Hoe los ik deze functie op?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Hoe los ik deze functie op?

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het leren voor een toelatingstoets wiskunde en nu kom ik de volgende opgave tegen:

f(x)=2x^3 - 12x^2 + 25

Hiervan wil ik de snijpunten met de x-as vinden op het een domein van [0,6] dus de vergelijking moet worden gelijkgesteld aan 0. Ik heb geen idee hoe ik hier uit kom dus wellicht kunnen jullie me helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoe los ik deze functie op?

Verplaatst naar huiswerk.

Het lijkt me niet de bedoeling dat je dit 'met de hand' moet doen, of wel? Controleer dan toch nog eens de opgave. Detail: een vergelijking los je op, een functie niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Hoe los ik deze functie op?

Helaas wel! Bij de opgave staat dat er uitleg moet worden gegeven (en niet in termen van knoppen van de rekenmachine).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe los ik deze functie op?

Controleer toch maar de opgave want ik los deze vergelijking niet op een A4tje op. Je zal, indien de vergelijking correct is, Cardano moeten toepassen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Hoe los ik deze functie op?

Ik heb de opgave echt letterlijk over genomen. Maargoed als jullie er ook niet zomaar uitkomen ligt het dus niet aan mij ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe los ik deze functie op?

Het is misschien de bedoeling de nulpunten te bepalen met een numerieke methode (wel handmatig dan)?

Je zou moeten vinden: [x=1.706220410616547,x=-1.307856240061952,x=5.601635829445406]
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Hoe los ik deze functie op?

Hoe werkt dat precies dan? De middelste van de 3 oplossingen die je geeft voldoet trouwens niet want het gaat om het domein [0,6]

De oplossingen had ik trouwens ook al wel gevonden met me rekenmachine maar dus geen idee hoe ik dat zonder doe!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe los ik deze functie op?

Mogelijke methoden:

Regula falsi

Newton-Raphson

...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Hoe los ik deze functie op?

Hmm bedankt! Ik denk echter dat ik nog niet zo ver hoef te gaan omdat ik dat ook helemaal nergens in het boek tegenkom, wellicht is de opgave gewoon niet goed (voor dit niveau dan).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoe los ik deze functie op?

Vraag misschien toch eens even na wat precies de opgave/bedoeling is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer