Ongepaard of gepaard?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 56

Ongepaard of gepaard?

Hallo,

Ik weet soms niet bij bepaalde oefeningen of je nu met gepaarde of ongepaarde gegevens aan het werken bent.

Is het zo dat gepaarde gegevens afhankelijk van elkaar zijn en ongepaarde gegevens onafhankelijk van elkaar?

Groeten

Berichten: 473

Re: Ongepaard of gepaard?

Terminologie is altijd een beetje tricky, maar als ik je goed begrepen heb zou ik ja zeggen.

Volgend voorbeeld zou het een beetje moeten verduidelijken

Stel je wilt de remefficientie van een nieuwe soort remschijf uittesten.

Je hebt 10 personen die eerst met klassieke remschijf (KR) testen en vervolgens met je nieuwe remschijf (NR).

Je moet de twee resultaten (KR) en (NR) van persoon A als één paar beschouwen. Idem voor de resultaten van de andere 9 personen. Op die manier heb je dus 10 paren.

Het zou immers zinloos zijn resultaat KR van persoon C te vergelijken met resultaat NR van persoon F.

Berichten: 56

Re: Ongepaard of gepaard?

Eigenlijk moet je al die gegevens onderling beschouwen als koppels die afhankelijk zijn in het geval ze gepaard gegevens zijn? En dus ook moet het aantal van de ene groep (bijv A) gelijk zijn aan de andere groep (vb. B) om eigenlijk koppeltjes te vormen?

Berichten: 473

Re: Ongepaard of gepaard?

Uit je uitleg kan ik niet goed uitmaken wat jij als "een koppeltje" beschouwt ](*,)

In het voorbeeld van de remschijven zijn de twee metingen van persoon A één koppeltje, de twee metingen van persoon B een volgend koppeltje enz... . In dat voorbeeld heb je dus 10 koppels data, evenveel als er personen zijn.

Wil je het gemiddelde en StDev van elk type remschijf weten (oud vs. nieuw) dan beschouw je de twee datasets (10 metingen met oude en 10 metingen met nieuwe remschijf) als twee afzonderlijke datasets, geen sprake meer van gepaarde data.

Berichten: 56

Re: Ongepaard of gepaard?

Yup, ik bedoelde zoiets. Bedankt!

Reageer