Toetsen in verschillende situatie. wel correlatie, maar geen kansen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1.116

Toetsen in verschillende situatie. wel correlatie, maar geen kansen.

Goedendag allen,

Ik ben zelf medisch student. En ben nu bezig met het verwerken van een onderzoek. Alleen loop ik helemaal vast (ook niet zo verwonderlijk met mijn ervaring in de statistiek ;) ).

Het zijn meerdere hypotheses die we hebben, die getest moeten worden.

1. Ik heb twee normaal verdeelde groepen, maar met een ander gemiddelde. Hoe kan ik dan de afhankelijkheid aantonen van de twee (maakt niet uit welke richting)?

De afwijkingen in beide groepen delen door de standaardafwijking van de bijbehorende groep en de gepaarde t-toets op loslaten o.i.d.?

De steekproeven in dit geval zijn de tijd dat mensen gedialyseerd hebben en de dikte van hun buikvlies, beide populaties zijn redelijk normaal verdeeld. Het is de vraag of het aantal maanden dat men gedialyseerd heeft bepalend is voor de dikte van het buikvlies. Nu hebben we enkel de pearson-correlatie, die niet zo veel zeggend is voor mij.

2. Ik heb twee groepen waarvan de één normaal verdeeld is en de ander niet. Ook hebben beiden een ander gemiddeld en mediaan. Is er een statistische die mij kan vertellen hoe groot de kans is dat de beide groepen afhankelijk zijn van elkaar?

De steekproef gaat in dit geval over de dikte van buikvlies en de expressie van bepaalde eiwitten in dit buikvlies. De eerste groep is wel normaal verdeeld. De tweede niet. Nu doe ik dat met Spearman's rangcorrelatiecoëfficiënt.

3. We hebben op twee verschillende manieren gemeten hoe groot de expressie van bepaalde eiwitten is in het buikvlies. Nu heb ik het idee dat de beide manieren helemaal niet zo met elkaar overeenkomen. Tenminste: de Pearson correlatiecoëfficiënt laat een waarde van 0.46 zien. Maar wat zegt die 0.46 behalve dan dat de correlatie niet zo heel geweldig is? Is er een statische toets die kan vertellen hoe groot de kans is dat beide meetmethoden vergelijkbaar zijn?

Het maakt voor ons niet uit of de uitkomsten gelijk zijn, maar meer of ze ongeveer dezelfde volgorde en bij voorkeur ook dezelfde verhoudingen hebben. We hebben daar nu spearman rangcoëfficiënt voor gebruikt (en de verhoudingen even buiten beschouwing gelaten). Zijn er ook andere testen, waarmee je makkelijker kunt zeggen of iets aanvaardbaar is of niet?

Heel wat vragen, hopelijk ook heel wat antwoorden. Gedeelten beantwoorden is ook goed.

Met vriendelijke groet,

Jan Willem

Reageer