Water bij los laten hoge druk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Water bij los laten hoge druk

Hallo,

Er staat hier zo'n cilinder waar je met de hand druk in brengt en dan de verf/lak op de schutting kan spuiten. 4 bar kan ie aan, staat er op.

Hele leuke dingen zijn dat ;) , dus ik heb em even goed zitten oppompen en dan in plaats van via de slang/kleine opening heb ik gewoon de grote opening open gedraaid. Er komt dan ineens heel veel druk vrij.

Dit heb ik wel 2-3x gedaan, leuk geluid. Nu viel het mij op dat rond de sluiting er ineens water zit. Dat zat er eerst niet, want hij is net uit de verpakking ](*,)

Hoe kan dit? Het heeft iets met die grote druk te maken denk ik.

Bedankt.

Berichten: 111

Re: Water bij los laten hoge druk

Waarschijnlijk wordt door de grote druk waterdamp uit de lucht in water omgezet. Dit zie jij dan op de sluiting.

Berichten: 23

Re: Water bij los laten hoge druk

Ik verwacht dat het komt doordat de uitlaat koud wordt door de uitstromende lucht. Daardoor slaat er waterdamp op de uitlaat neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Water bij los laten hoge druk

Als je lucht op druk brengt warmt het op en laten we even zeggen dat het twee graden C was in dit geval. Als je het nu even in dat vat laat zitten zal het in zijn geheel afkoelen aan de lucht er omheen tot de temperatuur waarmee je begon.

Als je de lucht nu weer laat uitzetten koelt het net zo veel af als het eerst opwarmde: diezelfde twee graden C verlies je weer. De grap is nu dat je ondertussen wat warmte bent kwijt geraakt en dus kom je twee graden lager uit dan waarmee je begon. Jawel: je hebt een airconditioner uitgevonden ](*,)

De relatief koude lucht die eruit komt zou best eens wat waterdamp (uit de omgeving) kunnen laten condenseren en dat laat dus water achter.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Water bij los laten hoge druk

Dit is een heel gebruikelijk verschijnsel. Als je gewone 'buitenlucht' neemt en die comprimeert, even laat afkoelen en dan plots het vat open maakt, zie je vaak ook mist ontstaan bij de uitstroom opening. Het komt inderdaad doordat die expansie een temperatuurdaling tot gevolg heeft, waardoor de relatieve luchtvochtigheid tot boven het dauwpunt geraakt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Water bij los laten hoge druk

Bedankt voor de antwoorden.
Dit is een heel gebruikelijk verschijnsel. Als je gewone 'buitenlucht' neemt en die comprimeert, even laat afkoelen en dan plots het vat open maakt, zie je vaak ook mist ontstaan bij de uitstroom opening. Het komt inderdaad doordat die expansie een temperatuurdaling tot gevolg heeft, waardoor de relatieve luchtvochtigheid tot boven het dauwpunt geraakt.
Dat heb ik nu ook gezien, ziet er wel cool uit. ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Water bij los laten hoge druk

Vandaar dus dat een (lucht)compressor warmte bij het opslaan genereert en bij het loslaten de temperatuur doet dalen. Uit een compressor kan dan eigenlijk alleen maar koude lucht komen.

Als je het water wil laten bevriezen, hoeveel druk heb je dan nodig en hoe snel moet dat er dan uit? Zijn daar formules voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Water bij los laten hoge druk

Vul in google in : bevriezen water bij expansie gas.

Misschien kunt ge met de ideale gaswet: PV=nRT al ietsje doen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Water bij los laten hoge druk

Dat lucht opwarmt bij hoge druk kun je makkelijk zelf testen door een fietsband op te pompen en daarna te voelen of de pomp inderdaad warmer is geworden. Dit kun je het beste doen waar het slangetje in de pomp gaat.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 382

Re: Water bij los laten hoge druk

Dat lucht opwarmt bij hoge druk kun je makkelijk zelf testen door een fietsband op te pompen en daarna te voelen of de pomp inderdaad warmer is geworden. Dit kun je het beste doen waar het slangetje in de pomp gaat.


Nog makkelijker en sneller: Hou je vinger op het uiteinde en dan pompen! Voelt alleen niet zo prettig ](*,)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Water bij los laten hoge druk

Dat lucht opwarmt bij hoge druk kun je makkelijk zelf testen door een fietsband op te pompen en daarna te voelen of de pomp inderdaad warmer is geworden. Dit kun je het beste doen waar het slangetje in de pomp gaat.
Komt dit niet eerder door wrijving dan door de hoge druk? De lucht moet namelijk sneller door een dunern buisje, beide delen zorgen voor een grotere wrijving. Overigens verandert in het ventieltje de lucht niet van druk, en wordt er dus geen warmte opgenomen/afgestaan (dit is enkel bij drukverandering)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer