Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 382

Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

Als een wisselend magneetveld optreedt in de buurt van een spoel en er gaat een elektrische stroom lopen. Wat gebeurd er dan in die draad, dat er een stroom gaat lopen? Ontstaan er uit het niets elektronen in de draad? Dat kan ik mij namelijk bijna niet voorstellen...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

Die elektronen zitten al in de draad, maar ze worden door het (wisselend) magneetveld heen en weer gestuurd.

Er ontstaat overigens alleen maar stroom als de kring gesloten is. Als de kring open is krijg je alleen maar spanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

In de draad, als die gemaakt is uit een metaal, zitten elektronen die niet gebonden zijn aan 1 bepaalde atoomkern, maar die 'vrij' kunnen bewegen. Zonder externe krachten bewegen die elektronen random door elkaar, als je al die 'stroompjes' echter optelt geeft dit netto geen stroom.

Zet je er wel een exerne kracht op, zoals een veranderend magnetisch veld, dan zullen de elektronen hierdoor, bovenop die random beweging, een beweging krijgen in de zin van de opgelegde kracht. Nu is er dus wel een netto stroom.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 382

Re: Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

Is er al een verklaring WAAROM die elektronen door de draad gaan stromen?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

De Maxwellvergelijkingen geven hier antwoord op, maar ze hier afleiden zou nogal uitgebreid zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_equations

Als je er een specifieke vraag over hebt, wil ik wel eens kijken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 382

Re: Wisselend magneetveld in de buurt van een spoel

In fysics I trust schreef:De Maxwellvergelijkingen geven hier antwoord op, maar ze hier afleiden zou nogal uitgebreid zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_equations

Als je er een specifieke vraag over hebt, wil ik wel eens kijken.
Hmm, ik ken de Maxwellvergelijkingen. Ik doel meer op de vraag, welke factor zorgt ervoor dat de elektronen gaan stromen, dit komt door het wisselend magnetisch veld, maar wat doet dat veld met die elektronen dan?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer