Toetsen in verschillende situatie. wel correlatie, maar geen kansen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1.116

Toetsen in verschillende situatie. wel correlatie, maar geen kansen.

Goedendag allen,

Ik ben zelf medisch student. En ben nu bezig met het verwerken van een onderzoek. Alleen loop ik helemaal vast (ook niet zo verwonderlijk met mijn ervaring in de statistiek ;) ).

Het zijn meerdere hypotheses die we hebben, die getest moeten worden.

1. Ik heb twee normaal verdeelde groepen, maar met een ander gemiddelde. Hoe kan ik dan de afhankelijkheid aantonen van de twee (maakt niet uit welke richting)?

De afwijkingen in beide groepen delen door de standaardafwijking van de bijbehorende groep en de gepaarde t-toets op loslaten o.i.d.?

De steekproeven in dit geval zijn de tijd dat mensen gedialyseerd hebben en de dikte van hun buikvlies, beide populaties zijn redelijk normaal verdeeld. Het is de vraag of het aantal maanden dat men gedialyseerd heeft bepalend is voor de dikte van het buikvlies. Nu hebben we enkel de pearson-correlatie, die niet zo veel zeggend is voor mij.

2. Ik heb twee groepen waarvan de één normaal verdeeld is en de ander niet. Ook hebben beiden een ander gemiddeld en mediaan. Is er een statistische die mij kan vertellen hoe groot de kans is dat de beide groepen afhankelijk zijn van elkaar?

De steekproef gaat in dit geval over de dikte van buikvlies en de expressie van bepaalde eiwitten in dit buikvlies. De eerste groep is wel normaal verdeeld. De tweede niet. Nu doe ik dat met Spearman's rangcorrelatiecoëfficiënt.