Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Moderator: Rhiannon

Berichten: 4

Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Een experiment dat je niet zomaar uit kan voeren:

Stel je zet een pasgeboren baby midden op een plek waar hij geen mensen ziet, bijv. een weiland. Je zorgt dat hij eten krijgt etc. zodat hij wel in leven blijft, maar op zo'n manier dat hij geen mensen ziet. Hoe zou deze mens zich ontwikkelen, zou hij uit zichzelf rechtop gaan lopen, zou hij zelf problemen op kunnen lossen, of is het resultaat een erg primitieve mens? Als je meerdere baby's in het weiland zou zetten, zouden ze kunnen communiceren met elkaar, en zelf een taal ontwikkelen? Als een niet intelligent persoon het resultaat is van dit experiment, kun je zeggen dat intelligente personen goed kunnen imiteren.

Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

De eenzame baby zou binnen een paar weken sterven. Dat is in de praktijk waargenomen. In Russische(?) weeshuizen was het taboe om de kleine baby's aan te raken. Deze stierven massaal.

Een mensen kind heeft interactie (in het begin vooral fysiek) nodig om wat dan ook te ontwikkelen. Twee baby's zouden zich misschien aan elkaar vastklampen, net zoals andere zwaar getraumatiseerde aapjes die te vroeg van hun moeder gescheiden zijn.

Als je de baby nou liet verzorgen door iets anders dan een mens (een robot waarmee interactie mogelijk is, of een andere diersoort), dan kreeg je misschien interessantere resultaten. (Dit puur als gedachtenexperiment uiteraard!)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

De eenzame baby zou binnen een paar weken sterven. Dat is in de praktijk waargenomen. In Russische(?) weeshuizen was het taboe om de kleine baby's aan te raken. Deze stierven massaal.


Oh ik dacht dat die verhaaltjes weer een broodje aap waren ... Dus toch waar ? [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... lleyes.gif[/img]

Berichten: 206

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Als je de baby nou liet verzorgen door iets anders dan een mens (een robot waarmee interactie mogelijk is, of een andere diersoort), dan kreeg je misschien interessantere resultaten. (Dit puur als gedachtenexperiment uiteraard!)


Dergelijke gevallen zijn voorgekomen. Hun gedrag ontwikkelde zich echter niet verder dan het gedrag van de dieren waardoor ze werden opgevoed.
Wat niet kan bestaat niet.

Berichten: 4

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Als je er van uit gaat dat de baby niet sterft doordat je hem op een slimme manier toch aandacht geeft, gaat hij dan uit zichzelf rechtop lopen?

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Als je er van uit gaat dat de baby niet sterft doordat je hem op een slimme manier toch aandacht geeft, gaat hij dan uit zichzelf rechtop lopen?
Waarschijnlijk wel, omdat mensen nu eenmaal het vermogen en dus ook het instinct bezitten om te kunnen lopen. Maar als er niemand is die het kan voordoen, gaat er veel meer tijd overheen.

Kaspar Hauser kon amper lopen toen hij op vijftienjarige leeftijd in de bewoonde wereld werd gezet, maar dat kwam voornamelijk omdat hij daarvoor al die tijd in een kelder had gezeten.

Vele jaren geleden werd er een jongen van omstreeks twaalf jaar in de bossen van Avignon gevonden, hij was naakt, kon niet praten en gedroeg zich als een wild dier. Hij kon echter wel lopen (en rennen). Vermoedelijk was hij als baby in de bossen achtergelaten, maar hoe hij kon overleven is een raadsel. Er is later wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat hij door wolven werd opgevoed.

Feit is dat dit eens twee meisjes is overkomen, die in de wildernis werden gevonden samen met een wolvin, terwijl ze net uit een beek aan het drinken waren. De wolvin werd afgeschoten en de kinderen, kleuters nog, van een jaar of vijf, werden meegenomen naar de bewoonde wereld. Hun gedrag had volstrekt niets menselijks, maar had alle kenmerken van hoe wolven zich gedragen. Lopen konden ze in ieder geval nog niet. De jongste overleed binnen een week en voor zover ik weet, is de oudste nooit volwassen geworden.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Wat mij verwonderd heeft is dat hier niemand spreekt over cultuur?

De mens is een sociaal wezen, wordt als hulpeloos wezen geboren en maakt VOORAL deze achterstand ongedaan via het cultureel leerproces.

