Bekleden dakspant

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Bekleden dakspant

Mijn eerste post en gelijk een vraagstuk.

Ik heb een dakconstructie in mijn garage en deze heeft een overspanning van 8 meter, nokhoogte1,9 m

balkmaat is 195x74

tussen de spanten heb ik 3 meter

nu wil ik binten tussen de spanten maken om een berging te maken voor oa vakantie spullen ed

maar de spanten zijn natuurlijk alleen berekend voor de draging van het dak ed

mijn idee is om de spanten aan beide zijde te bekleden met underlayment platen ik heb al diverse zoekoptie's gedaan maar kan niets vinden over vermeerdering van draagkracht door deze oplossing

kan iemand mij hier mee helpen ?

ik probeer nog een foto van de spant te uploaden

Frank

Berichten: 4.502

Re: Bekleden dakspant

Je idee lijkt wel redelijk,alleen lijkt een handschetsje van het spant,of een foto,meer verhelderend.

In principe kun je zo'n spant sterker maken met bekleding omdat een oplegging dat zeker kan opvangen;alleen wordt een berekening opzetten wel moeilijk;veel van dat soort orig.spantjes werden/worden op ervarings-gevoel gefabriceerd bij kleine bouw-aannemers.

Ik deed dat vroeger ook wel;maar tegenwoordig is dat gevoel afwezig.

Nb.

Als ik me de uitvoering voorstel,lijkt het me handiger om naast de spant-onderzijde een IPe-profiel te monteren met opleg dus direct naast de spantoplegging en daar houten dwarsbalkjes op te leggen hoh 60 cm met daarop 17 mm multiplex/dakplaten.

Ik taxeer voor vac.opslag een m2 belasting incl.materiaal van 60 kg/m2 ( voor halve overspanning 1,5 mtr=90 kg/m2);

met mijn bekende Forbago-programmas via handige links is daar wel wat mee te berekenen.

Dus dit is voor 1 vak met aan weerszijden een IPe!

Berichten: 5

Re: Bekleden dakspant

idd een foto zegt meer dan 1000 woorden[attachment=5453:P100501_..._iPhone_.jpg]

het dak is van eternit golfplaten

misschien zegt dit wat meer

frank
Bijlagen
P100501_094012__iPhone_.jpg
P100501_094012__iPhone_.jpg (23.91 KiB) 950 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Bekleden dakspant

De foto is verduidelijkend,het technische verhaal bestaat uit varianten,waarvan ik er een noemde.

Om hier via dit forum verder in te duiken wordt te lastig en vereist veel meer tijd en deze gehele forumwereld moet voor mij een hobby blijven,dus haak ik af.

Poog via een bouwmarkt-adviseur meer kennis op te doen;succes!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bekleden dakspant

Als het is om wat vakantiespullen en zo op te bergen, dan zou ik me beperken tot een smalle vloer aan de zijkanten, zie tekening.

Door aan de buitenkant te blijven belast je het spant zo weinig mogelijk op buiging. Je vergroot voornamelijk de belasting op de muuropleggingen,maar die kunnen dat wel hebben.

Gewoon met raveelankers een paar balken van spant tot spant leggen en daar een paar platen underlayment op. Lijkt me dat je dat kan doen zonder het spant te gaan verzwaren.

Afbeelding

Berichten: 5

Re: Bekleden dakspant

dank jullie wel voor de reactie

ik kijk nog even wat of dat ik doe

frank

Berichten: 4.502

Re: Bekleden dakspant

Sorry,Klazon;ik wil je niet in de wielen rijden;

Toch nog even een aanvulling op "Klazon":

Zijn constructie kun je ook vergroten in de hoogte,door de onderkant van het plato op te hangen op een hoogte van ca. je eigen stahoogte plus 10 cm;je kunt dan zonder trapje een einde reiken en stapelen.

Klazons "idee" dan gewoon ophangen op dezelfde spantplaatsen dm van bijv. 22 mm. multiplex als hang-zijplaten met voldoende vernageling en drie gording dragers op mogelijke plaatverdikking met twee-of drie onderlagen met bouten aan elkaar.

Hierdoor win je een hoogte van wrs. 25-30 cm en kunt heel wat opbergen.

Berichten: 5

Re: Bekleden dakspant

De ruimte onder de spanten is niet dusdanig dat ik veel naar beneden kan en ik wil de ruimte behouden

dus gaat die vlieger helaas niet op maar bedankt voor de gedachte

We denken gewoon verder............

Wordt vervolgd.......

Frank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bekleden dakspant

Sorry,Klazon;ik wil je niet in de wielen rijden;
Geeft niks, we zijn hier om elkaar te helpen nietwaar.

Ik bedacht nog een andere, meer pragmatische benadering. Hang gewoon eens een gewicht van 100 kg aan een spant, b.v. op een kwart van de overspanning, en meet dan hoever het spant doorbuigt. Zou me niks verbazen als dat heel erg meevalt.

Nog iets anders wat ik nu bedenk: onze hobbyclub zit in een voormalig schoollokaal, en daarop zit een dak met een soortgelijke spantconstructie. En daar ligt over de hele oppervlakte een beloopbare zoldervloer die is opgehangen aan de onderste spantliggers. Zal er van de week eens wat nauwkeuriger naar kijken om te zien of het overeenkomt met jouw situatie.

Berichten: 5

Re: Bekleden dakspant

Klazon als je dat zou willen doen, alvast bedankt

Ik weet trouwens dat er wel meer als 100kg aan gehangen heeft en dat de binten geen krimp gaven er hebben ook jaren planken op gelegen met spullen erop

Ik probeer alleen op safe te gaan

Reageer