Mutatie haan naar hen-verhaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Mutatie haan naar hen-verhaal

Beste mensen,

Dit is mijn eerste berichtje hier dus wees voorzichtig met me! :wink:

Op een ander forum (het kippenforum wel te verstaan;-)) beweert een of andere zool dat het wetenschappelijk bewezen is dat een haan in uitzonderlijke omstandigheden kan muteren naar een hen en zelfs eieren kan leggen... (zie hieronder)

De poster:

soms als je 2 hanen hebt, en 1 haan is dominanter, dan kan de minst dominante haan eieren gaan leggen, en zich als een hen gaan gedragen. het uiterlijk blijft echter wel van een echte haan



Dit was mijn reaktie:

Ouwe grapdoos...

Weet je, niet iedereen snapt dat dit humor is gewoon omdat het domweg letters zijn. Dus als je nu een grapje maakt zet dan even *grapje* erachter. Stel je voor dat topic-starter denkt dat het waar is wat je zegt... dan ben je lekker bezig met helpen, nietwaar?

De poster reageert:

het is echt waar

Een andere poster reageert met:

Mat 19:26 En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

(jaja... het kan gek lopen op zo'n kippenforum :wink: )

De link die wordt gegeven is: http://www.new-media.be/mutske/pages/index...type=sub&page=5

Nou, dit was het verhaal in een notedop! Ik weet 100% zeker dat het onmogelijk is dat een haan (binnen 1 generatie) ineens organen kan krijgen die die daarvoor niet had, maar ik ben geen wetenschapper (ik kan nuchter nadenken, das ook knap en daar kom je ook een end mee! ;-))

Maar iemand een reaktie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Bij kikkers is het mogelijk, dus waarom zou het niet bij hanen kunnen ? Alhoewel ik er sterk aan twijfel kan het altijd mogelijk zijn ...

Berichten: 236

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Hoi

Dit heb ik ook ergens gelezen, Alleen was het dacht ik andersom. De hen ging zaadcellen produceren.

De jongen met chomozoon YY waren niet levensvatbaar. Ik zal eens zoeken of ik de bronnog kan vinden. Het kwam toen bij mij heel wetenschappelijk over.

Er werd wel bij vermeld dat het nauwelijks gebeurd 1 op de ????

Bij verschillende vissen gebeurt dit vaker (met name bij guppen)

Berichten: 7

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Kwam nog deze site tegen over tweeslachtigheid bij kippen...

http://www.fryskehinnen.nl/erf_selectkuikensnl.php

En dat het bij kikkers voorkomt... dat vind ik niets zeggen over dat het voorkomt bij kippen (alluwel ik ook al weer tegen ben gekomen dat de kip afstamt van de alligator...) dus ja... pfff....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

En dat het bij kikkers voorkomt... dat vind ik niets zeggen over dat het voorkomt bij kippen (alluwel ik ook al weer tegen ben gekomen dat de kip afstamt van de alligator...) dus ja... pfff....


Maarja, dit was enkel een voorbeeld om aan te tonen dat het in de natuur al voorkomt dus dat het niet iets buitenaards is ... (want zo klinkt het eigenlijk wel [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... n_razz.gif[/img] )

Berichten: 7

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Maar ik ben jammergenoeg nog niet overtuigd. Afbeelding

Dat het bij koudbloedige dieren bewezen voorkomt is nog geen reden om aan te nemen dat het bij een haan ook kan voorkomen in mijn ogen.

Zijn er artikelen te vinden waar in staat dat een bewezen haan is verandert in een hen en eieren is gaan leggen? Zijn er uberhaupt gevallen bekend van mannelijke warmbloedige dieren die gemuteerd zijn naar vrouwelijk en jongen zijn gaan baren?

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Wat ik niet zeker weet is of een haan in een kip kan veranderen maar een kip kan wel in een haan veranderen. Ik ken een boer die vroeger kippen had en omdat het niet handig is een haan te hebben als je eieren wilt verkopen die onbevrucht zijn, wilde hij natuurlijk nooit een haan in zijn hokken. In het begin was dat dan ook altijd zo, maar na een jaar waren er altijd opeens een paar hanen in het hok, die er dan weer snel werden uitgehaald. En dat gaat dan steeds zo door.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 7

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Het verhaal dat een hen kan gaan kraaien is (en zich dus zo voordoet als een haan) is bekend. Heb zelf zo'n hen gehad!

Dus die wannabehanen van die boer bevruchte echt de eieren? (Zijn er ooit kuikens uit zijn eieren gekomen?)

Heel interessant, maar in dit geval gaat het om hanen die veranderen in hennen en eieren gaan leggen...

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Ja, ik geloof het wel, want als hij er weer eentje tegen kwam moest die zo snel mogelijk "weg" (de prullebak in).

