3traps koelcylcus [werking op extreem lage temp]

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

3traps koelcylcus [werking op extreem lage temp]

Hallo,

Ik ben op zoek naar de werking van een klassieke consendor-verdamper koelcyclus die een ruimte kan koelen tot -110°C. Ik veronderstel dat een 3trapscyclus nodig zal zijn door de uiteenlopende temperatuur tussen verdamper en condensor. De te realiseren drukverhoging van het koudemiddel zal stijgen. De maximale drukverhoging die gerealiseerd kan worden is begrensd door de constructie van de compressor en door het koudemiddel.

De temperatuur van de verdamper moet ongeveer op -120°C komen te staan.

Hoe ziet het T-S digram eruit en wat is de schematische voorstelling van dergelijke cyclus? Welk koudemiddel wordt best gebruikt? Aantal compressors nodig + eventueel een indicatie van nodige compressorvermogen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 3traps koelcylcus [werking op extreem lage temp]

Hoe ziet het T-S diagram eruit
Wat heb je zelf al bedacht? Waarom zou je trouwens een T-S diagram willen gebruiken? Is dit een schoolvraagstuk? Want een normaal mens gebruikt een p-H diagram.
... wat is de schematische voorstelling van dergelijke cyclus?
Wat denk je zelf?
Welk koudemiddel wordt best gebruikt?
Wat denk je zelf? Denk je dat één koelmiddel genoeg is?
Aantal compressors nodig + eventueel een indicatie van nodige compressorvermogen?
Wat heb je zelf al gevonden?

Als dit een schoolvraagstuk is moet eerst zelf proberen de antwoorden te vinden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: 3traps koelcylcus [werking op extreem lage temp]

Als dit een schoolvraagstuk is moet eerst zelf proberen de antwoorden te vinden.
Waarmee FredF bedoelt: we helpen je liever je denkfouten op te lossen dan je de boel voor te kauwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: 3traps koelcylcus [werking op extreem lage temp]

Als dit een schoolvraagstuk is moet eerst zelf proberen de antwoorden te vinden.


Als jullie willen weten wat ik ervan denk:

De verdamper moet dus op een temperatuur van -120°C staan, de condensor (wat ik totaal niet weet) gok ik op een 30 à 40°C.

Aangezien er verschillende types meertrappige koelcyclussen zijn en ik het meest de koelcyclus met open tussenkoeler tegenkom voor 2trappige cyclussen zal de keuze hierop vallen.

Als koudemiddel kan R717 (ammoniak) gebruikt worden. Van koudemiddelen R13 en R503 heb ik dampdrukken gevonden tot op -120°C, van R717 niet. Wil dit nu zeggen dat ammoniak niet gebruikt kan worden als koudemiddel?

Wat het (T,s)-diagram betreft, dit is niet belangrijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 3traps koelcylcus [werking op extreem lage temp]

de condensor (wat ik totaal niet weet) gok ik op een 30 à 40°C.
Hangt van je condensorkoeling af. Als je koud water beschikbaar hebt is 30 oC haalbaar, als je luchtkoeling hebt zal het 40 oC zijn in de zomer.
Van koudemiddelen R13 en R503 heb ik dampdrukken gevonden tot op -120°C
En heb je ook dampdrukken gevonden bij 30 - 40 oC? Wat is de kritische temperatuur van R 13 en R503 ? En wat betekent dat?
Wil dit nu zeggen dat ammoniak niet gebruikt kan worden als koudemiddel?
Wat is het vriespunt van ammoniak?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer