Stuitertijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Stuitertijd

Hee

Ik heb een vraagje over de stuitertijd van een willekeurige bal, wel één die aardig stuitert. Voor het gemak neem ik even een pingpongbal. Nadat ik me heb verdiept in de theorie van een stuiter, kwam ik er achter dat het moeilijker was dan ik gedacht had.

Ik wil het verband tussen de stuitertijd en de tijd kwalitatief kunnen uitdrukken. Hierbij heb ik de stuiterfactor r nodig.

r = Vna/ Vvoor.

Vvoor is volgens mij uit te rekenen met v= -/(2gh). -/ = wortelteken.

Vna is te berekenen door Vvoor te vermenigvuldigen met r.

Het is dus de bedoeling dat ik een experiment ga doen doen om r uit te rekenen, zodat ik deze ook kan gebruiken in een model van de stuiterbeweging. Maar het probleem is dat volgens mij de r steeds groter wordt naarmate de snelheid kleiner wordt. Een echt duidelijk verband hiertussen heb ik niet kunnen vinden. Is er wel een verband te vinden of moet ik aannames maken om het model te versimpelen?

Dan nog een vraagje. Ik kan het zelf niet echt bevatten hoe je de stuitertijd moet afzetten tegen de tijd. De stuitertijd is de tijd tussen twee stuiters. De tijd zelf loopt continu door, maar de stuitertijd is gewoon een bepaalde waarde eens in de zoveel tijd. Waar moet ik die waarde ( de y waarde) plaatsen? Op welke tijd moet ik de stuitertijd zetten?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is. Zelf kan ik dit probleem niet helemaal begrijpen.

Groetjes, Victor

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stuitertijd

probeer je stuiterfactor eens te verbinden aan de energie van de bal, ½mv², ofwel v²na/v²voor.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stuitertijd

Wat is eigenlijk stuitertijd? Is dat

1. de tijdsduur, dat de bal contact maakt met de grond of

2. de tijd tussen twee stuiten?

Stuitend, dat dit niet gedefinieerd is !

Kennelijk kies je voor keus 2.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stuitertijd

thermo1945 schreef:Wat is eigenlijk stuitertijd? Is dat

1. de tijdsduur, dat de bal contact maakt met de grond of

2. de tijd tussen twee stuiten?

Stuitend, dat dit niet gedefinieerd is !
](*,) leuke woordspeling, maarreh....
natuur32 schreef:..//..

De stuitertijd is de tijd tussen twee stuiters.

..//..
toch wel gedefinieerd dus.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Stuitertijd

Ja eigenlijk bedoelde ik ook r= v²na/v²voor ;)

Maar de waarde die je vindt voor r als je dit uitrekent bij de eerste stuiter is niet gelijk aan de waarde die je vindt voor r bij bijvoorbeeld de 10de stuiter. r is geen constante waarde als ik het goed begrijp: r hangt af van de snelheid waarmee de stuiterbal de grond raakt en neemt dus af per stuiter. Is er een manier om r toch nog in een model te zetten?

Wat ik verder nog niet echt snap is hoe je een kwantatief verband kunt opstellen tussen de stuitertijd ( dus de tijd tussen twee stuiters ](*,) ) en de tijd. Ik snap niet echt hoe je dit voor je kunt zien. Ik zou dan denken dat je de tijd in een grafiek op de horizontale as zet en de stuitertijd op de verticale as, maar hoe kan ik dit voor me zien?

En als ik een hypothese wil opstellen, zou ik volgens mij eerst moeten weten van welke factoren dit allemaal afhankelijk is en al die factoren in één formule te krijgen, zodat je een bepaald verband te zien krijgt.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee nog een beetje op weg helpen en als iets nog niet duidelijk is hoor ik het graag.

