Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 102

Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

hallo,

ben ik weer ](*,)

ben nog steeds bezig met mijn stage opdracht en ben op dit moment echt vastgelopen. Het probleem is als volgt:

Ik ben op zoek naar het verschil tussen het opgenomen vermogen van een motor die rechtstreeks wordt aangesloten, of het opgenomen vermogen met de tussenkomst van een frequentieregelaar. Dus welke formule pas ik hiervoor toe ? en waarom. Aan de hand hiervan wil ik proberen om uit te rekenen of het uitmaakt of nu zo'n frequentieregelaar energie bespaart.

graag uw reactie ;)

met vriendelijke groet,

Robertdw

Berichten: 2.746

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Met welke gegevens kan je starten? waarschijnlijk de kenplaat van je machine?

welke sturing is het juist? V/f?

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Aankomende maandag hoop ik u hier over verder te informeren, aangezien ik de komende dagen op cursus ben.

m.vr.gr

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Bedoel je met V de snelheid, en met f de frequentie..?

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Dit zijn de gegevens van de motor

Berichten: 382

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Dit zijn de gegevens van de motor


Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen gegevens?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Dit zijn de gegevens van de motor

ELECTRIC MOTORS

NO 0805132157 IC

50Hz 5.5 kW

Drieh. 400 Ster 690 V

12.85/7.42 A

3~Mot 160M2-8 5.583TECCB3-MM

AS 6309C3 NS 6309 VDE0530IEC3F

Berichten: 171

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Nu zul je hier dus een frequentie omvormer bij moeten zoeken.

Ik heb even voor je gegoogled op frequentieomvormer 5,5kw en dit was een van de eerste die ik tegenkwam:

http://www.leroy-somer.com/documentation_p...df/3741d_nl.pdf

Hierin wordt de ingangsstroom van een frequentieomvormer van 5,5kw gegeven.

De stroom van je motor haal je uit je gegevens op je typeplaatje dat je net gepost hebt. Daar moet je het rendement uit kunnen halen.

Lukt het zo of heb je meer hulp nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Nu zul je hier dus een frequentie omvormer bij moeten zoeken.
Dit is niet nodig, deze heb ik namelijk al. Ik heb de VLT automationDrive FC 300. ik wil het verschil weten (of het dus uitmaakt) wat het opgenomen vermogen is met een rechtstreekse aansluiting zonder frequentieregelaar en met.. dus is er een verschil tussen. Waarom? en hoe bereken ik dit ? dus wanneer de frequentieregelaar een bepaalde frequentie van bijv. 25 Hz afgeeft. en normaal het opgenomen resp. 50Hz is van de motor.
Lukt het zo of heb je meer hulp nodig?
Hulp is gewenst ](*,)

Berichten: 171

Re: Verschil opgenomen vermogen frequentieregelaar

Goed, Ik ga er van uit dat er informatie bij de frequentie omvormer (FO) geleverd wordt, maar daar kun je het kennelijk niet uit halen.

Gezien je alles al schijnt te hebben lijkt mij het makkelijkst om de FO tijdelijk tussen de motor te zetten en dan stromen te meten (voor de FO)

Wat een FO over het algemeen doet is de motor op verschillende toeren laten draaien met een constant koppel, al zijn er wel meer mogelijkheden. Dit wordt dan gedaan met een V/f verloop, zoals stoker al aangaf. Dit betekend dat het voltage en frequentie van elkaar afhankelijk zijn. De reden dat ze dit doen is om te zorgen dat de stroom constant blijft. Immers het koppel van een KA motor is recht evenredig met de stroom.

Als je uitgaat van een ideale FO dan is bij 25Hz het voltage naar je pomp 200 ipv 400 V. Je stroom blijft hetzelfde dus het opgenomen vermogen is de helft van het opgenomen vermogen bij vollast.

Bij een normale FO zullen er echter nog verliezen optreden in de FO. Daar kan ik echter weinig over zeggen. Dat zal je toch uit de informatie die bij de FO zat moeten zien te halen.

Ik ben hier alleen maar uitgegaan van je motor. Je zult wel moeten kijken of de aan te drijven machine wel goed draait op de halve frequentie. Ook dien je rekening te houden met het feit dat de motor minder gekoelt wordt op 25Hz dan op 50Hz. Het is dus misschien noodzakelijk een externe ventilator op de motor te plaatsen.

Reageer