Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

Hoi,

Ik vraag me af wat de 2 in 2-naftylamine betekent?

En wat de 1 betekent in bis(1-chloorethyl)ether?

En de 2 in 1-broom-2-ethoxyethaan?

Ik zou denken dat het om een plaatsbepaling gaat, maar ik zou niet weten waarvan men de plaats specifieert.

Ik vermoed dat het in elk van de gevallen hetzelfde is, dus als iemand me kan helpen bij bijvoorbeeld het eerste, kan ik de andere twee zelf proberen.

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

Ik vraag me af wat de 2 in 2-naftylamine betekent?
;)
naftyl.png
naftyl.png (5.17 KiB) 289 keer bekeken
dus als iemand me kan helpen bij bijvoorbeeld het eerste, kan ik de andere twee zelf proberen.
OK
En wat de 1 betekent in bis(1-chloorethyl)ether?
Verborgen inhoud
;)
bis.gif
bis.gif (2.15 KiB) 289 keer bekeken

En de 2 in 1-broom-2-ethoxyethaan?
Verborgen inhoud
:)
bromo.gif
bromo.gif (3.87 KiB) 289 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

Bedankt, ik had dezelfde afbeeldingen op wikipedia gevonden, maar ik wist niet hoe je weet of je op de linker- of de rechterring moet substitueren, dus dacht ik dat het cijfer misschien op het ringnummer wees. Immers, als je in het geval van de naftylamine de molecule zo draait dat de dubbele bindingen in de eerste en tweede plaatsisomeer terug samenvallen, de NH2 groep respectievelijk op de 2e en eerste ring zit, maar dat is bij deze dus opgelost.

Voor de tweede: dus steeds beginnen tellen vanaf de functionele groep?

Voor de derde: waarom chloro? Is dat de Engelstalige naamgeving dan? We gebruiken in de cursus gewoon 1-chloor, 1-broom, etc. (ofwel de radicofunctionele).

Nogmaals bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

waarom chloro? Is dat de Engelstalige naamgeving dan?
ja, als je dit soort spul zoekt werkt Engels googlen veel vlotter, geeft veel meer resultaten,

Ik heb beide vormen bijeengeplakt, en er rechtstreeks de naam uit mijn googlezoekvenster bijgeplakt. Vandaar ;) .
Voor de tweede: dus steeds beginnen tellen vanaf de functionele groep?
lijkt de onvermijdelijke conclusie ja. Ik ken de regels ook niet uit mijn hoofd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

ja, als je dit soort spul zoekt werkt Engels googlen veel vlotter, geeft veel meer resultaten,
Je hebt gelijk, ik heb er intussen nog een paar in het Engels opgezocht en dat geeft werkelijk een pak meer info ;)
lijkt de onvermijdelijke conclusie ja. Ik ken de regels ook niet uit mijn hoofd.
Met een beetje geluk ken ik ze maandag allemaal uit het hoofd ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

Voor 1-isopropoxybutaan geraak ik er toch niet uit, ook niet met te googlen. IK weet niet goed bij welke afbeelding het onderschrift hoort.

(CH3)2CH-O-CH2CH2CH2CH3

Kan iemand me toch nog helpen alstublieft?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

In fysics I trust schreef:Voor 1-isopropoxybutaan geraak ik er toch niet uit, ook niet met te googlen. IK weet niet goed bij welke afbeelding het onderschrift hoort.

(CH3)2CH-O-CH2CH2CH2CH3
dit betekent dat de isopropoxygroep aan het eerste C-atoom van de butaanketen zit.

Was dat bijvoorbeeld een butanOL geweest:

(CH3)2CH-O-CH2CH2CH2CH2OH

dan was het C-atoom van de -ol-groep automatisch nummer 1 geweest, en heet dit 4-isopropoxybutanol

waarschuwing: dit leid ik af uit diverse plaatjes die ik vind als ik google met isopropoxy . Het is geen parate kennis van me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Naftylamine,bis(1-chloorethyl)ether

Ik heb hetzelfde vermoeden, dus dat zal wel in orde zijn dan!

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer