Boot van usb

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Boot van usb

Weet iemand hoe je van een usb kan booten?

Ik heb al verschillende dingen van internet geprobeerd, aber.... keine Glück ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Boot van usb

Jeetje, de bios moet dat toelaten. Dus zonder enig idee wat voor pc je hebt tast je in het duister.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

ok, maar ik weet dat mijn pc dat toelaat - enig probleem: ik krijg steeds kernel panic ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 473

Re: Boot van usb

Heb je ergens een bootable CD waarvan je zeker weet dat ie het doet in een CD drive?

Kopieer die volledige CD op een USB stick en probeer het met die stick.

Zo zou ik de volgende test uitvoeren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boot van usb

Ik twijfel er nogal aan of dat zomaar zou werken (kopie van cd op usb, bedoel ik). Wat probeer je te booten vanaf usb?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Boot van usb

Heel wat software kan je usb op een makkelijke manier bootable maken (je hebt namelijk een bootrecord nodig op je usb stick). Helaas kan ik je geen software aanraden, daarvoor zal je zelf even moeten rondneuzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Boot van usb

Ik twijfel er nogal aan of dat zomaar zou werken (kopie van cd op usb, bedoel ik). Wat probeer je te booten vanaf usb?
Nee, dat werkt inderdaad. Op voorwaarde dat de CD bootable was uiteraard, en je achteraf Bootsect.exe er op toepast. Dit programmaatje is meegegeven met de laatste versies van windows. Parameters vind je hier: http://technet.microsoft.com/en-us/library...28WS.10%29.aspx

Maar het internet ligt vol met rommel die dit voor jou doet (al zou ik daar van af blijven)

Normaal gezien heb je dus enkel dit nodig: "bootsect.exe /nt52 E:", intikken in command windows, en klaar. Maar voor de zekerheid bekijk je toch de parameters even.

Meer vragen? Vraag maar raak, ik heb op die manier een quadruple boot gemaakt op een netbook zonder CD of Floppy-drive ;)

Die kernel panic wijst er volgens mij op dat je USB bootable gemaakt is met de verkeerde parameters, en dat je BIOS vervolgens dus geen OS kan vinden...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

Quadruple boot? Petje af!

Momenteel heb ik een Win 7 voorgeïnstalleerd, en Ubuntu ernaast (met prioriteit uiteraard).

Wegens mijn goede ervaringen met Win XP Pro, had ik een volledige iso gemaakt van mijn installatie op een harde schijf, maar dat schijnt niet meer 'installeerbaar' te zijn.

Verder had ik nog een iso van een installatiecd van XP (ik wil installeren zonder optische schijf), maar die krijg ik niet aan het booten. Ik heb usbit geprobeerd, maar dat werkt enkel voor .img bestanden. Ik heb netbootin geprobeerd, maaar dat werkt enkel voor Linux distro's.

Ten slotte heb ik een VMWare installatie van Snow Leo, en die zou ik in echte boot willen zetten, bij voorkeur via USB dus.

Is dat genoeg concrete info of moet ik nog wat vertellen?

Fijn dat jullie me zo vooruit willen helpen!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Boot van usb

In fysics I trust schreef:Wegens mijn goede ervaringen met Win XP Pro, had ik een volledige iso gemaakt van mijn installatie op een harde schijf, maar dat schijnt niet meer 'installeerbaar' te zijn.

Verder had ik nog een iso van een installatiecd van XP (ik wil installeren zonder optische schijf), maar die krijg ik niet aan het booten. Ik heb usbit geprobeerd, maar dat werkt enkel voor .img bestanden. Ik heb netbootin geprobeerd, maaar dat werkt enkel voor Linux distro's.
Als je bedoelt dat je alles letterlijk van een afgewerkte installatie kopieert, dan gaat dat enkel werken bij identieke hardware.

