Oplosmiddel gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Oplosmiddel gezocht

mensen,

Ik heb hier thuis 2 gietaluminium carters liggen welke vol zitten met rubber/plastic van keeringen,

papier/olie van pakkingen en allerlei 'straatvuil' om zomaar te zeggen.

Ook zitten er verschillende lagen verf op die eraf moeten

Ik wil deze carters brandschoon hebben, poetsen is geen optie ivm de vele moeilijk of niet te bereiken plekken

De vraag is dus:

Welk oplosmiddel zou ideaal zijn in deze situatie en waarom.

mijn scheikundekennis rijkt t/m havo 5

mocht ik de vraag op de verkeerde plaats hebben gesteld, mijn excuus ](*,)

alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: Oplosmiddel gezocht

Ik denk niet dat dat met enig oplosmiddel zal gaan. Uiteraard kan het er wel beter op worden, maar zeker verwijderen van lagen verf en dergelijke is een lastig klusje. Iets als aceton lijkt me nog wel geschikt, maar is zeer brandgevaarlijk.

Het vervelende aan aluminium is dat je niet met sterke reagentia als loog aan de gang kunt om zo de 'prut' wat af te breken. Waarschijnlijk zul je het voor een deel toch mechanisch moeten verwijderen (poetsen zand/parelstralen etc).
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Oplosmiddel gezocht

ik kan in principe wel zandstralen... maar dan nog gaan rubber randjes en olie niet weg..

schuren is geen optie ivm krassen

Berichten: 12.262

Re: Oplosmiddel gezocht

Je zou eens kunnen kijken hoe ver je komt met zandstralen en dergelijke.

Het probleem met 'derrie' zoals het spul waarmee je van doen hebt is dat het uit allerlei stoffen bestaat, die niet allemaal zomaar oplosbaar zijn. Wat achtergebleven olie of iets dergelijks krijg je met een apolair oplosmiddel prima weg, maar vooral dingen als aangekoekt rubber, plastic en verf zijn lastig omdat ze vaak min of meer 1 groot brok vormen dat niet oplost.

Normaliter kun je vaak nog wel wat afbreken met natronloog en dergelijke, maar dat gaat bij aluminium niet omdat het ermee reageert.

Ik weet niet hoe groot die carters zijn, maar wellicht is soniceren ook nog wel een optie als je een sonicator kunt vinden van voldoende formaat en vermogen. Daarmee krijg je soms dingen verbazend vast lijken te zitten toch opeens los.
Victory through technology

Reageer