Volume invloed op druk. compressibiliteits factor.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Volume invloed op druk. compressibiliteits factor.

Hallo,

Ik heb een vraagje met betrekking tot de compressibiliteit van lucht in samenhang met de elasticiteit van het materiaal waar de lucht in opgesloten zit.

Ik zal het probleem of de vraag waarvan ik het antwoord denk te weten uitleggen. Ik kan alleen niet verklaren waarom het zo is.

Stel dat je een blok op een luchtbed wilt plaatsen. En je mag het luchtbed zelf vormgeven. Welke vorm geef je het dan?

Ik ga er vanuit dat wanneer je een luchtbed pakt, dat bestaat uit 1 grote ruimte. dus geen compartimenten. Dat het bed dan relatief meer ingedrukt wordt, dan wanneer je een luchtbed pakt dat uit allerlei kleine ronde compartimentjes bestaat.

Dus als ik een luchtbed heb dat 2m3 volume heeft verdeelt over 1 ruimte, dan zal het meer induwt worden dan wanneer ik 2m3 lucht verdeel over 20 ruimtes.

Ik verwacht dat dit het geval is gezien het materiaal waar de lucht in zit verpakt (bijvoorbeeld luchtbed materiaal).

Echter wat gebeurt er als ik impact uit oefen.

Stel dat ik met een honkbal knuppel op een luchtbed sla, dat boven op een glazen tafel ligt. Bij welk luchtbed is de kans groter dat de tafel stuk gaat? Bij het luchtbed dat bestaat uit 1 ruimte of het luchtbed dat bestaat uit 20 verschillende compartimenten? en waarom?

Ik ben er benieuwd!

Alvast bedakt!

Reageer