Restwarmte oven

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Restwarmte oven

Ik ben bezig om restwarmte van een oven te gebruiken om een andere oven te verwarmen.

Hier heb ik nogal moeite mee, omdat mijn kennis van natuurkunde een beetje is weggezakt.

De bedoeling is om de restwarmte van een oven van 100°C te gebruiken om een 2e oven naar 60°C te verwarmen. In stilstand is deze oven 25°C (ΔT = 35°C)

Nog een aantal gegevens:

Inhoud ovens 20m3

Dichtheid lucht 1,293Kg/m3

ΔT = 35°C

Temperatuur die oven2 in gaat is 80°C (buistemperatuur aluminium)

De benodigde warmte die ik nodig heb om oven 2 te verwarmen is:

Q=m*c*ΔT (20*1,293)*1000*35= 905kJ

Maar nu loop ik vast, gaat het lukken om oven 2 te verwarmen? en welke gegevens heb ik nog meer nodig?

Afbeelding

Berichten: 4.502

Re: Restwarmte oven

Je zult er wrs. een circulatiesysteem van moeten bouwen omdat je in het getekende geval 20 m3 lucht van de ene oven naar de andere wilt transporteren en maakt theoretische een luchtledige van oven 1 en dat lukt niet.

Dat luchtcirculatie-systeem moet (kan) aangedreven worden door een warmtebestendige ventilator;mogelijk nog een spiraal ertussen en een afsluitklep.

Een 2e mogelijkheid is de stenen te verwarmen middels een ingebouwd watercirculatie-systeem.

De koppeling tussen 1 en 2 te isoleren.

Berichten: 4.502

Re: Restwarmte oven

Een ander belangrijk deel in je berekening zijn natuurlijk de massa's van de oven 1 die de warmte van 100 graden heeft en die van oven2,welke op 60 graden gebracht moet worden.

De opgeslagen warmte in 1 moet via een medium-lucht- worden vertransporteerd worden naar 2 totdat deze op 60 graden is gebracht.

Behalve een afsluitklep moet daar dan nog een thermostop met sensoren op zitten.

Berichten: 12

Re: Restwarmte oven

Dag Oktagon, in ieder geval bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik wat ben vergeten te vertellen, de 2 ovens zijn geisoleerde containers en achter de containers staan nu 2 "gasbranders" (bij elke oven 1), nu wil ik daar 1 gasoven weghalen wat dus gas bespaart.

De uitlaatgassen circuleren nu door oven 1 en wil ik doortrekken naar oven 2. Nu zou ik graag eerst een berekening op loslaten of dit mogelijk/haalbaar is.

Als er ideeen zijn dan hoor ik dat graag!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Restwarmte oven

S Raak schreef:Dag Oktagon, in ieder geval bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik wat ben vergeten te vertellen, de 2 ovens zijn geisoleerde containers en achter de containers staan nu 2 "gasbranders" (bij elke oven 1), nu wil ik daar 1 gasoven weghalen wat dus gas bespaart.

De uitlaatgassen circuleren nu door oven 1 en wil ik doortrekken naar oven 2. Nu zou ik graag eerst een berekening op loslaten of dit mogelijk/haalbaar is.

Als er ideeen zijn dan hoor ik dat graag!
Om te weten of je minstens 60° kunt houden in de 2e oven (dat is toch wat je wil weten?), zou je moeten de isolatie van de buis en vooral de 2e oven kennen. Je transporteert namelijk warmte, en geen temperatuur. Dus als je K-waardes ofzo hebt? Ook zou je een debiet door de uitlaat moeten geven.

In je berekening, bereken je de energie die nodig is om de oven naar 60° te brengen. Dit heb je echter niet echt nodig, wat je moet weten is het VERMOGEN dat je nodig hebt om alle warmteverliezen uit de oven te compenseren. Als je minstens dat vermogen met de uitlaat kunt leveren, kun je de oven verwarmen en op temperatuur houden. Om dat vermogen te berekenen, heb je echter de verliezen, en dus de isolatie van je 2e oven nodig...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer