Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Stoichiometrie

(opgenomen in microcursus stoichio)

Hey iedereen

Ik heb een vraagje over een oefeing waar ik niet aan uit geraak.

Bereken het volume vloeibaar water dat men bekomt bij het ontploffen van ene mengsel van 3l waterstofgas (n.o.) en 4l zuurstofgas (n.o.). Welk volume blijft van welk gas over ?

Reactievergelijking zou dus moeten zijn: 2 H2 + O2 --> 2 H20

Ik kan van zuurstofgas en waterstofgas een mol berekenen. Maar hier stopt het dan.

Kan er mij iemand wat verder op weg zetten ?

Dank u

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Stoichiometrie

Ik kan van zuurstofgas en waterstofgas een mol berekenen.
je bedoelt dat je van beide gassen de hoeveelheid deeltjes in mol kunt berekenen.

Dan moet het een koud kunstje zijn om, via de ook correcte reactievergelijking, de hoeveelheid watermoleculen (in mol) dat je maximaal kunt "maken" te bepalen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

Dus n O2 = 4l / 22.4l/mol = 0,178 mol

n H2 = 3l / 22.4 l/mol = 0,134 mol

n H20 = n O2 *2/1 = 0,356 mol

= n H2 * 2/2 = 0,134 mol

De som hiervan is 0,49

En dan ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Stoichiometrie

Thomas vdv schreef:Dus n O2 = 4l / 22.4l/mol = 0,178 mol

n H2 = 3l / 22.4 l/mol = 0,134 mol
2 H2 + 1 O2 --> 2 H2O
Je hebt niet 2 mol H2, maar 0,134 mol H2. Hoeveel mol H2O zou je daarmee kunnen maken? (als je overigens ruim voldoende O2 zou hebben?)
2 H2 + 1 O2 --> 2 H2O
Je hebt niet 1 mol O2, maar 0,178 mol O2. Hoeveel mol H2O zou je daarmee kunnen maken? (als je overigens ruim voldoende H2 zou hebben?)

Als één van de twee op is houdt de H2O-productie ook op, hoeveel je ook van de andere over zou hebben.

Hoeveel water kun je dus produceren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

Jan van de Velde schreef:
2 H2 + 1 O2 --> 2 H2O
Je hebt niet 2 mol H2, maar 0,134 mol H2. Hoeveel mol H2O zou je daarmee kunnen maken? (als je overigens ruim voldoende O2 zou hebben?)
2 H2 + 1 O2 --> 2 H2O
Je hebt niet 1 mol O2, maar 0,178 mol O2. Hoeveel mol H2O zou je daarmee kunnen maken? (als je overigens ruim voldoende H2 zou hebben?)

Als één van de twee op is houdt de H2O-productie ook op, hoeveel je ook van de andere over zou hebben.

Hoeveel water kun je dus produceren?
Aangezien water en waterstofgas dezelfde voorgetallen hebben zou dus met 0,134 mol waterstofgas 0,134 mol water kunnen maken

Ik zou dan met 0,178 mol zuurstof O,356 mol water kunnen maken.

Als het één, in dit geval H2 op is stopt de productie. Dus ik heb 0,134 mol water. Als ik dan het volume bereken, kom ik 3l uit terwijl het 2,51 ml zou moeten zijn....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Stoichiometrie

Dus ik heb 0,134 mol water.
klopt....
Als ik dan het volume bereken, kom ik 3l uit terwijl het 2,51 ml zou moeten zijn....
Euhm.....
Bereken het volume vloeibaar water .........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

PV = nRT is toch de formule ? Ik ken geen andere formule waar er een relatie is tussen het aantal mol van iets en het volume. (behalve dat concentratie: n /v; maar dat doet hier niets terzake)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Stoichiometrie

PV = nRT is toch de formule ?
Dat is de algemene GASwet.
Ik ken geen andere formule waar er een relatie is tussen het aantal mol van iets en het volume.
die ken je vast wel, maar dat kom je meestal niet in één formule tegen.

wat dacht je van m = n·molmassa en ρ = m/V ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Stoichiometrie

Zo kom ik er wel. bedankt voor alle hulp !

Reageer