Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Hallo,

Mijn vraag is: Waarom is IPE het meest efficienste om te gebruiken als ligger bij een constructie.

Een voordeel van IPE is dat het minder staal nodig heeft.

Een nadeel is dat de rest minder dik zijn en daardoor meer vrije ruimte overlaten aan de binnenkant van de constructie.

Alle opmerkingen zijn welkom.

Ik heb het nodig in mijn eindwerk en ik vind niks op internet.

enkele gegevens van balken die hetzelfde weerstand kunnen verdragen:

IPE 270 --> 36.1kg/m

HEA 200 --> 42.3kg/m

HEB 180 --> 51.2kg/m

Dit getal staat voor de hoogte van de balk, maar dat wisten jullie al zeker :-).

Alvast bedankt,

Shnoy

Berichten: 4.502

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Dat vermelde nadeel kun je beter weglaten,opmerking heeft geen zin en is m.i.onjuist.

Je moet van die drie profielen ook de waarden voor de W en de I vergelijken om aan te tonen waarom het zin heeft en waardoor er het minste staal bevat en dus daardoor het goedkoopste profiel is voor vooral lange liggers.

De beide andere profielen zijn geschikt voor zware belastingen op kortere afstanden,moet je maar een in een berekening testen;verder ook voor zware kolombelastingen.

Berichten: 19

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

IPE-profielen zijn het meest geschikt door hun vorm (duh ;) )

Omdat ze boven en onder meer 'materiaal' hebben, kunnen in die zones resp. druk en trek opgenomen worden (uitgaand van een IPE-ligger op 2 steunpunten met een neerwaardse belasting). Het middengedeelte van een IPE-profiel is relatief lang, dat zorgt voor een grote opname van moment (hoe groter de arm, de hoogte van het lijf, hoe groter de krachtopname die mogelijk is).

Nadeel van een groot lijf is natuurlijk wel dat er risico ontstaat op kippen van de ligger. (soort verwringing)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

PieterS schreef:IPE-profielen zijn het meest geschikt door hun vorm (duh ;) )

Omdat ze boven en onder meer 'materiaal' hebben
Dat is nonsens. Voor eenzelfde profiel hoogte geldt dat: max belasting HEB > HEA > IPE

Beschouw een ligger met L=6m en p=3kN/m , q=2 kN/m

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Profiel[/td][td]% weerstand[/td][/tr][tr][td]IPE200[/td][td]71[/td][/tr][tr][td]HEA200[/td][td]38[/td][/tr][tr][td]HEB200[/td][td]26[/td][/tr]</table>

HEB is dus zal dus voor eenzelfde profiel hoogte het best presterende profiel zijn. Maar:

Als we het omdraaien. We bereken in elke klasse het minimum profiel dat voldoet:

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Profiel[/td][td]gewicht staal (kg/m)[/td][td]%weerstand[/td][/tr][tr][td]IPE200[/td][td]22,4[/td][td]71[/td][/tr][tr][td]HEA180[/td][td]35,5[/td][td]49[/td][/tr][tr][td]HEB160[/td][td]42,6[/td][td]46[/td][/tr]</table>

Trek nu eens een conclusie?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Beschouw een ligger met L=6m en p=3kN/m , q=2 kN/m eeeuuh??

Profiel % weerstand

IPE200 71

HEA200 38

HEB200 26

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Permanente last p=3kN/m

Variabele last q=2kN/m

;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Ik meende geleerd te hebben (1949-1953) dat:

p (of puntlast P)een var.last per m2 was ,

q voor var.belasting per strekkende meter en

g (G) voor permanente last,

maar that was long ago (oa.TGB 1990) en dit heeft verder met de topic niets te doen,ik struikelde ergens over!

Berichten: 15

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

Even ter opheldering:

qg is voor een lijnlast uit de permanente belasting

qq is voor een lijnlast uit de veranderlijke belasting

p is inderdaad de aanduiding voor een last per vierkante meter.

Nu de profielen:

IPE 270 -> W: 429 I: 5790

HEA 200 -> W: 389 I: 3692

HEB 180 -> W: 426 I: 3831

De waarde voor de sterkte (W) liggen dus allemaal vrijwel dicht bij elkaar. De waarde voor de doorbuiging (I) ligt bij het IPE profiel dus een stuk hoger. Dit wil dus zeggen dat de doorbuiging een stuk lager zal ligger. Het IPE profiel is lichter, dus goedkoper. Maar het profiel is wel een stuk hoger!

Gezien de slankheid van het profiel zal bij een IPE kip (instabiliteit) in vele gevallen maatgevend zijn. Kip is het 'wegkippen' van de gedrukte flens (knikachtig dus). Dit is op vele manieren op te lossen. Maar dient dus wel in de toetsing van het profiel meegenomen te worden. Een beetje zelfstudie is hierbij dus nog wel nodig.

Ik geloof dat ik het allemaal wel uitgelegd heb. Succes!

Berichten: 50

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

De keuze tussen IPE en HEA of HEB is vaak ook afhankelijk van de situtatie.

Hoewel een IPE lichter is, is hij wel hoger.

In bepaalde gevallen wordt de voorkeur gegeven aan een minder hoog profiel die dan wel meer weegt maar die architecturaal beter past.

Berichten: 2

Re: Waarom ipe beter dan ipn-hea-heb

dankuwel voor de antwoorden.

Het heeft goed geholpen.

(en ik leer dat p=gelijkmatig verdeelde last en F=kracht of puntlast).

Reageer