Zuur base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Zuur base reacties

Hallo,

Ik zit nu in HAVO-5 en ik moet dus bijna examen doen.

Nu ben ik met scheikunde bezig, maar ik kom niet uit het onderwerp 'zuren en basen'. En dan vind ik vooral de reacties lastig.

Want;

- wanneer moet je een deeltje 'splitsen'? Zoals HCl wordt H+, Cl- Maar ZnO blijft ZnO.

- niet alle zuren en basen staan in binas, zoals Mg2+ staat er niet in. Hoe weet ik dan of het een sterk zuur, of een zwakke base, of een zeer zwakke base enz. is?

- en als laatste vraag ik me af wanneer je een deeltje als ZnO in zijn geheel moet gebruiken.

Een voorbeeld ter illustratie: In de reactie: ZnO2- + 2H+ --> H2O + Zn2+ weet je alleen dat O2- een sterke base is, maar je weet niet wat Zn is. Wanneer moet je dan in de reactievergelijking alleen O2- zetten en wanneer ZnO?

Hopelijk kan iemand me helpen en zijn m'n vragen niet al te dom ;) !

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zuur base reacties

- wanneer moet je een deeltje 'splitsen'? Zoals HCl wordt H+, Cl- Maar ZnO blijft ZnO.
Wanneer het (zout) oplost in water. ZnO is een onoplosbaar zout. Andere zinkzouten zijn weer wel oplosbaar. Zie oplosbaarheidstabel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer