Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Al heel lang zijn wetenschappers op zoek naar wat de functie kan zijn van onze dromen. Er bestaan dan ook al veel theorieën over dit item, de ene al geloofwaardiger dan de andere. De laatste jaren was er wel al een redelijke consensus over het feit dat slapen belangrijk is voor ons geheugen: tijdens onze slaap worden de 'goede' neuronale connecties versterkt.

Een recente studie toont aan waarom dromen (hier: tijdens de NREM-slaap!) mogelijks belangrijk zijn...
It is now well established that postlearning sleep is beneficial for human memory performance. Meanwhile, human and animal studies have demonstrated that learning-related neural activity is re-expressed during posttraining nonrapid eye movement (NREM) sleep]. NREM sleep processes appear to be particularly beneficial for hippocampus-dependent forms of memory. These observations suggest that learning triggers the reactivation and reorganization of memory traces during sleep, a systems-level process that in turn enhances behavioral performance. Here, we hypothesized that dreaming about a learning experience during NREM sleep would be associated with improved performance on a hippocampus-dependent spatial memory task
Proefpersonen kregen op een PC een doolhof te zien, met als doel zo snel mogelijk de uitgang ervan te vinden. Na deze training, mochten ze:

- ofwel een dutje doen gedurende 1,5 uur

- ofwel moesten ze wakker blijven, maar konden ze andere rustige activiteiten uitvoeren

Af en toe werd hen gevraagd waaraan ze dachten (bij diegenen die rustige activiteiten deden), of waarover ze gedroomd hadden (bij diegenen die een dutje deden).

Na 5 uur werden ze terug getest op de doolhof-proef.

Het resultaat was als volgt:

- diegenen die niet geslapen hadden, presteerden niet beter op de test, zelfs als ze er in de tussentijd mee bezig geweest waren

- diegenen die geslapen hadden, maar niet gedroomd hadden over het doolhof, presteerden ook niet of nauwelijks beter.

- diegenen die echter gedroomd hadden, gelinkt aan een doolhof, presteerden daarentegen veel beter: hun resultaten waren tot 10 keer beter dan diegenen die ook geslapen hadden maar niet gedroomd hadden over doolhoven.


Waarover gingen de dromen, gelinkt aan een doolhof? Ze bleken erg divers te zijn: sommigen hoorden de muziek van het doolhof PC-spelletje, sommigen droomden dat ze verloren liepen in een grot,... Maar de dromen toonden sowieso allemaal aan dat hun hersenen bezig waren met die doolhof-taak.

Het was ook zo dat het juist die mensen waren die slecht presteerden op die doolhof-taak, die nadien droomden over een doolhof. Dat zou erop wijzen dat onze hersenen net datgene waar we moeilijkheden mee hebben, aanpakken tijdens onze slaap. Onze hersenen weten dus met wat we problemen hebben en door erover te dromen, verbeteren onze prestaties er op en halen we er méér voordeel uit.


Dat dit belangrijk is voor het leven van alledag is duidelijk: elke dag komen we immers in contact met heel veel nieuwe info en ervaringen, en door erover te dromen proberen onze hersenen te weten te komen hoe we deze nieuwe info het beste kunnen gebruiken.
...

The non-nappers showed no signs of improvement on the second test -- even if they had reported thinking about the maze during their rest period. Similarly, the subjects who napped, but who did not report experiencing any maze-related dreams or thoughts during their sleep period, showed little, if any, improvement. But, the nappers who described dreaming about the task showed dramatic improvement, 10 times more than that shown by those nappers who reported having no maze-related dreams.

"These dreamers described various scenarios -- seeing people at checkpoints in a maze, being lost in a bat cave, or even just hearing the background music from the computer game," explains first author Erin Wamsley, PhD, a postdoctoral fellow at BIDMC and Harvard Medical School. These interpretations suggest that not only was sleep necessary to "consolidate" the information, but that the dreams were an outward reflection that the brain had been busy at work on this very task.

...

"The subjects who dreamed about the maze had done relatively poorly during training," explains Wamsley. "Our findings suggest that if something is difficult for you, it's more meaningful to you and the sleeping brain therefore focuses on that subject -- it 'knows' you need to work on it to get better, and this seems to be where dreaming can be of most benefit."