Nota1: CULTUUR IS NIET AANGEBOREN

Nota2: Een baby leert zeer veel van imitatie (een instinct om rechtop te lopen, het klinkt te gek voor woorden)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Nota2: Een baby leert zeer veel van imitatie (een instinct om rechtop te lopen, het klinkt te gek voor woorden)
O ja? Denk je dat onze voortplanting ook eerst via een 'cultureel leerproces' gaat, i.p.v. instinctief handelen? Kom nou!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Napoleon Dynamite schreef:Nota2: Een baby leert zeer veel van imitatie (een instinct om rechtop te lopen, het klinkt te gek voor woorden)
O ja? Denk je dat onze voortplanting ook eerst via een 'cultureel leerproces' gaat, i.p.v. instinctief handelen? Kom nou!
Het wordt nog gekker :shock:

-Heb jij een baby vanaf de geboorte al rechtop zien lopen? (Dat kan niet door de cortex, zwaarte van het hoofdje en dat de spieren nog niet goed ontwikkeld zijn) KORTOM: GEEN REFLEX, GEEN INSTINCT

-Voortplanting is instinctief, ik heb nergens geschreven dat paargedrag aangeleerd is, ik had het over het instinct om rechtop te lopen. Maar als we het er toch willen over hebben: wederom bij de mensen zijn er veel meer inhiberende factoren tussen de hypothalamus en neocortex dus kan ik ook zeggen dat de voortplanting bij de mens ook gedomineerd wordt door cultuur. (Lees wel: ik heb het hier niet over de fysiologisch gereguleerde processen.

Oh ja, als ik redeneer zoals jullie, is het scheren van lichaamshaar bij vrouwen ook een instinct! ;)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

-Heb jij een baby vanaf de geboorte al rechtop zien lopen? (Dat kan niet door de cortex, zwaarte van het hoofdje en dat de spieren nog niet goed ontwikkeld zijn) KORTOM: GEEN REFLEX, GEEN INSTINCT
De meeste baby's hebben onmiddellijk na de geboorte al een LOOPREFLEX, DUS WEL INSTINCT.
-Voortplanting is instinctief, ik heb nergens geschreven dat paargedrag aangeleerd is, ik had het over het instinct om rechtop te lopen. Maar als we het er toch willen over hebben: wederom bij de mensen zijn er veel meer inhiberende factoren tussen de hypothalamus en neocortex dus kan ik ook zeggen dat de voortplanting bij de mens ook gedomineerd wordt door cultuur.
Enigszins, maar dat zijn in principe bijzaken.

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Napoleon Dynamite schreef:-Heb jij een baby vanaf de geboorte al rechtop zien lopen? (Dat kan niet door de cortex, zwaarte van het hoofdje en dat de spieren nog niet goed ontwikkeld zijn) KORTOM: GEEN REFLEX, GEEN INSTINCT
De meeste baby's hebben onmiddellijk na de geboorte al een LOOPREFLEX, DUS WEL INSTINCT.
-Voortplanting is instinctief, ik heb nergens geschreven dat paargedrag aangeleerd is, ik had het over het instinct om rechtop te lopen. Maar als we het er toch willen over hebben: wederom bij de mensen zijn er veel meer inhiberende factoren tussen de hypothalamus en neocortex dus kan ik ook zeggen dat de voortplanting bij de mens ook gedomineerd wordt door cultuur.
Enigszins, maar dat zijn in principe bijzaken.
Dat is geen loopreflex, het zijn loopbewegingen als men het kindje aan de romp vasthoudt in de lucht waggelt het met zijn beentjes. Deze reflex sterft verdwijnt na een zekere periode.

Dus dit argument gaat niet op.

Berichten: 86

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Zou eens mens de drang hebben zich voort te planten, als het nooit iets gehoord of gezien heeft daarmee in verband, en dan ook niet weet dat het bestaa?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Zou eens mens de drang hebben zich voort te planten, als het nooit iets gehoord of gezien heeft daarmee in verband, en dan ook niet weet dat het bestaa?


Ik denk het wel, ik denk niet dat het zo direct zal beseffen van, oei ik ben zwanger, maar ik denk wel dat ze geslachtsgemeenschap zouden hebben (mss wel op latere leeftijd) maar niet echt beseffen dat je zo iemand zwanger maakt. Wat er dan precies op de bevalling gebeurt zou ik wel niet weten :shock:

Berichten: 26

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Ja zelfs als een mens nog nooit van voortplanten gehoort zou hebben, zouden ze die drang hebben.

Dieren hebben van oorsprong 2 levensdoelen:

- overleven

- voortplanten

Tegenwoordig speelt macht en carriere ook een grote rol. maar ik denk dat als je terugkijkt naar de mens in de prehistorie zij enkel de doelen overleven en voortplanten hadden.

Oftewel: survival of the fitness
Who wants to live forever?

Re: Ontwikkeling en intelligentie van de mens

Als je nu kijkt naar een gazelle jong ipv een baby, deze gazelle kan al lopen na een paar minuten. Dit moet bijna wel instinct zijn, of gazelles moeten heel snel kunnen imiteren. Een gazelle loopt echter niet rechtop. Een baby kan ook kruipen voordat hij kan lopen. Bij de mens zijn net na de geboorte de spieren en botten nog niet sterk genoeg om rechtop te lopen.

Zijn er naast rechtop lopen, overleven en voortplanting nog meer instincten waarvan je eigenlijk niet verwacht dat het instincten zijn, succesvol willen zijn, manier van denken ed?

Reageer