje) hebben een magnitude van respectievelijk 1,8 1,8,1,9 2,4 2,4 2,8 3,4.

dus dan zou ik 1,8 en 1,8 moeten hebben, maar de volgende opdracht is om te berekenen hoeveel maal de helderste ster helderder is ten opzichte van de op een na helderste ster.

Dan kun je dit toch helemaal niet berekenen?

Dit weet ik;

Tussen twee getallen met een verschil van 5 is de ster met het kleinste

getal 100 x zo sterk als de ster met het grootste getal.

Uit de afspraak 100 = a*a*a*a*a* =a5 volgt a = 100 1/5 = 2,512

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Magnitudes grote beersterren

... dus dan zou ik 1,8 en 1,8 moeten hebben, maar de volgende opdracht is om te berekenen hoeveel maal de helderste ster helderder is ten opzichte van de op een na helderste ster. Dan kun je dit toch helemaal niet berekenen?
Van Alioth en Dubhe is kennelijk gegeven dat ze dezelfde magnitude hebben (1.8): dan is het slimmer om te antwoorden dat ze even helder zijn, dan dat je het niet kunt uitrekenen.

De vraag hoeveel maal helderder Alioth is dan Dubhe is hier een taalspelletje, geen natuurkundige vraag. Als er per se antwoord gegeven moet worden dan is Alioth nul maal helderder dan Dubhe.

Berichten: 7

Re: Magnitudes grote beersterren

jkien schreef:Van Alioth en Dubhe is kennelijk gegeven dat ze dezelfde magnitude hebben (1.8): dan is het slimmer om te antwoorden dat ze even helder zijn, dan dat je het niet kunt uitrekenen.

De vraag hoeveel maal helderder Alioth is dan Dubhe is hier een taalspelletje, geen natuurkundige vraag. Als er per se antwoord gegeven moet worden dan is Alioth nul maal helderder dan Dubhe.
Bedankt, dus nu heb ik dit rijtje;

Alioth ε Uma 1,8

Dubhe α UMa 1,8

Alkaid η Uma 1,9

Mizar ζ Uma 2,4

Merak β Uma 2,4

Phecda γ Uma 2,8

Megrez δ Uma 3,4

Uit de opgaven ''De zevende ster zou dan de zevende letter uit het Griekse alfabet krijgen, dat is de ‘pi’.''

Dat klopt dan toch niet omdat de zevende ster in dit geval Megrez is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Magnitudes grote beersterren

Uit de opgaven ''De zevende ster zou dan de zevende letter uit het Griekse alfabet krijgen, dat is de ‘pi’.'' Dat klopt dan toch niet omdat de zevende ster in dit geval Megrez is.
In zijn sterrenatlas wees Johann Bayer de Griekse letters aan de helderste sterren van Grote Beer toe van oost naar west. Hij had niet de pretentie om de letters strikt op volgorde van helderheid toe te wijzen. En pi is niet de zevende letter van het Griekse alfabet. Misschien was maker van de opgave een beetje in de war, of misschien zijn de gekozen fragmenten van de opgave niet representatief.

Reageer