Wat ik je zou aanraden is om je .iso (insallatie cd) te mounten met een virtuele cd drive (deamon tools, alcohol 120% ofzo). Dan formatteer je je USB-stick in FAT, je kopieert ALLE bestanden van je cd naar je USB-stick en maakt de USB bootable op de manier die ik hierboven beschreef. In theorie merkt je BIOS dan geen verschil tussen je USB en een CD, en crasht hij dus ook niet. Ik heb hier op mn netbook een TinyXP staan die ik op die manier geinstalleerd heb. Het enige probleem was dat de XP daarna niet bootable is, maar door je GRUB of je loader van win7 aan te passen kun je dan ook booten.

Overigens raad ik je aan om niet externe tools te gebruiken (a la netbootin), meestal werken ze niet of half bij windows.

En misschien een aanrader: je moet eens een Tiny proberen. Tiny7 of TinyXP. Windows, maar dan licht en snel
Ten slotte heb ik een VMWare installatie van Snow Leo, en die zou ik in echte boot willen zetten, bij voorkeur via USB dus.
Ik weet niet veel daarvan af, maar gewoonlijk zijn die besturingssystemen (MAC'os) bijzonder kieskeurig qua hardware. In virtuele computers heb je daar geen last van. Ik betwijfel dan ook of het je gaat lukken, in ieder geval succes ermee. Laat iets weten als het lukt.
Quadruple boot? Petje af!
Sja, het eerste wat ik deed was mn enige installatie kapot maken ;) Ik heb daarna nog veel gesukkeld, maar het resultaat mag er zijn ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

Bedankt, ik zal er eens mee gaan proberen!

In theorie moeten de Intelgebaseerde versies van mac OS lukken.

Het verste wat ik gehaald heb, was een boot tot en met chameleon bootloader, maar daar kreeg ik ... kernel panic ;)

De VMWare versie is daarentegen erg traag ...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

Btw, kan je alle programma's draaien op zo'n tiny xp / tiny7 ?

Als dat kan, ben ik verkocht!

Verder:

\nt52 Applies the master boot code that is compatible with NTLDR to SYS, ALL, or <DriveLetter>

"bootsect.exe /nt52 E:" heb je dan gebruikt voor een usb-stick die in drive E zat, bootable te maken?

Nogmaals bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Boot van usb

In fysics I trust schreef:Btw, kan je alle programma's draaien op zo'n tiny xp / tiny7 ?

Als dat kan, ben ik verkocht!
Ik heb er nog geen tegengekomen die niet werkten, maar in theorie zullen sommige dingen niet werken, sommige van de nieuwste games enzo. Ook severs opzetten is wat moeilijker, en voor speciale hardware, zoals tekenpads e.d. ga je zelf drivers moeten zoeken. Maar als ik daardoor Tiny7 vlotjes kan draaien op een netbook met een 1,6GHz single core processor en 1GB RAM, dan houdt mij dat niet tegen ;)
In fysics I trust schreef:\nt52 Applies the master boot code that is compatible with NTLDR to SYS, ALL, or <DriveLetter>

"bootsect.exe /nt52 E:" heb je dan gebruikt voor een usb-stick die in drive E zat, bootable te maken?
Klopt, dit werkt dus met alle besturingssystemen die de NTLDR gebruiken (dit zijn windows NT en opvolgers, 2000, ME en XP). Voor windows vista en opvolgers (win7) moet je de /nt60 parameter gebruiken. Meer info
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

Ik wilde er net mee aan de slag gaan, maar nu heb ik een ander probleem:

de usb wordt niet getoond onder 'mijn computer', echter is hij wel zichtbaar bij devices.

Ik kan hem dus niet openen, al weet ik wel dat hij is aangesloten (Kingston Data Traveller).

Onder Linux is hij wel zichtbaar, ik heb hem daar nog eens geformatteerd naar FAT, maar hij blijft onzichtbaar.

Iemand een ideetje?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

Solved: geformatteerd onder MacOS (virtueel)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Boot van usb

Bootsect.exe is niet herkend als internal or external command...

What now?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer