Recht figuurzagen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 202

Recht figuurzagen

Afbeelding

Het probleem met figuurzagen is dat je er bijna niet recht mee kan zagen. Het zaagje kipt (draait) weg zodra je er druk op uitoefent. Je zaagt linksom of rechtsom altijd in een bocht.

Gegeven het feit dat zo'n zaagmachine op een vast toerental draait zou je misschien een dynamische tegenkracht op kunnen roepen. Waardoor het zaagje een sterkere rechtuit voorkeur krijgt.

Ik zat te denken aan een op het zaagje te klemmen dynamic absorber.

http://paws.kettering.edu/~drussell/Demos/...icAbsorber.html

Hoe zou zoiets er uit moeten zien als het een figuurzaagje recht moet houden?

Berichten: 202

Re: Recht figuurzagen

P.S. De lengte van het zaagje tussen de opspanpunten is 127mm en de slag van de machine is 20mm

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Recht figuurzagen

Als jouw zaagje scherp is, en jij drukt niet harder dan noodzakelijk, dus laat de zaagtanden werken, is er geen enkele reden dat dit zaagje zal klikken.

Normaal als die dingen logisch geslepen zijn zijn door de zetting van de tanden de zaagkant ook dikker dan het metaal zelf.

Als jij dus niet abnormaal drukt en je tanden zijn scherp zal dit zaagje niet klinken.

Trouwens er zijn er tevens met een regelbare zaagsnelheid.

Ik zie niet in wat jij met een demper van welk type ook wil bereiken. Je zou eventueel een extra van hoogte regelbare geleider kunnen maken zodat je zaagje dichter bij het materiaal afgesteund wordt.

Door het feit echter dat deze zaagtanden breder open staan dan de metaaldikte moet dit echt wel precisiewerk worden zodat je achter deze tanden blijft, of je hebt de tanden er nog bij en dan kan het zaagje nog klinken.

Hoe kan een demper nu beletten dat jij dit zaagje klinkt?

Beste oplossing: zaagje sneller vervangen, en je zaagje zijn werk laten doen.

Als je veel recht moet zagen langs een of andere geleider lopen, of oefenen op een vaste hand. Een naaister (met machine) werkt ook uit de losse hand, rechte naden stikkend.

Hier nog een paar:

http://www.fd-tools.nl/pdf_datasheet.php?products_id=115

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/C...es&catid=27
Eric

Berichten: 202

Re: Recht figuurzagen

E.Desart schreef:Als jouw zaagje scherp is, en jij drukt niet harder dan noodzakelijk, dus laat de zaagtanden werken, is er geen enkele reden dat dit zaagje zal klikken.

Normaal als die dingen logisch geslepen zijn zijn door de zetting van de tanden de zaagkant ook dikker dan het metaal zelf.

Als jij dus niet abnormaal drukt en je tanden zijn scherp zal dit zaagje niet klinken.

Trouwens er zijn er tevens met een regelbare zaagsnelheid.

Ik zie niet in wat jij met een demper van welk type ook wil bereiken. Je zou eventueel een extra van hoogte regelbare geleider kunnen maken zodat je zaagje dichter bij het materiaal afgesteund wordt.

Door het feit echter dat deze zaagtanden breder open staan dan de metaaldikte moet dit echt wel precisiewerk worden zodat je achter deze tanden blijft, of je hebt de tanden er nog bij en dan kan het zaagje nog klinken.

Hoe kan een demper nu beletten dat jij dit zaagje klinkt?

Beste oplossing: zaagje sneller vervangen, en je zaagje zijn werk laten doen.

Als je veel recht moet zagen langs een of andere geleider lopen, of oefenen op een vaste hand. Een naaister (met machine) werkt ook uit de losse hand, rechte naden stikkend.

Hier nog een paar:

http://www.fd-tools.nl/pdf_datasheet.php?products_id=115

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/C...es&catid=27
Je hebt er zo te zien nogal wat meters opzitten wat figuurzagen betreft.

Ik ook, en ik zou je graag een demonstratie recht figuurzagen zien geven. Ik hoor iedere modelbouwer hierover klagen. Ze zagen altijd ongeveer het model ruim uit en schuren/vijlen het aan de maat.

Ik heb bezwaar tegen verwijzing naar duurdere machines als je suggereert dat het daar beter mee gaat: ik geloof er niets van. Er staan wegens teleurstelling heel wat van dit soort machines vergeten op de plank.

Natuurlijk help het wel als ik de zaag zo dicht mogelijk op het materiaal een extra inklemming kan geven.

Maar ik was vooral geïnteresseerd in de mening van de trillingsdeskundigen hier mbt het dynamic absorber principe.

Berichten: 202

Re: Recht figuurzagen

Voor degenen die de link aanklikten voor "dynamic absorber": mijn idee is om dit als een rotatie demper toe te passen.

Gebruikmakend van de torsievering in het zaagje. Klem er een rotatie traagheid op en een (op resonantie afgestemde) 2e roterende veer+rotatietraagheid erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Recht figuurzagen

Maar ik was vooral geïnteresseerd in de mening van de trillingsdeskundigen hier mbt het dynamic absorber principe.
Ik reageerde zowel als ex-hobbyist in houtbewerking (professioneel uitgerust), als beroepsmatig > 30 jaar bezig met geluid en trillingen.

Ik suggereerde ook niet dat het met duurdere toestellen beter gaat.

Zelf al kan jij een figuurzaag perfect recht houden, als je een doorsnede van een figuurzaag van boven aan bekijkt is dat een driehoek, met de brede kant aan de zaagkant. Een figuurzaag is qua vorm speciaal zo om bochten te kunnen maken + als de tanden niet breder zouden openstaan dat die zaag door wrijving zou griperen en heetlopen.

Zelfs met een stabiele wipzaag (met beduidend bredere en stabielere zaagblaadjes), kan je nog lichte bochten maken en heb je geleiding nodig als je perfect recht wil blijven.

Dus het blijft handigheid en jouw methode van reserve te laten om achteraf te kunnen gelijk of vlak schuren is een goede manier. Hopen dat dit zaagje op zich jou helpt aan een rechte lijn is wishful thinking.

Ik zie dus nog steeds niet hoe zo'n demper, ongeacht wat jij hiervoor bedenkt dit probleem zou kunnen oplossen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Recht figuurzagen

Misschien een grappig idee.

Een van mijn broers (metaalbewerking) heeft ooit (in mijn jonge jaren) een naaimachine omgebouwd tot mechanische figuurzaag (voor triplex en vergelijkbaar).

Die had wel meer gekke ideeën en ontwierp/maakte allerhande dingen (heeft nu trouwens een fabriek met een fortuin aan numerische machines en robots).

Hierdoor gebruik je slechts een stuk van een figuurzaagje.

Of dat dit echt beter was weet ik niet (kan me niet meer herinneren en had geen vergelijkingspunt destijds). Voor ons (8 kinderen) was het een elektrische figuurzaag waar we anders onmogelijk zouden kunnen aangeraken (dus een luxe). En het werkte wel goed.
Eric

Reageer