Neerslag!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Neerslag!

Een vraagje

in Senja (Noorwegen) valt ongeveer 1100mm neerslag per jaar

en in Enontekiö( finland) ongeveer 500mm

mijn vraag is: ik moet de waargenomen verschillen verklaren...maar..

is dit te verlaren doordat Noorwegen veel bergen heeft...hoogteligging...maar Senja is toch geen hooggelegen gebied ofwel? of aan het klimaat? of....

alvast bedankt

Berichten: 22

Re: Neerslag!

Senja is wel een hooggelegen gebied.. maar enontekio ook?!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Neerslag!

Er ligt een gebergte tussen. Als er een dominante windrichting is en lucht tegen zo'n berg omhoog wordt gestuwd..

Is dat voldoende hint?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Neerslag!

Mrtn schreef:Er ligt een gebergte tussen. Als er een dominante windrichting is en lucht tegen zo'n berg omhoog wordt gestuwd..

Is dat voldoende hint?
Dank u...

dus die berg tussen Senja en Enontekiö zorgt ervoor dat deze verschillen in neerlsag ontstaan (tussen de 2 plaatsen)

ik had ook iets gelezen over een golfstroom en dat noord noorwegen tot noordpoolcirkel behoort?

speelt dit ook een rol

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Neerslag!

Zoek het gewoon niet verder. Er kan van alles een rol spelen. De overheersende windrichting die vochtige oceaanlucht over de bergen moet duwen kan niet anders dan de belangrijkste factor zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Neerslag!

Vrijwel alle kustplaatsen van Noorwegen hebben maximaal 50 dagen per jaar zonder neerslag doordat de oceaan lucht tegen de klippen en bergen botst.

Berichten: 22

Re: Neerslag!

Okay, allemaal bedankt!

ik heb genoeg informatie gevonden

nogmaals bedankt

](*,)

mvg,

lola

Reageer