Misschien moet er een soort evenwicht zijn tussen kippen en hanen? En als er teveel hanen zijn, dat er dan een paar in kippen veranderen en andersom om het evenwicht weer te herstellen?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Misschien moet er een soort evenwicht zijn tussen kippen en hanen? En als er teveel hanen zijn, dat er dan een paar in kippen veranderen en andersom om het evenwicht weer te herstellen?


Ik denk het wel, dit is net hetzelfde bij kikkers, als er teveel vrouwtjes zijn gaan er evolueren naar mannetjes en omgekeerd.

Berichten: 7

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Ik geloof het wel, ik denk het wel... ik geloof en denk het dus niet! Zitten we hier op het wetenschapsforum of hoe zit het! ;-)))

Artikelen en bewijzen dat wil ik zien! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Dat een hen kan kraaien en een haan zich in bepaalde omstandigheden als een hen kan gedragen, dat zijn gedragspatronen die bepaald worden onder invloed van bepaalde sociale situaties, zoals er bij elk dier wel bepaalde gedragspatronen bestaan.

Maar een hen die kraait heeft daarom nog geen hanekam, en een haan die zich door omstandigheden als een hen gaat gedragen, gaat daarom absoluut nog geen eieren leggen! Bij warmbloedige organismen, laat staan bij zoogdieren, komen zulke dingen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld kikkers, helemaal niet voor.
Ik weet 100% zeker dat het onmogelijk is dat een haan (binnen 1 generatie) ineens organen kan krijgen die die daarvoor niet had...
Dat heb je zeer juist, en blijf gerust bij die mening. En als je morgen een haan tegenkomt die een ei aan het leggen is, wees dan maar gerust dat, ófwel op genetisch vlak 't één en ander mis is met dat beest, ófwel iemand dat ei er een paar minuten daarvoor langs achteren opgestoken heeft om je voor de gek te houden... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

(alluwel ik ook al weer tegen ben gekomen dat de kip afstamt van de alligator...)
niet waar...kippen stammen wél van dino's af (net als alle andere vogels). En dino's en aligators hebben wel een gemeenschappelijke voorouder, maar dat dit een aligator was lijkt me stug....alhoewel hij er natuurlijk wel wat op geleken kan hebben (maar dat het een alligator was kan ik vrijwel uitsluiten....dit omdat de beesten die tussen deze voorouder en moderne krokodillen/aligators/kaaimannen zitten absoluut geen alligators waren).

Overigens....wat vind jij zo boeiend dat beesten warmbloedig zijn? dat ze dan meer ontwikkeld zouden zijn ofzo?

de gezamelijke voorouder van een zoogdier en een vogel was dan wel later dan die van de kikker en de zoogdier en vogel, maar eerder dan die van een alligator en een vogel.....dus we lijken genetisch niet in de verste verte op vogels....

Berichten: 7

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

Belinda schreef: (alluwel ik ook al weer tegen ben gekomen dat de kip afstamt van de alligator...)
niet waar...kippen stammen wél van dino's af (net als alle andere vogels). (...verwijderde quote...)

Overigens....wat vind jij zo boeiend dat beesten warmbloedig zijn? dat ze dan meer ontwikkeld zouden zijn ofzo?
Dat warmbloedig superieur zou zijn aan koudbloedig is natuurlijk onzin... Dat vind ik helemaal niet boeiend! :shock: Verre van dat zelfs! Of je warm of koudbloedig bent laat me totaal koud. Ik probeer alleen mee te denken in mijn eigen stelling waarom sommige mensen beweren dat een haan in 1 generatie kan muteren tot hen EN eieren kan leggen! En dat ook stellig geloven.
Belinda schreef:Ik weet 100% zeker dat het onmogelijk is dat een haan (binnen 1 generatie) ineens organen kan krijgen die die daarvoor niet had...
Dat heb je zeer juist, en blijf gerust bij die mening. En als je morgen een haan tegenkomt die een ei aan het leggen is, wees dan maar gerust dat, ófwel op genetisch vlak 't één en ander mis is met dat beest, ófwel iemand dat ei er een paar minuten daarvoor langs achteren opgestoken heeft om je voor de gek te houden... :wink:
Beste Wim, ik kom natuurlijk niet echt uit een ei... :wink: voor de goede orde.

Ben deze link nog tegengekomen in de strijd op het forum (jullie zijn mijn geheime wapen!!!) maar wat er nu eigenlijk staat ontgaat mij. Kan het dus wel? http://www.degeneratie.nl/index.asp?Pagina...%20bij%20vogels

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Mutatie haan naar hen-verhaal

...Ben deze link nog tegengekomen in de strijd op het forum (jullie zijn mijn geheime wapen!!!) maar wat er nu eigenlijk staat ontgaat mij. Kan het dus wel?...
Ik lees daar :"Wel heeft men een triploïde (ZZW) vrouwelijke intersexuele stam kippen kunnen kweken..."

...dat is dus heel wat anders dan een haan die door sociale omstandigheden plots in staat zou zijn om eieren te leggen.

Dus ... blijf maar bij je mening. :shock:

Reageer