Groetjes, Victor

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stuitertijd

Maar de waarde die je vindt voor r als je dit uitrekent bij de eerste stuiter is niet gelijk aan de waarde die je vindt voor r bij bijvoorbeeld de 10de stuiter. r is geen constante waarde als ik het goed begrijp:
Laten we zeggen, in het ideale geval wél. Maar ja, sinds wanneer is de praktijk ideaal?
En als ik een hypothese wil opstellen, zou ik volgens mij eerst moeten weten van welke factoren dit allemaal afhankelijk is en al die factoren in één formule te krijgen, zodat je een bepaald verband te zien krijgt.
Luchtweerstand gaat zeker een rol spelen. Het verder of minder ver indeuken van je bal zal zeker óok een rol spelen bij hoeveel % energie er per stuit wordt omgezet in warmte. Ik denk dat deze laatste vooral heel slecht te beredeneren gaat zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Stuitertijd

Jan van de Velde schreef:Laten we zeggen, in het ideale geval wél. Maar ja, sinds wanneer is de praktijk ideaal?

Luchtweerstand gaat zeker een rol spelen. Het verder of minder ver indeuken van je bal zal zeker óok een rol spelen bij hoeveel % energie er per stuit wordt omgezet in warmte. Ik denk dat deze laatste vooral heel slecht te beredeneren gaat zijn.
De praktijk is inderdaad vrijwel nooit ideaal. Om dan een goed onderzoek te kunnen doen zouden we toch verschillende dingen moeten versimpelen. Of mag je de r-waarde dan in je model toch een constante waarde houden, ookal blijkt dat in de praktijk, tijdens de experimenten die we later gaan uitvoeren, niet zo te werken?

Echter vraag ik me nog af hoe je stuitertijd tegen tijd uit kunt zetten? Een manier om in ieder geval het kwantitatieve verband m.b.t. de stuitertijd in een grafiek weer te geven, zou volgensmij op de volgende manier kunnen: Op de horizontale as zet je met gelijke tussenstappen de stuiters waar je over praat. (streepje bij tussen 1e en 2e stuiter, tussen 2e en 3e, tussen 3e en 4e... etc....). Op de verticale as kun je dan de stuitertijd zetten, uit deze grafiek is dan een bepaald verband te zien, waarbij de grafiek daalt naarmate er meer stuiters voorbij zijn. Het probleem is dan alleen, dat hier nog geen verband is uitgezet van de stuitertijd tegenover de tijd. Is dit echter wel mogelijk? en zo ja, is hier een bepaalde methode voor, of zitten we al op de goede weg zo?

Groetjes Max

P.S. Jullie zullen je wel afvragen wie ik ben; de praktische opdracht is van Victor en mij samen ](*,) .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stuitertijd

Ziehier een applet om mee te spelen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stuitertijd

Leuk ding, nadeel is dat 'ie geen "stuiterfactor" kent, slechts (lucht)wrijving. De snelheid omhoog ná de stuit is namelijk altijd precies gelijk aan de snelheid omlaag vlak voor de stuit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stuitertijd

Leuk ding, nadeel is dat 'ie geen "stuiterfactor" kent, slechts (lucht)wrijving. De snelheid omhoog ná de stuit is namelijk altijd precies gelijk aan de snelheid omlaag vlak voor de stuit.
Geen luchtweerstand en snelheid na stuit kleiner dan voor stuit. Tik waarden, vectoren en langzaam aan en zet wrijving b.v. halverwege.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 2

Re: Stuitertijd

Goed applet om een idee te krijgen hoe de wrijving invloed heeft op het stuiteren van een bal. Echter vragen wij ons nog steeds af hoe we precieze meetgegevens in een grafiek kunnen zetten, als de tijd tegen de stuitertijd uitgezet moet worden. Heeft iemand hier misschien een idee over?

Groetjes Max

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stuitertijd

als de tijd tegen de stuitertijd uitgezet moet worden.
tja, tijd kun je meten, en de tijd tussen twee stuiters (stuitertijd) ook. Mag geen probleem zijn om dat in een grafiek te fietsen. Ik zie niet wat je met zo'n grafiek probeert te bereiken, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer