Spankracht karretjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Spankracht karretjes

Hallo,

Drie karren zijn via een katrol verbonden met een massa van 20kg.Kar A(de eerste van links naar rachts, dus de laatste van de reeks) heeft een massa van 20kg B van 7kg en C van 11kg.

Breken de spankracht in koord I(spankracht tussen A en B)

Bereken de spankracht tussen B en C. En bereken de spankracht tussen C en de massa die hangt(van 20 kg).

En als de massa bijvoorbeeld onbekend zou zijn en de versnelling was gegeven(bijv. 5m/s), hoe zou je dan de massa kunnen bepalen?

De eerste twee vragen kom ik wel uit, maar ik zou toch graag willen zien of iemand een handigere manier weet. Maar de derde vraag kom ik niet uit.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht karretjes

maar ik zou toch graag willen zien of iemand een handigere manier weet.
;)

Hoe kan ik dat nou beoordelen als ik jouw manier niet ken?? ](*,)

Derde vraag: Je had een kracht en een totale massa gegeven, en berekende zo de versnelling

nu heb je een versnelling van 5 m/s², een totale massa m1+m2+m3+mhang , en een kracht F=mhang·9,81.

F=m·a......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 246

Re: Spankracht karretjes

Hoe kan ik dat nou beoordelen als ik jouw manier niet ken??

oh srry ](*,)

Eerste vraag:de spankracht I is de res. kracht van kar A. De versnelling van tot. massa:F=ma 196,2=58*a dus a=3,38m/s dus Fres van A is F=ma 20*3,38=68 N=spankracht I

en de rest op de zelfde manier.

Berichten: 246

Re: Spankracht karretjes

maar iets wat tegenvalt aan deze manier is als er wrijvingskrachten betrokken zijn. Want als je de res. kracht op A wilt berekenen om die spankracht te weten en de wrijvingskracht is bijv. 2 N. Dan zou je zeggen dat de Fres=Faandr(of voorwaarts)-Fwr =68-2=66N maar je moet hier juist optellen 68+2=70N. Het is ook wel logisch want de last die je draagt wordt natuurlijk zwaarder door de wrijvingkrachten. Maar door Fres methode is dat niet te verklaren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Spankracht karretjes

Het is ook wel logisch want de last die je draagt wordt natuurlijk zwaarder door de wrijvingkrachten. Maar door Fres methode is dat niet te verklaren.
is dit wat jij noemt de Fres-methode?
Fres=Faandr(of voorwaarts)-Fwr
Die klopt op zich prima, maar die vul je verkeerd in.

Je hebt een versnelling van 3,38 m/s² dus een Fres (en geen Faandr) van 68 N. Met een wrijvingskracht van 2 N betekent dat dat er dan een aandrijfkracht van 70 N moet zijn

Geef er trouwens ruim de voorkeur aan om een resultantekracht ALTIJD te beschouwen als een optelsom van krachten:

Fres = Faandr + Fwr.

dit zijn namelijk allemaal vectorgrootheden.

Invullen geeft dan 68 = 70 + (-2)

Aan de 2 zie je dat de absolute grootte van de wrijvingskracht 2 N bedraagt, en aan het teken (-) dat die tegengesteld gericht zal zijn aan de andere twee.

[microcursus] krachten samenstellen en ontbinden (vectoren) § 2.3
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer