Torsie door biceps

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Torsie door biceps

Ja de tekening (bijlage) spreekt voor zich.

Wat ik me nu afvroeg was hetvolgende:

Ik weet dat de netto torsie nul moet zijn

dus de torsie die naarbovengericht en die dat naarbenedengericht is moet gelijk zijn.

Dus ik zou hetvolgende doen:

tbiceps+topperarm=tmg+tvoorarm

Maar er is geen gewicht van de voorarm of zo gegeven...

En zelfs als dat gewicht van de voorarm verwaarloosbaar zou zijn, dan weet je toch enkel dat de torsie van biceps en opperarm samen tmg moet zijn...

Of is topperarm=tvoorarm=0 omdat ze bij het pivotpunt aanvatten?

En dan is tbiceps=mgl/d=583.33
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (35.36 KiB) 340 keer bekeken

Berichten: 202

Re: Torsie door biceps

6wewia schreef:Ja de tekening (bijlage) spreekt voor zich.

Maar er is geen gewicht van de voorarm of zo gegeven...

En zelfs als dat gewicht van de voorarm verwaarloosbaar zou zijn, dan weet je toch enkel dat de torsie van biceps en opperarm samen tmg moet zijn...
Ik zie dat de bal op de hand de aanduiding van m.g heeft. Zou dat "het gewicht van de voorarm ofzo" kunnen zijn?

Berichten: 288

Re: Torsie door biceps

Ik vermoed dat die mg het gewicht van de bal is...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Torsie door biceps

Torsie is in de nederlandstalige fysica geen benaming voor een grootheid. Je bedoelt moment M (niet dat ik dat nu een zo gelukkig gekozen term vindt, maar goed, da's een andere discussie).

Heb je de blauwe (kracht)vectoren in het rechterplaatje zelf verzonnen? Dat zijn er drie...........

..... maar in deze vergelijking:
tbiceps+topperarm=tmg+tvoorarm
staan er vier........

......en er zijn er gezien de kennelijke gegevens m.i maar twee rond het draaipunt O die hier een rol spelen, nl. F en mg.

Kortom, óf de oefening is "ziek", of je geeft er hier je eigen interpretatie van weer, wat een effectieve hulp richting een juiste oplossing niet ten goede kan komen.

De bijbehorende tekst, letterlijk, zou welkom zijn.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Torsie door biceps

Wel, de tekst was gewoon. bereken de kracht van de biceps op de voorarm en de kracht van de opperarm op de vooram in O.

En die tekening met blauwe pijlen heb ik niet zelf gemaakt, maar moest een hulpmiddel zijn. hoewel ik me zelf ook afvroeg wat die R voorstelt....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Torsie door biceps

Ah, dan moet je de situatie "b" eigenlijk in twee plaatjes splitsen, elk met een ander gekozen draaipunt:
bereken de kracht van de biceps op de voorarm (1) en de kracht van de opperarm op de vooram in O. (2)
biceps.png
biceps.png (3.95 KiB) 338 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Torsie door biceps

Situatie 1 geeft dan:

Fbiceps=mgl/d=583.33

Maar situatie 2 begrijp ik niet helemaal...

Waarom is dat pivotpunt naar daar verplaatst (juist op de plaats van de biceps)?

En is het dan het gewicht van de opperarm die deze R levert?

dan is in de tweede tekening R*d=mgl

R=mgl/d=583.33=Fbiceps

of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Torsie door biceps

6wewia schreef:Situatie 1 geeft dan:

Fbiceps=mgl/d=583.33
Yep, in newton dan altijd, graag eenheden
Maar situatie 2 begrijp ik niet helemaal...

Waarom is dat pivotpunt naar daar verplaatst (juist op de plaats van de biceps)?
de boel hang stil, er is dus krachtevenwicht en momentevenwicht. Dat wil zeggen dat alle momenten, om om het even wélk draaipunt, in evenwicht moeten zijn. Net zo goed als je initieel de zaak bekijkt om draaipunt O om de kracht van de biceps te bepalen, kun je een ander draaipunt kiezen om de kracht van het ene armdeel op het andere te bepalen. Ik had ook een willekeurig ander punt kunnen kiezen, desnoods ergens een eind buiten de getekende arm zelfs, maar dat betekent alleen meer rekenwerk. Door deze keuze is het moment van de biceps 0, en wordt het sommetje veel simpeler.

En neem die hand maar ens als draaipunt, met de intussen gekende bicepskracht, om die kracht van de bovenarm op de onderarm te berekenen. Dan vind je eenzelfde kracht R als in situatie 2...... ](*,)
biceps2.png
biceps2.png (2.53 KiB) 338 keer bekeken
En is het dan het gewicht van de opperarm die deze R levert?
Ik denk dat ik begrijp dat met deze R een reactiekracht wordt bedoeld. En zou die er niet zijn, dan zou de onderarm direct kantelen omheen het aanhechtingspunt van de biceps. Dit zal niet alleen het gewicht van die bovenarm zijn, maar daar kom je wel achter als je het even uitrekent.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Torsie door biceps

6wewia schreef:dan is in de tweede tekening R*d=mgl

R=mgl/d=583.33=Fbiceps

of zie ik dat verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Torsie door biceps

Wel ik heb het volgens beide situaties eens proberen berekenen...

2)

mg(L-d)=R*d

<=> R=533,33 N

3)F(L-d)=R*L

<=> R=533,33 N

Zal wel kloppen vermoed ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Torsie door biceps

Vermoed ik ook ](*,)

In dit soort stationaire situaties is er altijd sprake van krachtevenwicht én momentevenwicht.

in plaats van kracht R te berekenen met de momentenwet rond een willekeurige draaipunt had je ook de idee van krachtevenwicht kunnen gebruiken: De bicepskracht naar boven is even groot als reactiekracht R en zwaartekracht mg samen naar beneden.....

check.....

(dat was korter geweest, maar wellicht minder leerzaam ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer