Exponent bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Exponent bepalen

Hallo iedereen

Ik had een vraagje, kan iemand mij met een zo overzichtelijk mogelijke uitwerking uitleggen hoe je een onbekend exponent uitrekent d.m.v. van het logaritme?

*bijvoorbeeld: 'In een afgesloten ruimte zijn er 25 insecten. Elke dag verdubbelt dit aantal, na hoeveel dagen zijn er 1600 insecten?'

Dus de formule is dan 1600 = 25*2 tot de macht t

Hoe bereken ik nu die exponent (t)? ;)

B.V.D.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Exponent bepalen

Laten we eerst al eens die 2t afzonderen door beide leden te delen door 25:

1600 = 25.2t

1600/25 = 2t

64 = 2t

Je kan nu met een logaritme werken, of misschien ken je de machten van 2 wel uit je hoofd?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: Exponent bepalen

Ok bedankt voor dat snelle antwoord. ;)

Maar kun je dit laatste gedeelte eens voordoen d.m.v. een duidelijke uitwerking waarbij het exponent wordt bepaald door het logaritme?

Ik heb namelijk nog nooit met logaritmes gewerkt. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Exponent bepalen

Hier gaat het om een macht met grondtal 2, daarmee komt een logaritme in grondtal (of "basis") 2 overeen. Het is (per definitie) net het omgekeerde van de macht, dus je krijgt:
\({2^t} = 64 \Leftrightarrow t = {\log _2}64\)
Misschien noteren jullie het grondtal linksboven, dat kan ook:
\({2^t} = 64 \Leftrightarrow t = {}^2\log 64\)
Maar dan nog steeds, zal je toch moeten weten dat 64 een macht van twee is om tot het uiteindelijke antwoord te komen; tenzij je met een rekenmachine mag werken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: Exponent bepalen

Misschien een stomme vraag, maar hoe moet je dit dan nu op je rekenmachine intikken als het logaritme een standaard grond getal van 10 heeft? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Exponent bepalen

Geen stomme vraag... Er is een handige eigenschap van logaritmen die toelaat om over te gaan op een ander grondtal:
\({\log _b}a = \frac{{{{\log }_c}a}}{{{{\log }_c}b}}\)
Hierin mag je c vrij kiezen, bv. 10 om de gewone log te gebruiken of e om de natuurlijke logaritme (ln, ook vaak op rekenmachines te vinden). Vertrekkend van een grondtal 2, geeft dat:
\({\log _2}a = \frac{{{{\log }_{10}}a}}{{{{\log }_{10}}2}} = \frac{{\log a}}{{\log 2}}\)
Je mag dus eender welk ander grondtal nemen, maar je moet delen door de logaritme van het oude grondtal (in het nieuwe grondtal ;) ). Zo kan je met je standaard "log" op je rekenmachine elke andere log uitrekenen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: Exponent bepalen

Ik snap hem nu volledig, BEDANKT voor je hulp!!! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Exponent bepalen

Graag gedaan, succes ermee!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer