Charmonium

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 114

Charmonium

Ik ben bezig met het uitdijende heelal van Alan Guth te lezen en kwam daar iets tegen dat ik niet begrijp.

Men maakt hier gewag van het deeltje Charmonium, dat bestaat uit de Charm-quark en zijn anti-deeltje de Anticharmquark, maar annihileren een deeltje en een antideeltje elkaar niet wanneer ze met elkaar in contact komen?

Joren
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Charmonium

Een deeltje dat bestaat uit een quark en een anti-quark heet een meson. Deze kunnen inderdaad annihileren, maar dit kan natuurlijk een tijdje op zich laten wachten. Wikipedia meldt het volgende hierover: "While no meson is stable, those of lower mass are nonetheless more stable than the most massive mesons, and are easier to observe and study in particle accelerators or in cosmic ray experiments. They are also typically less massive than baryons, meaning that they are more easily produced in experiments, and will exhibit higher energy phenomena sooner than baryons would."

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Charmonium

Is er een verklaring waarom deze niet onmiddellijk annihileren?

Ik heb altijd gedacht dat als een deeltje met zijn antideeltje in contact komt dat er dan een onmiddellijke annihillatie volgt.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Charmonium

Een deeltje en zijn antideeltje kunnen korte tijd om elkaar heen rennen.

Zo bestaat ook een combinatie van een elektron en positron. Zie het positronium.

Ik twijfel wel aan het bestaan van charmium, omdat de quarks niet los uit het proton of neutron kunnen komen.

(Of kan dat intussen wel?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Charmonium

Er is zelfs al een Nobelprijs uitgereikt voor de ontdekking in 1974 van een van de vormen van charmonium, namelijk het J/Psi meson, door twee onafhankelijke groepen. Zie hiervoor Wikipedia. Om een idee te krijgen van hoe stabiel dit deeltje is: "the mean lifetime is 7.2×10−21 s".

Berichten: 375

Re: Charmonium

thermo1945 schreef:Ik twijfel wel aan het bestaan van charmium, omdat de quarks niet los uit het proton of neutron kunnen komen.

(Of kan dat intussen wel?)
quarks komen niet alleen voor, maar een quark/anti quark combinatie is perfect mogelijk

Reageer