Insuline en zuur milieu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 90

Insuline en zuur milieu

Hey,

Als je een stuk alvleesklierweefsel met een zuur mengt tot een pH van 4, waarom krijgt men dan een grote hoeveelheid werkzaam insuline per cm3?

Groetjes

aiden

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Insuline en zuur milieu

Heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 90

Re: Insuline en zuur milieu

Heb je hier wat aan?


hmm dat ziet er ingewikkeld uit, maar thanks anyway http://www.examenbundel.nl/assets/geco/exa...01ns_Vragen.pdf

Het is opgave 23, mr ik zou het toch met elementarie bio-kennis moeten kunnen weten? ;) ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Insuline en zuur milieu

(Nu met de context erbij zie ik ineens wél de oplossing ;) )

De hint naar het antwoord staat in de vraag (zoals wel vaker bij examenopgaven, lees óók tussen de regels)
Vroeger werd insuline verkregen uit alvleesklieren van varkens en runderen. Bij de winning

van insuline uit deze klieren moest men rekening houden met de aanwezigheid van

eiwitverterende enzymen
in de alvleesklier.
Op welke van de genoemde wijzen denk je dat je eiwit (= insuline-) verterende enzymen buitenspel zet en tóch insuline kunt extraheren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 90

Re: Insuline en zuur milieu

Jan van de Velde schreef:(Nu met de context erbij zie ik ineens wél de oplossing ;) )

De hint naar het antwoord staat in de vraag (zoals wel vaker bij examenopgaven, lees óók tussen de regels)

Op welke van de genoemde wijzen denk je dat je eiwit (= insuline-) verterende enzymen buitenspel zet en tóch insuline kunt extraheren?
dooh insuline is een eiwit dat kan denatureren, natuurlijk!

tnx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Insuline en zuur milieu

Vier stukken van de alvleesklier van één varken werden als volgt behandeld:

• het alvleesklierweefsel werd gemengd met een zuur tot een pH van 4 (preparaat 1),

• het alvleesklierweefsel werd gemengd met een zoutoplossing met dezelfde osmotische

waarde als de cellen van het weefsel (preparaat 2), geen uitschakeling van enzymen

• het alvleesklierweefsel werd gemengd met een glucoseoplossing met dezelfde osmotische

waarde als de cellen van het weefsel (preparaat 3), geen uitschakeling van enzymen

• het alvleesklierweefsel werd verhit tot 100ºC (preparaat 4). volledige denaturatie

blijft preparaat 1 over als enige logische mogelijkheid ;)

zoals je zei, "basiskennis biologie", hier gecombineerd met LEZEN en een beetje multiple-choice-techniek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Insuline en zuur milieu

dooh insuline is een eiwit dat kan denatureren, natuurlijk!
Niet alleen denatureren, ook aan stukken geknipt kan worden door allerlei enzymen (proteasen).

Maargoed, hier is hij weer eens goed te zien: als je het goede antwoord wil horen, moet je de goede vraag stellen ;)

(nu ik het nog een keer zie denk ik overigens niet dat het IIP van insuline op pH4 ligt maar dat maakt niet meer uit..)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer