Complex logartihm

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 171

Complex logartihm

Hey hey,

Ik ben een beetje vergeten hoe complexe logaritme alweer werkte. Ik hoop dat wat hieronder staat correct is:

Neem het complexe vlak behalve de negatieve reele getallen. Een logaritme tak is gedefinieerd via log(-i)= 7Pi/2 (dus de hoek loopt tussen 2Pi en 4Pi.

Ik heb het volgende gedaan: $2+2i= sqrt(2)/2*exp(I(2*Pi+Pi/4)). Dus log(2+2i)= ln(sqrt(2)/2)+ i(2*Pi+1/4Pi). Is dit correct?

Zal de uitkomst veranderen als ik dit keer het complexe vlak neem behalve de positieve reele getallen?

Alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Complex logartihm

Zie hier
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 171

Re: Complex logartihm

Zie hier
Ik gebruik de formule bij de tekst:

" If U is a simply connected open subset of \mathbb{C} not containing 0, then a branch of log z defined on U can be constructed by choosing a starting point a in U, choosing a logarithm b of a, and defining

L(z) := b + \int_a^z \frac{1}{w}\,dw.

for each z in U.[4]

"

Dus eigenlijk als ik de positieve reele getallen wegneem dan moet ik een andere uitkomst krijgen want het pad waarover ik integreer is anders dan het pad waarover ik integreerde toen ik alleen negatieve getallen weghaalde en deze twee paden kun je niet continu in elkaar over brengen aangezien je dan over 0 moet lopen. Goed?

Reageer