... the sleeping brain seems to be accomplishing two separate functions: While the hippocampus is processing information that is readily understandable (i.e. navigating the maze), at the same time, the brain's higher cortical areas are applying this information to an issue that is more complex and less concrete (i.e. how to navigate through a maze of job application forms).

... "Our [nonconscious] brain works on the things that it deems are most important," adds Wamsley. "Every day, we are gathering and encountering tremendous amounts of information and new experiences," she adds. "It would seem that our dreams are asking the question, 'How do I use this information to inform my life?'"
uit: Sciencedaily

Of, abstract van de studie: Wamsley et al. Dreaming of a Learning Task Is Associated with Enhanced Sleep-Dependent Memory Consolidation. Current Biology, 2010


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Dat dit belangrijk is voor het leven van alledag is duidelijk: elke dag komen we immers in contact met heel veel nieuwe info en ervaringen, en door erover te dromen proberen onze hersenen te weten te komen hoe we deze nieuwe info het beste kunnen gebruiken.
Zalig; dus 's nachts runnen we simulaties van overdag, om bij te leren ;)
Verborgen inhoud
*ziet interessante toepassingen in de robotica*


Al vermoed ik dat dit niet het volledige verhaal is, aangezien we MOETEN slapen om te overleven...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Verborgen inhoud
*ziet interessante toepassingen in de robotica*
Verborgen inhoud
Sh*t, ik had het kunnen weten... ;)

Al vermoed ik dat dit niet het volledige verhaal is, aangezien we MOETEN slapen om te overleven...
Vermoedelijk zal dit inderdaad niet de enige functie zijn van dromen, maar of we moeten kunnen dromen (!) om te overleven, weet ik niet.

Wat er wel belangrijk is in deze studie, is dat het hier om een onderzoek gaat over dromen in de NREM slaap, dacht ik. Of dromen ook diezelfde functie zouden hebben in de REM-slaap is in principe niet onderzocht. Intuïtief zou ik denken van wel, maar dat is natuurlijk niet zo betrouwbaar.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 49

Re: Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Hoe kan dit eigenlijk? Ordenen dromen de gedachten van de dag?


Ik merk het eigenlijk wel: piano spelen wordt een stuk makkelijker als ik er een nachtje over heb geslapen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Hoe kan dit eigenlijk? Ordenen dromen de gedachten van de dag?
Er is eigenlijk nog maar weinig opgehelderd over het waarom van het dromen, laat staan over 'hoe' die waarom precies werkt. Dit ondanks het feit dat men al meer dan 100 jaar bezig is dit te proberen op te helderen.


Anderzijds vermoed ik dat het mechanisme mogelijks (deels) gelijkaardig zal zijn aan het mechanisme waarmee we anders onze herinneringen versterken. Te vergelijken met het studeren van leerstof door die te herhalen, dus.


Ruwweg bekeken kan je het als volgt omschrijven:

1. Door de leerstof te herhalen, verstevig je de neuronale connecties die je gevormd hebt toen je voor 't eerst die leerstof doornam. Met andere woorden: het circuitje van hersencellen dat instaat voor de herinnering aan die welbepaalde stof, wordt nog een keer geactiveerd. Die zenuwcellen van dat circuitje gaan dus nog een keertje samen vuren en worden daardoor sterker met elkaar verbonden. Dit resulteert dan in het feit dat je de leerstof makkelijker weer kan oproepen als je dat wenst.

2. Je vormt ook nieuwe linken. Je zal dus datgene wat je nu als nieuwe stof tegenkomt, proberen te verbinden met zaken die je al weet. Zo ga je bv. datgene wat je leerde over 'De Romeinse tijd' verbinden met de verhalen die je vroeger al gelezen hebt over Astérix en Obelix... Daardoor krijg je wat meer inzicht in hoe men in die tijd leefde, je begrijpt nu plots beter hoe het er in die periode aan toe ging. Zo wordt er dus ahw. een verbinding gevormd tussen het nieuwe neuronale circuit dat je net gevormd hebt over 'De Romeinse tijd' (dat wat je leerde in de geschiedenisles) en het oude neuronale circuit van een verhaal van Astérix en Obelix.


