Twee of drie fasen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Twee of drie fasen

Wie kan mij helpen?

Wie weet wat het zwaarste is,een teller met een netspanning van 3 x 220 volt van 3 fasen 20 ampère ,

of een teller op twee draden 400 volt en 32 ampère.

Als je nog meer info wil laat maar weten.

Wat moet ik nemen

Ik weet het niet

Help

Alvast dank aan wie het weet

Johan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

Wat moet ik nemen
Dat hangt er vanaf wat je wil bereiken.

Bedoel je met een teller een elektriciteitsmeter? En hoe kom je aan die keuze?

Een electriciteitsmeter van 3x220V, 20A is een tamelijk algemeen ding. Overigens is de netspanning tegenwoordig 230V.

Een meter voor 400V lijkt me ongebruikelijk.

Berichten: 6

Re: Twee of drie fasen

klazon schreef:Dat hangt er vanaf wat je wil bereiken.

Bedoel je met een teller een elektriciteitsmeter? En hoe kom je aan die keuze?

Een electriciteitsmeter van 3x220V, 20A is een tamelijk algemeen ding. Overigens is de netspanning tegenwoordig 230V.

Een meter voor 400V lijkt me ongebruikelijk.
Ja,ik bedoel een electriciteitsmeter. Het is geen keuze,de situatie is nu zo en ik kan daar niets aan veranderen. Belgie hé.

Bij mij thuis is er nu een meter van 3 x 220 volt en 20 ampère maar dat gaat veranderen naar een meter

die maar twee draden heeft en een spanning van 400 volt en 32 ampère. Ik zou willen weten hoeveel watt ik op beide kan aansluiten;

Ik heb schrik dat ik niet voldoende zal hebben.

Johan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

Ik vind dit een heel vreemd verhaal. Een meter met maar 2 draden? Een meter heeft minstens 4 draden, 2 ingaande en 2 uitgaande.

Als het waar is dat ze je een meter geven voor 400V, dan zou dat betekenen dat je al je apparaten voor 230V niet meer kan gebruiken. Ik kan dat gewoon niet geloven. Waarschijnlijk heb je ze verkeerd begrepen, of ze hebben je het verkeerd verteld.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Twee of drie fasen

Heb je dit niet omgekeerd?

Bij mijn weten zijn er in Belgie maar 3 soorten aansluitingen voor partikulieren:

3N400V: 3-fazige aansluiting 400V met nulleider

3x230V: 3-fazige aansluiting 230V zonder nulleider

230V: 1-fazige aansluiting 230V

Tussen welke twee wil je de vergelijking maken?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 6

Re: Twee of drie fasen

sillyconmarc schreef:Heb je dit niet omgekeerd?

Bij mijn weten zijn er in Belgie maar 3 soorten aansluitingen voor partikulieren:

3N400V: 3-fazige aansluiting 400V met nulleider

3x230V: 3-fazige aansluiting 230V zonder nulleider

230V: 1-fazige aansluiting 230V

Tussen welke twee wil je de vergelijking maken?
Ik heb nogmaals geinformeerd en ik had het verkeerd begrepen.

De nieuwe aansluiting wordt 3 x 400 volt + N en daar kan ik meer vermogen op aansluiten dan nu naar het schijnt,

dus doe ik een goede zaak met die omschakeling.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Johan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

Het hangt er maar helemaal vanaf wat je er op gaat aansluiten.

En voor mij blijft één vraag toch nog hangen, wat bedoelen ze met die 400V? Is dat de fasespanning of de lijnspanning?

Berichten: 6

Re: Twee of drie fasen

De 400 volt blijkt de nieuwe netspanning.

En wat ik er ga op aansluiten? Dit is voor een eensgezinswoning,dus alle electrische toestellen van licht tot wasmachine en frigo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

De 400 volt blijkt de nieuwe netspanning.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Is het de fasespanning of de lijnspanning?

Ik vind het heel merkwaardig dat ze bij een huisaansluiting spreken van 400V, terwijl alle huishoudelijke apparaten voor 230V gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Twee of drie fasen

sillyconmarc schreef:3N400V: 3-fazige aansluiting 400V met nulleider

3x230V: 3-fazige aansluiting 230V zonder nulleider

230V: 1-fazige aansluiting 230V


3N400V: 400V LIJNspanning met nulleider

3x230V: 230V LIJNspanning zonder nulleider
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

sillyconmark,

Mijn punt is dat het bij kWh meters ongebruikelijk is om alleen maar de lijnspanning te noemen.

Als een meter bedoeld is voor meting op een driefasen aansluiting met een fasespanning van 230V en een lijnspanning van 400V, dan worden gebruikelijk beide spanningen genoemd in deze vorm: 3x230/400V. Áls beide spanningen genoemd worden is er geen misverstand mogelijk.

Ook het benoemen van de aansluiting als 3x400V met nulleider is heel vreemd. Dat suggereert dat de fasespanning 400V is, en dat kan niet in een huisaansluiting omdat alle apparaten voor 230V gemaakt zijn.

Kortom, het noemen van 400V als de aansluitspanning is verwarrend aangezien in een woonhuis vrijwel nooit iets gedaan wordt met die 400V.

Berichten: 6

Re: Twee of drie fasen

Ik weet het verschil niet tussen fasespanning en lijnspanning.

Ze hebben me gezegd dat het een net is van 3 x 400 volt +nulgeleider en dat daar 220 volt van gemaakt wordt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

Ik weet het verschil niet tussen fasespanning en lijnspanning.
In zo'n net heb je 4 geleiders, nl. 3 fasen en een nul.

De spanning tussen een fase en de nul is de fasespanning.

De spanning tussen twee fasen is de lijnspanning.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Twee of drie fasen

klazon schreef:Ook het benoemen van de aansluiting als 3x400V met nulleider is heel vreemd. Dat suggereert dat de fasespanning 400V is, en dat kan niet in een huisaansluiting omdat alle apparaten voor 230V gemaakt zijn.

Kortom, het noemen van 400V als de aansluitspanning is verwarrend aangezien in een woonhuis vrijwel nooit iets gedaan wordt met die 400V.


De gebruikte benamingen zijn 3N400 en 3x230. Onafhankelijk van het type aansluiting is er altijd 230V beschikbaar. Er is echter wel een zeer belangrijk onderscheid tussen de twee types 3-fazige aansluitingen namelijk dat in het eerste geval ook 400V beschikbaar is. Waarom de benamingen zijn zoals ze zijn? geen idee...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Twee of drie fasen

Waarom de benamingen zijn zoals ze zijn? geen idee...
Ik heb wel een idee: Belgische benamingen die in Nederland niet gebruikelijk zijn.

In ieder geval horen op een 3-fasige elektriciteitsmeter beide spanningen aangegeven te zijn.

Reageer