Bij dromen zou het misschien ook zo kunnen lopen:

1. Je verstevigt de neuronale verbindingen die goed zijn en instaan voor het nieuwe dat je leerde. In je droom herbeleef je immers datgene wat je meemaakte, de neuronen die daarmee verbonden zijn, werden dus vermoedelijk weer even samen actief. Het circuitje wordt dus weer geactiveerd en dus versterkt.

2. En anderzijds leg je eventueel verbanden tussen het nieuwe geleerde en zaken die je al wist. Dit laatste gebeurt misschien zelfs letterlijk, als je bijvoorbeeld in je droom die 2 aparte zaken samen ziet verschijnen.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Dido schrijft:

In je droom herbeleef je immers datgene wat je meemaakte, de neuronen die daarmee verbonden zijn, werden dus vermoedelijk weer even samen actief. Het circuitje wordt dus weer geactiveerd en dus versterkt.


Ik droom soms van dingen die in deze wereld nog niet bestaan, dromen komen soms volledig uit.

Dus dat herbeleven gaat dan niet op.


Stel ik droom in juni 2010 over een 3D TV in mijn huiskamer terwijl ik nog nooit een 3d tv heb aanschouwd.

Mijn vrouw zit te kijken met BRIL en ik kom in de huiskamer binnen zonder bril...

Ze kijkt naar de film Avatar 2 ''The story of Vanu''.

(de film moet nog gemaakt worden op juni 2010, maar zij ziet hem al....)


Wat zie ik?


De hersenen moet nu een flets beeld oproepen waarbij de film voor het linker en rechter oog overlappend is.

Ik draag geen 3d bril.


Het is onmogelijk om in mijn hersenen uit de neuronen Avatar 2 ''The story of Vanu'' op te roepen, dit in 3d op te splitsen, te overlappen en dat op een breedbeeld tv te leggen.


Ik had van de week een droom die iets raars had:

Ik stond in een huiskamer met een gigantisch mooi uitzicht over een dal.

Ik zag een hoge torenflat in aanbouw door speciaal glas.(zal wel een speciale coating hebben)

Als ik wat hoger ging staan zag ik dat het gebouw af was en in brand stond zoals bij 11 september.

(ik moest ook daaraan denken)

Ging ik weer lager staan dan was het gebouw weer in aanbouw, toen ik weer hoger ging staan dan zag ik weer de grote rookwolken.


Door het glas kon ik de toestand van het gebouw zien met een keuze uit twee tijden.

De tijd 'in aanbouw' of de tijd 'in brand'.


Deze droom geeft aan dat dromen iets speciaals hebben die we normaal niet hebben.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is het eindelijk opgehelderd wat de functie is van onze dromen?

Schwartz schreef:Dido schrijft:

In je droom herbeleef je immers datgene wat je meemaakte, de neuronen die daarmee verbonden zijn, werden dus vermoedelijk weer even samen actief. Het circuitje wordt dus weer geactiveerd en dus versterkt.


Ik droom soms van dingen die in deze wereld nog niet bestaan, dromen komen soms volledig uit.

Dus dat herbeleven gaat dan niet op.
Neen, inderdaad. Onze dromen zijn natuurlijk niet steeds gebaseerd op een herbeleven van wat we meemaakten. Ik droom wel vaker dat ik vlieg, terwijl ik nochtans nog nooit heb gevlogen (tenzij dan met een vliegtuig)...

Mijn antwoord was er dan ook één op de vraag hoe het zou kunnen komen dat onze dromen bepaalde herinneringen versterken. Daarmee is trouwens ook niet gezegd dat dit de enige functie is van dromen. Maar als dat wel het geval is, dan zou het als volgt kunnen lopen: Als we dromen van zaken die gelijkaardig zijn als zaken die we meemaakten, dan gebeurt er vermoedelijk een her-activatie van dat hersencircuitje, waardoor de herinnering versterkt wordt.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer